Belcar Historic Cup: Even het geheugen opfrissen
Vier Platformen
Aangezien de (voormalige) Youngtimer GT’s in 2019 amper drie wagens (lees Porsche) telde, heeft organisator BRAVO beslist om de ex-Youngtimer GT en ex-Youngtimer Toerisme vanaf 2020 samen te gooien in platform 3 voor wagens met een bouwjaar tussen 1982 en 1990.
Inzake de platformen 1 & 2 verandert er quasi niets. De wagens binnen platform 1 moeten voorzien zijn van een FIA Historic Technical Passport (HTP) met een bouwjaar van 01/01/1947 tot 31/12/1981. Platform 2 huisvest hezelfde type wagens met een bouwjaar tot en met 1981, maar met een technische evolutie en een Nationaal Technisch Paspoort (NTP).
Platform 4 (de vroegere platform 5 of nineties) zijn nu de youngtimers en herbergt wagens die we tijdens de jaren 90 terugvonden in de toenmalige Belcar en cupraces. Maar de organisator heeft de cilinderinhoud beperkt tot 2500cc om de veiligheid te garanderen tegenover de ‘oudjes’ en ook om relatief moderne wagens niet te laten uitblinken in races met historische wagens.
De platformen zijn onderverdeeld in verschillende klassen volgens de cilinderinhoud. De puntentelling is een cumul van de uitslag per platform en de uitslag in de onderliggende klassen ervan.
Vanaf 2021 mogen de wagens van platformen 1 & 2 bij regenweer ook rijden op racebanden om de veiligheid te bevorderen. Voor de oudste wagens van het peloton blijven de regels wel gelden inzake de banden bij droge weersomstandigheden. Dus straatbanden met een DOT of E markering.
Er wordt opnieuw gestart in twee groepen met eerst de platformen 3 & 4, gevolgd door 1 & 2 dertig seconden later. Ieder platform rijdt toch zijn eigen wedstrijd in de wedstrijd. Wie geen package deal maakte met de organisator is niet zeker van zijn startplaats op de startgrid. Deze is op Circuit Zolder gelimiteerd tot 47 wagens. De inschrijving is wel gelimiteerd op 55 wagens. De overige deelnemers moeten vanuit de pitlane starten of hopen dat er wagens na de kwalificatie de handdoek in de ring gooien. Dan mogen ze invoegen volgens datum van inschrijving en nadien de chrono van de kwalificatie.
Verder is er zoals steeds een platform 5 of een gastklasse voor wagens die niet volledig passen binnen het huidige reglement, maar wel voldoen aan de geldende veiligheidsvoorschriften of voor piloten die zich sporadisch eens inschrijven en zich niet willen mengen in de titelontknoping. Deze wagens pakken geen punten binnen het kampioenschap.
Met 24 wagens aan de aftrap is platform 3 de grootste leverancier binnen de Belcar Historic Cup. Het herbergt ook een mix van de vroegere Youngtimer Toerismes en GT's de snelste wagens van het lot.
De huidige kalender omvat zes meetings met telkens twee races. Twaalf wedstrijden dus waarvan de negen beste in rekening worden gebracht voor de toekenning van de nationale titels.
Kalender
07-09/05 New Race Festival (Circuit Zolder – B)
25-27/06 Spa Summer Classic (Circuit de Spa-Francorchamps – B)
21-22/08 Historic Grand Prix Zolder (Circuit Zolder – B)
25-26/09 Franco Speed (Circuit de Spa-Francorchamps – B)
08-10/10 American Festival Nascar (Circuit Zolder – B)
16-17/10 Westfalen Trophy (Nürburgring – D)
Foto's: Bravo/MRP - Bravo Racing
Tweet