van der Horst

Daytona: Reacties na de race

Graphite Racing TCR - Audi RS3 LMS
Graphite Racing TCR - Audi RS3 LMS
Zowel in de Zolder Touring Cup als de Virtual Belcar werd afgelopen weekend de voorlaatste wedstrijd afgewerkt. De ZTC streed op zaterdag op de virtuele Nürburgring, terwijl het grotere broertje de dag nadien de Plas overstak richting Daytona. In beide gevallen leverde dat een zeer interessante race op. Het spreekt dan ook voor zich dat Autosport.be zoals gebruikelijk zijn oor te luister legde bij enkele protagonisten, waarvan sommigen in beide races het mooie weer uitmaakten! We kunnen u dan ook deze reacties niet onthouden.
  • Skylimit Events
Simtag Racing - Radical SR8
Simtag Racing - Radical SR8
Fabrice Cornelis (Simtag Racing; winnaar Belcar algemeen en Belcar 1): "Nadat we in Le Mans in de slotronde de winst door de vingers zagen glippen, waren we er uiteraard op gebrand om opnieuw winnen! We hadden ons goed voorbereid en dat hebben we getoond in de race. Nadat ik de pole veroverde, was het gewoon een kwestie om weg te rijden en 6 uur lang onze pace aan te houden en gefocust te blijven. We kregen nog een kapotte motor met nog 2 uur op de klok en dat kostte ons een ronde. Uiteindelijk wisten we toch nog 3 ronden voor de rest van het veld te finishen en dat is geweldig. Coen (Klopman n.v.d.r.) heeft ook een geweldige job gedaan zowel bij de voorbereidingen als in de race! We gaan de laatste race - de 24 uur van Zolder - tegemoet met een goed gevoel, maar we moeten gefocust blijven omdat er daar dubbele punten te verdienen vallen."

Sebastian Keijmel (Flemish Simsports GT4; 3de algemeen ZTC, winnaar Belcar 3): "De start verliep niet echt perfect. Kenny Herremans, die eerste lag, verdedigde erg hard waardoor ik terugviel naar een derde plaats. Ik was er echter van overtuigd dat ik beide voorgangers kon inhalen en niettegenstaande het nodige weerwerk, kon ik al snel opklimmen naar een tweede plaats en de kloof op de leider dichten. Ik heb tot tweemaal toe proberen aan te dringen, maar omdat hij geen ruimte gaf, raakten we elkaar. Ik kon echter opschuiven naar de eerste plaats en toch nog een mooie voorsprong uitbouwen, totdat ik tot tweemaal toe geraakt werd door een TCR-Audi en zo de leiding terug kwijtspeelde. Gelukkig kon ik net voor de pitstops opnieuw vooraan postvatten alvorens het stuur over te geven aan Diego Haems. Die reed een ijzersterke stint ondanks dat hij constant onder druk lag van Fabrice Cornelis. Cornelis kon maar niet aansluiten, we namen zelfs voorsprong. Daarna heb ik de wagen overgenomen voor de laatste stint met een enorme voorsprong. Wat gewoon gemakkelijk veilig naar huis rijden moest worden, draaide uit op een teleurstelling. Ik werd plots uit iRacing gestampt omdat mijn Internetverbinding even haperde. De auto moest daarom teruggetakeld worden, waarbij Diego het stuur opnieuw moest overnemen. We waren teruggevallen naar een vierde plaats, maar gelukkig kon hij nog naar het podium rijden."

Flemish Simsports GT4 - Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport MR
Flemish Simsports GT4 - Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport MR
"Omdat we slechts derde eindigden in de ZTC zouden we normaal geen toelating gekregen hebben om deel te nemen aan de race op Daytona", vervolgt Keijmel. "Het is dankzij een ander team dat haar wildcard afstond dat we toch mochten starten. We moesten dus op de dag van de race zelf, tijdens de vrije training, nog een goede set-up vinden. Uiteindelijk lukte dit vrij snel, ondanks dat we vooraf geen enkele trainingsessie hadden gedaan. Daardoor konden we ons toch nog op plaats drie kwalificeren. Bij de start verliep alles nog goed, maar toen ik in de tweede bocht niet doorhad dat de wagen voor mij trager was en ik als gebruikelijk het gaspedaal indrukte, knalde ik vol op mijn tegenstander. Hierdoor liepen we schade op wat we vooral merkten qua topsnelheid. We besloten de fast repair te gebruiken, waarna Senne Hulsmans het stuur overnam. Hij reed zeer snel en constant, waardoor we wisten dat de auto weer in orde was. We hebben de hele race moeilijke momenten in het verkeer proberen te vermijden om niet opnieuw schade op te lopen. Dankzij de vele problemen voor onze tegenstanders en afwijkende pitstopstrategieën kwamen we aan de leiding, waarbij Senne onze voorsprong op Tim Claessens zelfs nog wist uit te diepen. In het laatste halfuur werkten we nog een laatste tankstop af, maar zelfs dan bleef Senne uit de greep van Claessens, waardoor we de race met 22 seconden voorsprong wonnen. Na het pijnlijke moment de dag ervoor, deed deze winst wel deugd."

G-Drive Racing Eximia - Porsche 911 GT3 Cup
G-Drive Racing Eximia - Porsche 911 GT3 Cup
Steve Claeys (G-Drive Racing Eximia; 6de algemeen en winnaar Belcar 2): "Normaal gezien gingen we eigenlijk met ons tweeën rijden, maar Marvin (Juliam Amants n.v.d.r.) besloot uiteindelijk toch de versterking van Maarten (Van Loozenoord n.v.d.r.) in te roepen. We zagen deze race een beetje als voorbereiding op de 24 Uur van Zolder, maar ons doel was wel een top 3 in Daytona. Hoofdzakelijk om de slechte smaak van de vorige races weg te spoelen en ook om ons weer in de puntenstrijd te smijten, want we moesten echt stevig scoren. Een zege oversteeg echter wel de verwachtingen. Maarten realiseerde de pole en reed 3 uur aan de leiding waardoor hij een hoge druk op de schouders van Marvin en mezelf legde. We konden het eigenlijk alleen maar verprutsen door in de fout te gaan of die 32 seconden voorsprong uit handen te geven. Uiteindelijke draaide het uit op een knap staaltje teamwerk. Ik reed de eerste ronden behouden om daarna mooi en constante rondjes te draaien. In het tweede uur heeft Maarten me zitten aanmoedigen en pushen waardoor de voorsprong stabiel bleef. Mentaal is dit belangrijk, je legt de druk op de concurrentie, want zij moeten het gat dichten en risico's nemen. We zijn als team dus ook super blij met deze overwinning, deze zege smaakt zo zoet als honing!"

Dynamixx GT4 Racing - Porsche Cayman GT4
Dynamixx GT4 Racing - Porsche Cayman GT4
Kobe Claes (Dynamixx GT4 Racing & Dynamixx Racing Optica; winnaar algemeen ZTC en 3de algemeen Belcar): "In eerste instantie waren we verrast van onze resultaten! Zowel de winst zaterdag als het podium de dag nadien. Wat betreft de race op zaterdag, hierop was ik totaal niet voorbereid. Mijn eerste ronde op het virtuele asfalt was meteen in de race zelf, maar ik kon snel het tempo oppikken en terrein goedmaken. Ik vocht een paar leuke duels uit, maar beging ook een foutje waardoor ik een drive-through kreeg, al heb ik daarna een mooie comeback gemaakt richting de laatste pitstop. Mijn teammaat, Jeromy Hessels, heeft dan het tempo goed hoog gehouden en de leider nog kunnen inhalen. Aangezien er toch sterke concurrentie aanwezig was, zijn we verrast, maar ook trots op onze eerste overwinning voor Dynamixx!"

Dynamixx Team Optica - Radical SR8
Dynamixx Team Optica - Radical SR8
"Wat de Belcar betreft, was dit resultaat nog een grotere verassing", juicht Claes. "We zijn al het hele seizoen aan het sleutelen om een afstelling te vinden waarmee we op een veilige manier een relatief hoog tempo kunnen aanhouden met de Radical. We hebben daarom onze focus verlegd, in plaats van naar de megasterke concurrentie te kijken, hebben we ons voorgenomen om enkel op onze auto te focussen. Het resultaat van die aanpak was dat we in de training en kwalificatie veruit de traagste klasse 1-wagen waren, maar we hadden nu wel een auto waarmee we in de race konden pushen met weinig angst moesten voor hebben om in de fout te gaan. Vanaf de groene vlag hebben we enkel naar onszelf gekeken, zo constant mogelijk gereden en niet te vaak naar de positie en tijden van de concurrenten gestaard. Het was voor ons dan ook een heel erg aangename race. Eindelijk konden we gas geven zonder dat de wagen ons zou 'bijten'. We hebben nog getracht een korte pitstop uit te sparen net voor het einde, maar we namen het zekere voor het onzekere en stelden de derde plaats veilig. Een resultaat waar we super blij mee zijn!"

G-Drive Racing Eximia TCR - Audi RS3 LMS
G-Drive Racing Eximia TCR - Audi RS3 LMS
Ben Thaens (G-Drive Racing Eximia TCR; 23ste algemeen en 2de Belcar 4): "Het was een vrij geanimeerde race voor ons. Bij de eerste pitstop zijn we voorbij onze pit stall gereden. Die van ons was vrij vooraan gepositioneerd en door een onoplettenheid waren we deze gepasseerd. Het gevolg was dat we niet genoeg benzine aan boord hadden om een volle ronde af te werken en dus moesten we onze wagen richting pitstraat laten takelen. Eens we terug in de race zaten, zijn we bij twee aanrijdingen betrokken geraakt, maar ondanks dat lagen we toch nog op koers om voor P1 te kunnen strijden. Helaas moesten we die strijd staken nadat ik jammer genoeg de wagen ben verloren op koude banden. Nadien kon ik niets meer doen dan P2 veilig stellen. Het was echt een zuur moment, want we hadden wel de snelheid om de wedstrijd te kunnen winnen."

Torque Freak Racing GT4 by Carrot - Porsche Cayman GT4
Torque Freak Racing GT4 by Carrot - Porsche Cayman GT4
Tim Claessens (Torque Freak Racing GT4 by Carrot; 19de algemeen en 2de Belcar 3): "De kwalificaties gingen goed met een comfortabele eerste plaats als gevolg, maar vanaf de eerste ronde was het direct minder. Ik kreeg een klein tikje in de 1ste haarspeldbocht en dat werd direct gevolgd door een groot accident waardoor we de pits in moesten voor herstelling. Daardoor lagen we meteen 30 seconden achter op de rest. Na de stop zijn we er ingevlogen en tegen de 1ste geplande pitstop lagen we terug op een tweede plaats, op ongeveer 6 seconden achter de leiders We hebben hier een mooi gevechtje gehad tot het in de 1ste bocht andermaal wat mis liep en we door het close racen contact hebben gemaakt bij het remmen, wat ons een stop and go van 30 seconden heeft opgeleverd. Daarmee lagen we opnieuw 45 seconden achter en vanaf de laatste plaats begon de inhaalrace opnieuw. Na mijn tweede stint had ik het gat terug zo goed als dicht gereden en ben ik de pits ingereden in opnieuw de 2de positie. Helaas kon mijn teamgenoot Bram Reniers zijn pech niet op en moest tijdens zijn stint onverwachts binnenkomen vanwege een ongeduldige pizzabezorger, die op het foute adres zat waardoor we weer tijd verloren We hebben nog geprobeerd terug te komen maar dat was een te groot gat om nog dicht te rijden in 30 minuten. Gelukkig hebben we onze 2de plaats toch kunnen behouden en willen we onze sponsor Carrot Powertrain Solutions opnieuw bedanken voor de steun!"

Foto's: Ewold van der Maeren & Pieter Cuypers



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Belcar Endurance op dinsdag 30 juni 2020.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons