van der Horst

Belcar Historic Cup: Dirk Van Rompuy wint voor Marc Duez

Dirk Van Rompuy / Erik Qvick - VR Racing by Qvick Motors
Dirk Van Rompuy / Erik Qvick - VR Racing by Qvick Motors
De eerste race van het seizoen was meteen een schot in de roos voor VR Racing dat met Dirk Van Rompuy en Erik Qvick de BMW M3 E30 deelt. Het werd een knappe race met Van Rompuy als algemene winnaar en uiteraard ook in platform 3. Marc Van Doorslaer ging als eerste onder de geblokte vlag in platform 4, terwijl bij de Historics in Platform 2 de eerste zege naar Wim Kuijl in de Ford Capri 2600 RS ging.
Start Belcar Historic Cup
Start Belcar Historic Cup
Pech voor Van Rompuy na de kwalificatie gisteren. De BMW-rijder werd na het behalen van de pole bedacht met drie plaatsen achteruit op de startgrid omdat hij de procedure niet zou hebben gevolgd tijdens de vrije training toen hij niet door de pitlane reed.


Guy François - Nissan Primera BTCC
Guy François - Nissan Primera BTCC
Alders erfde de pole voor Fastres, maar reeds in de eerste ronde pakte Van Rompuy het commando over. Even later wist Guy François in de Nissan Primera BTCC door te stoten naar de koppositie maar ook hij kon niet lang profiteren. In de derde ronde nam Marc Duez de koppositie in de Volvo 240 turbo Groep A over terwijl Dirk Van Rompuy een robbertje uitvocht met François voor de tweede plaats. De Nissan mistte echter zijn remzone aan de chicane en schoof in de kattenbak. Meteen het sein voor Van Rompuy om het gaatje met Duez dicht te rijden en de leiding opnieuw over te nemen. Achter Duez was er een mooie strijd met ondermeer de M3 van Fastres en de Peugeot van Bruynoghe. Deze laatste moest echter naar de kant even over halfweg met technische problemen.

Marc Duez - Volvo 240 turbo Groep A
Marc Duez - Volvo 240 turbo Groep A
Andere favorieten Ben Thaens en Evertjan Alders kwamen in het hoofdstuk niet voor. Beiden opteerden voor slicks en dat was niet de beste keuze. De enige die zich op slick vrij goed kon handhaven was Guy Fastres die derde werd op een fractie van Duez. De Volvo had ook problemen met de regenbanden die te warm werden in het tweede gedeelte van de race. We hadden ook de Porsche 964 Cup van Luc Moortgat vooraan verwacht, maar de elektrische problemen van gisteren bleken nog niet opgelost.

Erik Bruynoghe - Peugeot 205 GTI
Erik Bruynoghe - Peugeot 205 GTI
“Ik ben super tevreden met deze zege”, aldus Dirk Van Rompuy na de race. “Eentje om in te kaderen. In samenspraak met Erik Qvick deden we een gewaagde bandenkeuze en dat heeft ons geen windeieren opgeleverd. Ik had mooie duels met de Nissan Primera en de Volvo en win de eerste wedstrijd van het seizoen. Ik hoop dat Erik (Qvick) deze namiddag het weekend kan afronden met een tweede zege.

In platform 4 (nineties) was er na de uitstap van Guy François strijd voor de zege tussen de BMW’s van regerend kampioen Tim Kuijl en Mario Van Doorslaer. Van Doorslaer haalde het nipt van de Nederlander en de Renault Clio van Mattias Van Hool. 

Wim Kuijl - Ford Capri 2600 RS
Wim Kuijl - Ford Capri 2600 RS
Wim Kuijl heeft zijn favorietenrol bij de Historics (platform 1&2) ingelost. Hij pakte de leiding en kreeg in het begin van de race oppositie uit de hoek van de Escorts van John Rasse en Michel Kowaleski. Ook Vonk (BMW) en Van Haelst (Mazda) waren nog niet uitgeteld. Wim Kuijl was outstanding, maar we kregen wel een mooie strijd te zien voor de overige ereplaatsen. Uiteindelijk was het voormalig kampioen Kowaleski die zich in zijn Escort op de tweede plaats
John Rasse - Ford Escort MK2
John Rasse - Ford Escort MK2
nestelde met een nipte voorsprong van 7/10 seconde op Gust Van Haelst die 3/10 sec. overhield op een debuterende John Rasse. Dieter Kuijl sloot de top 5 af voor de Toyota Celica van Dominique Holvoet. 


Foto's: Bravo Racing / Brecht Decancq
 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op zondag 4 oktober 2020 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting American Festival Zolder.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons