van der Horst

Trophée de Bourgogne: Voorbeschouwing van de organisatoren

BE Trophy 2013
BE Trophy 2013
De Be Trophy 2013 start het seizoen op het circuit van Dijon-Prenois in het kader van de Trophée de Bourgogne. De wedstrijd staat in het teken van het grote debuut van de nieuwe Evo3 die in duel treedt met de andere generaties van de Be Cox.
We kennen ondertussen de eigenschappen van de Be Cox Evo3, die de vrucht is van de samenwerking tussen Kronos en WRT, en die, logischerwijze, de Evo1 (1.8 benzine) en Evo2 (TDI) opvolgt. De krachtbron is een 2.0l benzine van VW Motorsport, met directe injectie, goed voor 175 pk, een elektronisch motorbeheer dat borg staat voor een perfect evenwicht tussen de auto, de sequentiële versnellingsbak van SADEV en de nieuwe banden van BF Goodrich. Dat laatste is overigens het rubber van alle Be Cox.  Vergelijkende tests die door Kronos werden afgewerkt, toonden aan dat de anderen nog steeds vooraan kunnen meestrijden en zij die trouw bleven aan de dieselmotoren ook hun kansen op de algemene zege behouden.
 
De grote première wordt dus uitgevochten tijdens de 6 Uur in het kader van de Trophée de Bourgogne (170 minuten zaterdag en 190 minuten zondag). Het betekent meteen de start van een groot en belangrijk hoofdstuk in de geschiedenis van de Be Trophy…
 
In het kamp van de turbodiesel zien we mooi volk. Er zijn de regerende kampioenen Alexandre Viron, Laurent Richard en Gauthier Engisch – bijgestaan door de jonge Franse sprinter Paul-Loup Chatin. Zij doen het in de n°264 (Rétrodor-Delahaye). Tegenstanders zijn onder meer de Italianen Chimontin-Marchesini-Caprotti-Cosaro (team MISH) die we niet meer hoven voor te stellen. Nog in de klasse diesel, zien we Ouassini-Willems-Gérard-Feron (Leader Racing Events), Vandenbusssche-Sillis-Van Gijsegem (Racing 4 All), Debersaques-Debersaques-Deschepper (DDS Racing) en Quédé-Hoogaars (AC Motorsport 2).
 
Nog steeds in de clan van de Evo2, zien we een verrassend trio…: Fabrice Brouwers-Arnaud Tsamère-Cédric Mathelin. Hun namen doen in het zuiden van het land meer dan één belletje rinkelen en zij zullen de rijtijd verdelen in de Be Cox n°53 van team Mathelin and co. De drie heren zijn er in ieder geval klaar voor en zullen zeker van zich afbijten tegen de gedegen concurrentie.
 
Wie hebben we dan in het kamp van de Evo3? Heel wat topteams verkozen om meteen de overstap te maken en zijn dus mogelijk de eerste winnaars in Evo3 uit de geschiedenis van de Be Cox. In orde van de startnummers zijn dat: Bouvy-Jussy-Bollen (Allure Team), Simul-Crosset-Fumal (Colson Racing), Mondron-Van Dalen-Van Dalen-Mondron (Kronos Racing, buiten kampioenschap), Weisshaupt-Krueger-Godart (AC Motorsport 1), Nava-Lognard-Delrez (Astur Car), Van Dalen-Visnovsky-Tanghe (de Cox van Racing 4 All met een schitterende decoratie) en Bouillon-Thewissen-Vervisch (McDonald’s Racing). De West-Vlaming ruilt dus de McLaren van Boutsen Ginion voor een Be Cox in! WRT zet een wagen in voor Verbist-Rosoux en ook die rijdt buiten competitie met als doel om de bolide nog verder te ontwikkelen.
 
Last but not least zijn er de Be Trophy in de categorie Be Twin met zes deelnemers, waarvan er drie opteerden voor een Evo3: De Liedekerke-Jadot-Heger (TML Racing), Plunus-Jardon (Trendy Foods) en Dupont-Koning-Fissette (CBRS-AC Motorsport). Ook zij zullen hard vechten voor een plaats bovenaan de ranking, terwijl ze meteen ook een mooie plek in het eindklassement van deze 6 Uursrace beogen.

Kronos Events press



  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons