van der Horst

Trophée de Bourgogne: Nabeschouwing van de organisatoren

BE Trophy 2013
BE Trophy 2013
De gloednieuwe Be Cox Evo3 kende zijn première dit weekend tijdens de Trophée de Bourgogne op het circuit van Dijon-Prenois. Het minste dat we kunnen zeggen, is dat de nieuwe wagen een mooi debuut gemaakt heeft, in een prachtig gevecht met de oudere bolide. Van Dalen-Visnovsky-Tanghe en Simul-Crosset-Fumal waren de winnaars tijdens het weekend in Dijon.
De startgrid werd bepaald door een… zakkenloop en de ‘eerste’ eerste startplaats van het jaar in de Be Trophy 2013 was voor een wagen die heden en verleden verenigde: de Be Cox n°255 van Visnovsky-Van Dalen-Tanghe-Tanghe. Deze wagen had een mooie decoratie waarvoor de eigenaars hun mosterd haalden bij de psychedelische Porsche 917 die we in 1970 in Le Mans zagen. Uiteraard ging het hier om een nieuwe generatie Be Cox – Evo3 – met een atmosferische motor en een sequentiële versnellingsbak.
 
Evo3 aan de macht
 
Thierry Van Dalen nam de start in de Be Cox van Delahaye-Racing 4 All en hield vooraan stand, in het gezelschap van de Evo3 van team McDo (Fred Vervisch) en Colson Racing (Michel Simul), de Evo2 van Delahaye-Rétrodor met aan het stuur de Franse eenzitterrijder Paul-Loup Chatin. Fred Vervisch nam vervolgens het commando over, maar een stevig onweer boven de omloop in de Bourgogne maakte dat alle rijders het gas moesten lossen. De wedstrijddirectie nam immers het wijze besluit om de race te neutraliseren.
 
De safety-car kwam later nog eens tussenbeide om de commissarissen toe te laten een wagen te evacueren en zo werden de deelnemers vooraan terug samen gebracht. Zoals altijd in de Be Trophy, veranderde de stand voortdurend, niet alleen vanwege de gevechten op de piste, maar ook vanwege de verschillende strategieën van de teams. Stap voor stap bouwde het team van Van Dalen-Visnovsky-Tanghe (Delahaye-Racing 4 All) een kleine voorsprong uit op een groepje met Simul-Crosset-Fumal (Colson Racing) en Mondron-Mondron-Van Dalen (Kronos-auto buiten klassement).
 
In de Be Cox van Colson Racing, nam Armand Fumal het stuur voor het laatste deel van de race over en hij zette druk op Benoît Visnovsky, maar die laatste weerstond aan de aanstormende Fumal en schonk de Evo3 zijn eerste zege. De Evo3 deed het overigens schitterend, want ook op de plaatsen twee, drie en vier vonden we dergelijke nieuwe bolides. De eerste Evo2 was die van de titelverdedigers. TML Racing won in de klasse Twin en DDS Racing zorgde voor een eerste zege in deze openingsmanche in de klasse Evo1.
 
We nemen dezelfde en herbeginnen
 
Zondagochtend was het bitter koud, met amper 8° op de thermometer en toch werd er weer geracet. Arthur Tanghe en Michel Simul namen de beste start, maar nog voor halverwege de eerste ronde ging Edouard Mondron de leider al voorbij. Jammer genoeg zagen we zeer vlug de SEAT safety-car vooraan, na een zware crash tussen Yannick Hoogaars (AC Motorsport 2) en Antoine Gascard (Les Pappys).  Met heel wat stukken op de piste, diende er goed twintig minuten lang puin geruimd te worden, waarna de race werd verder gezet. De strijd tussen de diverse generaties van de Be Cox kon dus weer beginnen.
 
Het leek er lang op dat het team McDo zou gaan winnen, maar een late schuiver van Philippe Thewissen maakte jammer genoeg een einde aan de winstkansen van de West-Vlamingen. Frédéric Bouvy (Allure Team) kreeg op zijn beurt een drive through omdat hij te vaak over de witte lijn van de omloop ging. Eenzelfde sanctie was er voor de Italianen Chimentin-Machesini-Caprotti-Cosaro (Mich) die vooraan ook wegvielen. Simul-Crosset-Gressens (Colson Racing) zouden uiteindelijk als winnaars over de meet rijden, voor de mannen die een dag eerder als eerste aantikten, Van Dalen-Visnovsky-Tanghe (Delahaye 1-Racing 4 All).
 
Een half uur voor het einde, zette Philippe Crosset zich achter het stuur van de Be Cox n°19 en hij vertrok met goed 30 seconden voorsprong op de nummer twee, Benoît Visnovsky, die weer hard van stapel liep. Het duel was zeer mooi om volgen, maar het verdict was duidelijk: de jongens van Colson Racing reden naar een eerste zege in 2013 en leverden meteen het bewijs dat ze de overgang naar de Be Cox Evo3 prima verteerd hadden.
 
Ik werd nooit echt bedreigd, want ik zat al snel in het goede ritme. Dat liet me toe om de afstand naar de achtervolgers redelijk te houden”, vertelde Philippe Crosset na de finish. Hij was ook zeer blij met zijn eerdere rijbeurt op een natte piste. “Ik reed dezelfde rondetijden als Fred Vervisch, wat toch een referentie is.”
 
Benoît Visnovsky was ook tevreden met zijn zilveren medaille: “Ik heb alles gegeven en wilde vooral druk blijven zetten op Philippe om hem zo misschien in de fout te dwingen. Hij deed het echter prima en hield stand. De balan van het weekend is positief en we gaan zeer gemotiveerd het seizoen verder zetten.”
 
De derde plek was voor het kwartet Viron-Richard-Engisch-Chatin, winnaar in Evo2. Zij namen in extremis de maat van Bouvy-Bollen-Jussy,  die op het einde van de rit wat technische problemen met hun wagen van Allure Team kenden. Volgden: Mondron-Mondron-Van Dalen (Kronos), Chimentin-Marchesini-Caprotti-Cosaro (Mihc), Weisshaupt-Krueger-Godard (AC Motorsport 1), Nava-Lognard-Delrez (Astur Car), De Liedekerke-JAdot (TML) die de dubbel behaalden in de categorie Twin en  Ouassini-Willems-Gérard-Feron (Leader Racing Events 2). 
 
We noteren nog de 16de plek van de bekende Franse stand-up comedian Arnaud Tsamère, die samen met Fabrice Brouwers en Cédric Mathelin reed. Hij amuseerde zich in zijn Be Cox Evo2, maakte heel wat progressie en droomt nu al van de 25 Uur…
 
De volgende afspraak van de Be Trophy is op Zandvoort midden juni, op een omloop die voor de Be Cox helemaal nieuw is! Teams en rijders zijn dus gewaarschuwd.
 
Uitslagen:
 
Race 1: 1. Van Dalen-Visnovsky-Tanghe-Tanghe (Delahaye-Racing 4 All) 70 ronden, 2. Simul-Crosset-Fumal (Colson Racing) op 31’’893, 3. Mondron-Mondron-Van Dalen (Kronos Racing) op 33’’254, 4. Bouvy-Bollen-Jussy (Allure Team) op 1’18’’661, 5. Viron-Richard-Engisch-Chatin (Delahaye-Rétrodor) op 1’49’’590, 1ste  in Evo2, 6. Nava-Lognard-Delrez (Astur Car) op 1 ronde, 7. Bouillon-Thewissen-Vervisch (McDo), 8. De Liedekerke-Jadot (TML Racing) op 2 ronden, 1ste in Twin, 9. Vandenbussche-Sillis-Van Gyzeghem (Delahaye 2-Racing 4 All) op 3 ronden, 10. Debersaques-Debersaques-Deschepper (DDS Racing) op 4 ronden, 1ste in Evo1, enz.
 
Race 2: 1. Simul-Crosset-Fumal (Colson Racing),104 ronden, 2. Van Dalen-Visnovsky-Tanghe (Delahaye1-Racing 4 All) op 16’’742, 3. Viron-Richard-Engisch-Chatin (Delahaye-Rétrodor) op 1 ronde, 1ste in EVO2, 4. Bouvy-Bollen-Jussy (Allure Team), 5. Mondron-Mondron-Van Dalen (Kronos), op 2 ronden, 6. Chimentin-Marchesini-Caprotti-Cosaro (Mihc), 7. Weisshaupt-Krueger-Godard (AC Motorsport 1) op 3 ronden, 8. Nava-Lognard-Delrez (Astur Car) op 4 ronden, 9. De Liedekerke-Jadot (TML Racing), 1ste in Twin, 10. Ouassini-Willems-Gérard-Feron (Leader Racing Events 2) op 5 ronden, enz.

Kronos Events press



  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons