van der Horst

Belcar Historic Cup Nürburgring: Kampioenen zijn gekend

Start race 1 Nürburgring 2025
Start race 1 Nürburgring 2025
Met de ADAC Westafelen Trofee op de Nürburgring werd het seizoen 2025 van de Belcar Historic Cup ‘Powered by St. Paul ERU’ afgesloten. Aangezien er twee schrapresultaten in rekening moeten worden gebracht was het nog druk rekenen bij enkele titelpretendenten. In de Belcar Historic Cup 2025 tellen de acht beste resultaten op een totaal van tien wedstrijden. Alleen Dieter Kuijl was na Assen reeds zeker van de titel in de FIA klasse 1, terwijl Luc Moortgat (4), Yuri Vannieuwenborgh (2), Qvick/Van Rompuy/Van Rompuy (6) als leiders richting de Nürburgring trokken met nog geen mathematische zekerheid van de titel in de klassen 2, 4 & 6. In de FIA klassen 3 & 5 was er met Cutler en Bouillon telkens maar één deelnemer gedurende het ganse seizoen.
Titelverlenging voor Dieter Kuijl in FIA platform 1 (Ford Capri RS 3100 Cosworth)
Titelverlenging voor Dieter Kuijl in FIA platform 1 (Ford Capri RS 3100 Cosworth)
50 wagens stonden op de startgrid. Jan van Elderen (Porsche) en François Bouillon (Audi 80 Quattro Competition) gaven forfait. Ook Dominique Holvoet zou de race niet halen met problemen aan de krachtbron.



Juri Vannieuwenborgh pakt titel in platform 2 met BMW 635 CSi 24v
Juri Vannieuwenborgh pakt titel in platform 2 met BMW 635 CSi 24v
Erik Qvick was met de BMW E36 GTR tweemaal de snelste tijdens de kwalificaties. Tim Kuijl (BMW 325i) mocht de eerste startrij delen tijdens race 1 en Luc Branckaerts (Corvette C4) tijdens race 2.
Na race 1 waren alle kampioenen gekend, maar dat wou niet zeggen dat race 2 een zwakke vertoning was. De Historics zijn ervoor gekend om te strijden voor iedere meter.

Erik Qvick won de eerste race en was zodoende zeker van de titel voor Tim Kuijl. Luc Moortgat werd in zijn Porsche 3de en verzekerde zich op die manier van de titel in klasse 4. Tim Kuijl kreeg nog een straftijd aan zijn broek wegens inhalen onder geel, waardoor Moortgat nog tweede werd in de uitslag. Luc Branckaerts en Bryan Laloux vervolledigden de top 5.

Juri Vannieuwenborgh had voldoende aan de 8ste plaats om de klasse 2 te winnen en de titel te pakken.

Titel in platform 4 voor Luc Moortgat - Porsche 964 3.8 RS
Titel in platform 4 voor Luc Moortgat - Porsche 964 3.8 RS
Erik Qvick kon zijn pole in race 2 niet verzilveren door een ingreep op de startgrid waarbij een lekke band moest worden vervangen. Hij kreeg daarvoor een drive through. Uiteindelijk is Tim Kuijl is er dan uiteindelijk toch in geslaagd om het seizoen af te sluiten met de overwinning.


De BMW GTR van Erik Qvic/Van Rompuy/Van Rompuy domineerde het seizoen
De BMW GTR van Erik Qvic/Van Rompuy/Van Rompuy domineerde het seizoen
Tim won de race voor de Corvette C4 van Branckaerts en de BMW GTR van Erik Qvick. Een mooie strijd zagen we voor de vierde plaats tussen Evertjan Alders (BMW E46), Samuel Verheggen (Mercedes 190) en de Porsche van Luc Moortgat. Uiteindelijk won de M3 van Alders het pleit.
Ook Dieter Kuijl was goed onderweg in zijn Capri Cosworth, maar ging in de laatste ronde in de fout en verloor een pak plaatsen. Audrey van Ham was met de Ford Capri Weslake de beste vrouw van het peloton en won de Lady’s Cup.

Audrey van Ham wint Lady's Cup op de Nürburgring
Audrey van Ham wint Lady's Cup op de Nürburgring
De nieuwe Belgische kampioenen in de verschillende klassen zijn dus Dieter Kuijl (FIA <1982), Juri Vannieuwenborgh (NON-FIA <1982), Bill Cutler (FIA 1982-1990), Luc Moortgat (NON FIA 1982-1990), François Bouillon (FIA 1990-2000) & Erik Qvick/Dirk Van Rompuy/Tom Van Rompuy (NON FIA 1990-2000). Verder zijn er ook nog de kampioenen in de subklassen volgens de cilinderinhoud binnen organisator BRAVO.


Foto's: BRAVO / Belcar Historic Cup



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op zaterdag 25 oktober 2025 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting ADAC Westfalen Trophy.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons