van der Horst

Assen: Reacties na de race

Belgium Racing - Porsche 991
Belgium Racing - Porsche 991
De tweede afspraak van het Belcar Endurance Championship 2020 was meteen een dubbele opdracht, want op het TT Circuit in het Nederlandse Assen stonden twee wedstrijden gepland. Eén sprintrace op zaterdag van een uur en een langere race op zondagavond als afsluiter van de DTM-meeting met een duurtijd van 120 minuten. Autosport.be legde zijn oor te luisteren bij enkele deelnemers.
Belgium Racing - Lamborghini Huracán Super Trofeo EVO
Belgium Racing - Lamborghini Huracán Super Trofeo EVO
Dylan Derdaele (#99 Lamborghini Super Trofeo - Belgium Racing): "Doorgaans kom ik goed uit de verf in de regen, zeker in de Lamborghini. Door een radioprobleem dook ik in de eerste race echter de pitlane in tijdens de rode vlag, waardoor we een ronde verloren en net naast het algemene podium vielen. Op zondag kende ik een goede start op een doorweekte piste en na een sterke race besloten we op het algemene podium. Normaal vechten we voor circa P5 algemeen, dus tweemaal zo hoog in de algemene ranking eindigen voelt goed. Bovendien vertrekken we in Assen als leiders in de puntenstand, dat kan je bezwaarlijk een slecht resultaat noemen."

Deldiche Racing - Norma M20 FC
Deldiche Racing - Norma M20 FC
Thomas Piessens (#110 Norma M20 FC - Deldiche Racing): "Beslist geen eenvoudig weekend, zeker omdat ik weinig ervaring had in Assen en al helemaal niet in de regen en met het nieuwe asfalt. Op zaterdag zijn we op slicks gestart, maar toen de hemelsluizen openden, zijn we op het juiste ogenblik komen pitten. Ik begrijp niet goed waarom de meeste concurrenten een ronde langer buitenbleven, maar aangezien veel wagens spinden, was onze beslissing absoluut de correcte. Daar hebben we de basis gelegd voor onze zege en mijn teamgenoot Tim Verbergt heeft het nadien knap afgemaakt. Op zondag hadden we gehoopt op droger weer omdat onze wagen ook vanuit dat perspectief was afgesteld. Het regende echter intenser dan gepland en de piste droogde veel minder snel dan verhoopt. Daarom was het lastig om het tempo van de koplopers te volgen, al moet ik toegeven dat Gilles Magnus dit weekend een klasse apart was. Bij de FCY hadden we wat pech, want we pitten net op het ogenblik dat de neutralisatie eindigde en bovendien moesten we vanwege de succes-handicap 2 keer 15 seconden extra stilstaan. We hebben dan getracht om vooral de wagen op de piste te houden en punten te sprokkelen voor de tussenstand. Mission accomplished dus!"

Red Ant Racing - Porsche 911 GT3 Cup
Red Ant Racing - Porsche 911 GT3 Cup
Bert Redant (#12 Porsche 991 - Red Ant Racing): "Een derde plaats bij de seizoensopener in Zolder, een tweede plaats op zaterdag bij de eerste race in Assen en op zondag eindelijk de zege. Drie, twee, één... het ging crescendo! Onze klasse is enorm aan elkaar gewaagd en dat maakt het leuk. Je kan echt niets laten liggen of je riskeert gepasseerd te worden. Los van de overwinning, was het voor mij een bijzonder weekend, want ik had voordien nog nooit op het TT circuit gereden. Uiteraard maakt een zege die ervaring enkel maar beter, al hebben we er wel voor moeten knokken. Ayrton nam de start, maar zat vast achter John De Wilde die uitstekend verdedigde. We hebben dan besloten te pitten om via een undercut de leiding te veroveren. Dat plan lukte wonderwel, al moest Yannick op het einde nog alle zeilen bijzetten toen hij in de laatste ronde de leiders liet passeren en John De Wilde eveneens zijn kans zag dichterbij te sluipen. Aan de finish hielden we minder dan een seconde over, maar daarmee was de zege wel een feit."

Krafft Racing - Norma M20 FCT
Krafft Racing - Norma M20 FCT
Bert Longin (#11 Norma M20 - Krafft Racing): "Het was geen eenvoudig weekend... We waren gekomen om minstens één van de twee races te winnen, maar we eindigen tweemaal tweede. We hebben dus niet gewonnen, maar eigenlijk ook niet verloren. In deze lastige omstandigheden moet je eigenlijk met tweemaal zilver tevreden zijn. Mijn felicitaties trouwens aan Gilles (Magnus n.v.d.r.), want hij reed vandaag (zondag n.v.d.r.) de pannen van het dak. Voor ons waren beide races een goede oefening in de regen, waar in het verleden onze afstelling niet altijd perfect was. Ook vandaag had ik het zelf zeer moeilijk met het weggedrag van de Norma, maar het team maakte bij de pitstop een aanpassing aan de afstelling, waarna Stienes en Christoff allebei zeer sterke stints reden. Het was een stressvol weekend, maar na zo'n lastige races, moet je tevreden zijn met twee tweede plaatsen. Peter Guelinckx betwistte dit weekend overigens zijn eerste races met de BMW M2 CS, samen met Stienes, en ook daar was de balans achteraf eigenlijk positief. We trekken dus met een tevreden gevoel  richting België in de wetendheid dat we uit de problemen zijn gebleven en een en ander geleerd hebben over de afstelling voor regenweer."

Simtag Racing - BMW E90 325
Simtag Racing - BMW E90 325
Vincent Convents (#70 BMW E90 325 - Simtag Racing): "Ik verving dit weekend Jo Lammens op de Simtag Racing BMW. In de race op zaterdag liet ik het stuur aan Gilles en Janez, maar bij de lange race op zondag mocht ik in actie komen. De wagen reed goed, tot aan de aanrijding met een van de Lamborghini's. Op het rechte stuk passeerde hij mij, maar in de daaropvolgende bochtencombinatie dichtte ik het gat terug en deed hij plots de deur dicht. Onze wagen mist uiteraard vermogen ten opzichte van een Lamborghini, maar de basis is zeer goed, wat maakt dat onze bochtensnelheid vrij hoog ligt. Dat verbaast regelmatig mensen en het is jammer dat het vandaag tot een aanrijding kwam. Nadien was mijn stuurinrichting beschadigd en was het moeilijk rijden, maar ik klokte niettemin behoorlijke tijden. Ik vind het wel jammer dat we een beetje in niemandsland rijden vanwege het gebrek aan deelnemers in onze klasse. Belcar 6 zou de basis van de Belcar moeten vormen in mijn ogen, de klasse waarin mensen hun eerste stappen in het BK zetten. Ik hoop dat er de volgende races, in het bijzonder bij de 24 Uur, meer deelnemers zullen starten zodat er ook echt strijd geleverd kan worden. Dit weekend was het vooral kijken naar onze chrono's en dan denk ik dat Janes, die hier voor het eerst reed, Gilles en ikzelf goed uit de verf kwamen."

Russell Racing by PK Carsport - Norma M20 FC
Russell Racing by PK Carsport - Norma M20 FC
Hans Thiers (#2 Norma M20 FCT - Russell Racing by PK Carsport): "Dit weekend kondigde zich zeer moeilijk aan, omdat zowel Frank als ikzelf zeer weinig hadden kunnen testen. Bovendien viel de regen in beide races met bakken uit de lucht, wat de situatie nog lastiger maakte. Nu ere wie ere toekomt, onze resultaten dit weekend en dan specifiek onze zege op zondag zijn volledig voor rekening van Gilles. Hij verdient alle krediet en was simpelweg de snelste man op de piste. Ik heb hem zien rijden en ik vraag mij af waar hij telkens weer de grip vindt om zulke tijden neer te zetten in enorm moeilijke omstandigheden. De race op zaterdag is eigenlijk niet goed verlopen, want we hadden wat pech met de rode vlag waardoor we een volledige ronde kwijtspeelden. We bleven evenwel op de baan en pakten nog belangrijke punten, dus dat is het voornaamste."


Foto's: Geert Franquet & Georges De Coster



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Belcar Endurance op maandag 7 september 2020.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons