van der Horst

DTM Zolder: reacties uit het openingsweekend

Start Belcar 2019
Start Belcar 2019
Het Belcar Endurance Championship is het seizoen 2019 gestart met twee sprintwedstrijden in het kader van het prestigieuze DTM-weekend op Circuit Zolder. Tweemaal bolde de Norma M20 FC van de regerende kampioenen Russell Racing by PK Carsport als eerste over de meet, al kreeg de familie Longin de zege in de openingsmanche op de groene tafel naar zich geduwd. Autosport.be verzamelde na afloop van de openingsmeeting enkele reacties, zoals u van ons gewend bent.
  • Hamofa Performance
Deldiche Racing by JTB - Norma M20 FC
Deldiche Racing by JTB - Norma M20 FC
Luc De Cock (#111 Norma M20 FC - Deldiche Racing by JTB): "Het is jammer dat we de kans hebben misgelopen om de openingsrace te winnen, maar al bij al zijn we toch tevreden met het podium. Toen de race werd geneutraliseerd was onze auto al binnengekomen voor de verplichte pitstop. Het team heeft de andere Norma zo snel mogelijk binnengeroepen, maar toch verloren we met die auto bijzonder veel tijd nadat Sam Dejonghe in de aanvangsfase een flinke voorsprong had uitgebouwd. Nu, dat maakt deel uit van het racen zeg maar, we zijn als team blij met de punten, vooral omdat het een eerste weekend was met twee auto's. We hebben als team enorm hecht samengewerkt en de sfeer was opperbest. Bij de tweede race hebben we de bewuste keuze gemaakt om bij de start niet te pitten omdat ik vind dat het niet gepast is je verplichte stop uit te voeren tijdens een safety car start, naar mijn mening hoort de pit entry dan gesloten te zijn. We hebben daarnaast ook twee rijdersbezettingen die uit de voeten kunnen in de regen. Op sportief vlak was het misschien niet de beste zet, maar aan de menselijke kant hechten we ook veel belang. Ik wil trouwens nog toevoegen dat het fantastisch is om te zien hoe Belcar is gegroeid. Je kan niet raden hoe gemotiveerd we zijn naar de volgende manche in het kader van de Zolder Superprix!"

Mc Donald's Racing Team - Norma M20 FC
Mc Donald's Racing Team - Norma M20 FC
François Bouillon (#2 Norma M20 FC - McDonald's Racing): "Onze kwalificaties verliepen redelijk dramatisch. Na een aanrijding met een Porsche was de stuurstang beschadigd en was het bijzonder moeilijk rijden. De 28e plaats op de startgrid was het resultaat en helaas was er maar één kwalificatie voor beide races. De eerste wedstrijd was moeilijk, maar het resultaat bij race 2 was echt wel top. We hebben in de aanvangsfase van de zondagsrace besloten te pitten, al wisten we initieel niet dat de pitlane open was. Koen De Wit nam over van mij in de tweede ronde, dus ik heb weinig gereden, maar hij heeft bewezen in de regen subliem te zijn."

Russell Racing by PK Carsport - Norma MF 20C
Russell Racing by PK Carsport - Norma MF 20C
Jeffrey Van Hooydonk (#1 Norma M20 FC - Russell Racing by PK Carsport): "De tijdstraf op zaterdag was voor het team een domper, maar op zondag hebben we mooi kunnen terugslaan. De Hankook banden waren redelijk speciaal in de regen. Ik dacht dat ze te warm werden, maar dat was niet zo. We hebben vroeg gepit en het nadien rustig aan gedaan (Van Hooydonk was nochtans de snelste op de baan n.v.d.r.), gezien Anthony (Kumpen n.v.d.r.) me over de radio vertelde dat we virtueel aan de leiding hingen. We hebben echter in de aanloop naar dit openingsweekend een goede test afgewerkt en ik denk dat we daar de basis hebben gelegd voor onze prestaties."

Independent Motorsports - Lamborghini Super Trofeo
Independent Motorsports - Lamborghini Super Trofeo
Xavier Stevens (#8 Lamborghini Huracan Super Trofeo - Independent Motorsports): "Een weekend om snel te vergeten! Op zaterdag schoven we bij het afdalen van de Sacramentsheuvel uit over de koelvloeistof van een Porsche die in de muur was gereden en op zondag bleek tijdens de race dat Hankook onze banden verkeerd gemonteerd had! Met de wagen was geen huis te houden en ik heb dan vrij snel besloten het stuur door te geven aan Koen Wauters, die vanzelfsprekend dezelfde problemen kende. Pas toen we de bandenset wisselden, was het probleem plots opgelost. Enorm frustrerend om met dergelijke zaken te worden geconfronteerd en bovendien hoorde ik van andere teams dat zij hetzelfde hadden meegemaakt. Stof tot nadenken, want dit kan gewoon niet op dit niveau. Ik ben wel zeer blij voor mijn zoon Jochen, hij pakte in zijn eerste race met teamgenoot Laurent Vandervelde meteen tweemaal een podium."

Veidec Silver Eagle Racing by GetSpeed - Mercedes AMG GT4
Veidec Silver Eagle Racing by GetSpeed - Mercedes AMG GT4
Michael Cool (#93 Mercedes-AMG GT4 - VEIDEC Silver Eagle by GETSPEED): "Ik reed dit weekend alleen op de Mercedes-AMG GT4 en de regen was voor mij een stap in het onbekende met deze wagen. Ik reed in het verleden, in mijn kartingperiode, graag in de regen en de wagen bleek ook zeer stabiel in deze moeilijke omstandigheden. Ik kijk dus enorm tevreden terug op beide races, zeker omdat we als team collectief sterk presteerden. De zusterwagen van Spinoy/Heyer won de eerste race waarbij ik als tweede afsloot en op zondag won ik, met mijn teamgenoten op de tweede trede. Een goede start van het seizoen dus.

RED ANT RACING - Porsche Cayman Club Sport
RED ANT RACING - Porsche Cayman Club Sport
Ayrton Redant (#700 Porsche Cayman Club Sport - Red Ant Racing): "Het eerste weekend op deze wagen met mijn broer en vader en meteen een goed gevoel! Op zaterdag kwamen we nipt te kort voor de zege, maar op zondag was het met even weinig marge net weer wel prijs. Ik heb de regenrace op zondag bovendien solo afgewerkt en we besloten die met een eerste plaats bij de Porsche Cayman Clubsports. Ik maakte in de beginfase een klein foutje toen ik onbedoeld een Norma aanreed en toen de baan wat droger werd, bleek de piste lastig. Na een uur racen kon ik echter de eerste plaats veilig stellen en daarmee zijn we super tevreden."

No Speed Limit - Porsche 991
No Speed Limit - Porsche 991
Fred Bouvy (#991 Porsche 991 - No Speed Limit): "Twee podia in de klasse in beide races en in de lastige regenrace op zondag bovendien een derde plaats in de algemene rangschikking... Ontevreden kan je daar niet mee zijn! Damien nam de start van de race op zondag maar gaf het stuur meteen door aan mij. Hij is een uitstekende teamgenoot, een echte teamplayer. We beschikken niet over een Porsche van de laatste generatie, maar nadien waren we toch constant de snelste op de piste, afgezien van de proto's natuurlijk. Dit is dus een fantastisch resultaat met onze Porsche 991 Mk. 1!"

VR Racing - Ford Marc Car 2
VR Racing - Ford Marc Car 2
Tom Van Rompuy (#4 Ford MARC Car 2 - VR Racing): "De eerste keer Belcar met deze wagen en de eerste keer in de regen en meteen een podium, geweldig. Gisteren reden John Rasse en Erik Qvick en vandaag werkte ik de race af met John. We hadden eigenlijk geen afstelling voor de regen, dus hebben op goed geluk de wagen wat zachter gezet. Die keuze draaide positief uit want de wagen lag enorm goed op de baan. We hebben leuke gevechten gehad en onze wagen bleek subliem bij het remmen. De Lamborghini beschikt over een iets betere acceleratie, maar ik heb me enorm goed geamuseerd."

WCB Racing Team by Leipert Motorsport - Lamborghini Super Trofeo
WCB Racing Team by Leipert Motorsport - Lamborghini Super Trofeo
Jimmy De Breucker (#999 Lamborghini Huracan Super Trofeo - WCB Racing Team by Leipert Motorsport): "Een start onder de safety car in moeilijke omstandigheden vandaag, dus besloten we meteen de verplichte pitstop af te werken. Ik heb daardoor niet veel kunnen rijden, maar Yannick heeft schitterend werk geleverd. De vroege pitstop was een beetje een gok in die zin dat we hoopten dat er nadien geen neutralisatie meer zou komen. Dat bleek echter wel het geval, maar we konden onze positie behouden en zo meteen onze eerste zege scoren."

EMG Motorsport - Lamborghini Super Trofeo
EMG Motorsport - Lamborghini Super Trofeo
Edgard Terium (teamchef EMG Motorsport Lamborghini #63): "In het reglement staat zwart op wit dat het tijdens de races van één uur verplicht is minimaal 1 pitstop met rijderswissel door te voeren. Verschillende teams hebben dit weekend hun rijders de races solo laten afwerken, dat is niet juist. Toen we hierover bij de koersdirecteur Pascal Vanhullebusch gingen klagen, werden we prompt wandelen gestuurd. Dat laat bij ons een zeer wrange nasmaak achter, want het reglement wordt gewoon niet correct toegepast. Er waren bovendien nog enkele teams in de paddock die zich precies dezelfde vraag stelden."

QSR Racing School - BMW 235i
QSR Racing School - BMW 235i
Johnny De Breucker (#154 BMW 240 - QSR Racing School): "Na een crash tijdens een voorbereidende test konden we niet over onze normale wagen beschikken. We moesten daarom teruggrijpen naar de oude BMW M235i die QSR Racing nog beschikbaar had, maar deze wagen beschikte niet over de laatste updates van de BMW M240i Racing en woog ook een 150 kg meer. Alles in acht genomen zijn we tevreden, maar ik ben er van overtuigd dat we met de M240i op zondag de tweede plaats hadden kunnen pakken. Het belangrijkste is echter dat we punten gepakt hebben. We gaan nu alles in het werk stellen om de wagen in orde te krijgen tegen de volgende race over twee weken, al speelt de tijd wat in ons nadeel."

Foto's: Marnik Mouchaers



Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in Belcar Endurance op maandag 20 mei 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Zolder DTM.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons