van der Horst

Les Coupes de Mettet: Voorbeschouwing van de organisatoren

BE Trophy 2013
BE Trophy 2013
In de Be Trophy is het zoals in alle andere kampioenschappen: de lange zomerpauze is afgelopen en het is tijd om opnieuw in actie te schieten. Op 14 september wordt in Mettet de tweede seizoenshelft aangesneden, met een race over 8 uur, die om 23u55 zal worden afgevlagd. Nadien volgen nog twee races in 2013: één in Zolder – tijdens de Belgian Masters – en dan wordt op het Italiaanse circuit van Adria het seizoen in schoonheid afgesloten.
  • Powercars
De Evo3 bewijst – duidelijk – zijn kunnen…
 
Voor we ons daar op toeleggen, leek het ons nuttig een technische – of wiskundige – balans van de 25 Uur op te stellen. Die race heeft aan iedereen die er nog zou aan twijfelen duidelijk bewezen dat de Be Cox Evo3 wel degelijk de toekomst van de discipline vormt. De prestaties van de wagen, en zijn betrouwbaarheid, lieten de auto boven de oudere modellen uitsteken.
 
Enkele cijfers om dat aan te tonen: er stonden 25 exemplaren van de Evo3 aan de start (tegenover 31 Evo2’s en 29 Evo1’s), waarvan er uiteindelijk 6 in de top-10 wisten te finishen. Vergelijkbare cijfers vallen te noteren als we dat uitbreiden naar de top-20 (55 %) en top-30 (53 %). Het hoeft dan ook niet te verbazen dat heel wat deelnemers van de zomerpauze gebruik hebben gemaakt om zich bij de ‘Evo3 clan’ aan te sluiten. Alexandre Viron bijvoorbeeld, die bij de volgende wedstrijd in Mettet samen met zijn kameraden van het Delahaye Racing Team (Gauthier Engisch, Pierre-Etienne Bordet en Laurent Richard) een wagen met 2.0 benzinemotor – én sequentiële versnellingsbak – zal besturen.
 
Colson Racing goed bezig
 
Colson Racing draait sinds het begin van het seizoen voorin mee en wist voor het eerst sinds 2005 ook de 25 Uur te winnen. Het team leidt dan ook ruim in de tussenstand. Michel Simul, Philippe Crosset en Eric Gressens (die regelmatig het gezelschap krijgen van Armand Fumal) zijn even constant als snel, maken goed gebruik van hun ruime ervaring en kunnen rekenen op een team dat de materie helemaal beheerst. Na drie wedstrijden leiden ze met 268 punten achter hun naam.
 
Met 225 punten wordt de tweede plaats bezet door de vertegenwoordigers van het Delahaye-Racing 4 All team, te weten Benoît Visnovsky-Arthur Tanghe-Didier Van Dalen (die tijdens de etmaalrace de steun kregen van de broers Edouard en Guillaume Mondron). Ze zijn ongetwijfeld snel, maar de jonge wolven verwarren af en toe nog haast en snelheid. Ze leren echter snel en kunnen het de favorieten tot de laatste minuut van de laatste race lastig maken.
Tijdens die duels kunnen Frédéric Bouvy, Nicolas Jussy en Cédric Bollen voor scherprechter spelen. De speerpunten van de Team Allure zouden vanaf de Naamse meeting over een nieuwe auto moeten kunnen beschikken, een Evo3 uiteraard. Ook François Bouillon en zijn vrienden van McDonald’s Racing (Philippe Thewissen, Jérémy Arnhem, Marc-Olivier van Oppens, Fred Vervisch en David Dermont, die het team tijdens de 25 Uur kwam versterken) zouden de wedstrijd kunnen kruiden. Ze zijn altijd voorin te vinden en klaar om toe te slaan indien nodig.
 
Bij de tussenstand in de Evo3-klasse vinden we dezelfde teams terug (met andere totalen, wegens een verschillende puntentoekenning), terwijl Leader Racing Events (Philippe Willems-Mickael Pinto-Edouard De Braekeleer-Sébastien Cardona-Mathieu De Robiano) de stand in Evo2 aanvoert. Zij zijn in principe verlost van hun gevaarlijkste concurrent, want de Be Cox van Delahaye-Rétrodor kreeg de Evo3-kit gemonteerd.
 
Nog een woordje over de Evo1, waar de… Be Twin van de Pappy’s (Jean-Pierre Vanderfeesten-Antoine Gascard-Jean-Luc Matton-Philippe Reynens) de stand aanvoert, terwijl TML Racing (Baudouin de Liedekerke-Alain Jadot-Charles Bernard Heger-Denis Robert) een ruime voorsprong heeft in het algemene Be Twin klassement.
 
Karters in de Be Trophy
 
Vorig weekend was de Be Trophy één van de sponsors van de 24 Uur karting van Spa-Francorchamps. Kronos Events schonk iedere categoriewinnaar (Privé-Twin-RT8) 2 x 30 minuten racetijd op de Be Twin Evo3 ‘Test Me’ tijdens de 8 Uur van Mettet.
 
Dit zijn de gelukkige winnaars: Regis Gosselin, Mickael Derdul // Ludovic Chevremont, Esmée de Vilder (reserverijder: Laurent Raeymackers) // Yohan Maturin, Julien Van Hove (Lionel Bourdouxhe).

Kronos Events press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Be Trophy op vrijdag 6 september 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 12 Heures de Mettet.
  • LTF

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons