van der Horst

Belcar Historic Cup: Pole voor VR Racing met Dirk Van Rompuy & Erik Qvick

Dirk Van Rompuy / Erik Qvick - VR Racing by Qvick Motors
Dirk Van Rompuy / Erik Qvick - VR Racing by Qvick Motors
De 20 minuten durende kwalificatie van de Belcar Historic Cup was in feite het vervolg van wat we reeds zagen tijdens de vrije training. VR Racing met Dirk Van Rompuy en Erik Qvick zetten op een doorweekte piste en vrij vroeg in de kwalificatie de snelste tijd op de tabellen en niemand zou deze nog verbeteren. Hun BMW E30 M3 komt uit in platform 3.
GDM Motors - Volvo 240 Turbo
GDM Motors - Volvo 240 Turbo
Uiteindelijk vonden 38 wagens de weg naar Circuit Zolder. Minder dan voorzien, maar de Duitsers en de Luxenburgers mochten het land niet in. Erik Qvick en Dirk Van Rompuy worden dus de te kloppen formatie tijdens het eerste weekend van de Belcar Historic Cup, dat wordt verreden in het kader van het Zolder American Festival.


Evertjan Alders / BMW E30
Evertjan Alders / BMW E30
De piste droogde wat op naar het einde van de sessie toe en werd iets sneller, maar de chrono van 1:53.115 van de vijfde ronde bleef bovenaan de tabellen staan. In het begin was de Peugeot 205 GTI van Erik Bruynoghe de naaste belager van de VR Racing BMW, maar de Hasselaar moest iets later zijn meerdere erkennen in de BMW’s van Everjan Alders en Guy Fastres, die op hun beurt respectievelijk 2,5 en 3,5 seconden moesten toegeven op het exemplaar van VR Racing. Nick Geelen zette de Porsche Boxster op een vierde plaats algemeen voor de Peugeot van Bruynoghe. Maar Geelen rijdt wel buiten competitie in de gastklasse.
Nissan Primera ex Leslie van Guy François
Nissan Primera ex Leslie van Guy François
Guy François (platform 4 / 1990-2000) kende met de Nissan Primera BTCC een goede kwalificatie en was de snelste bij de nineties. Hij parkeerde zijn mooie Nissan voor de Escort van John Rasse (platform2) en de Volvo 240 Turbo Groetp A van Marc Duez. We moeten diep zoeken in de uitslag om de Porsche 964 Supercup van Luc Moortgat terug te vinden. Deze heeft echter nog steeds af te rekenen met elektronische problemen, waardoor de motor constant gaat stotteren. De meervoudige kampioen zal morgen een inhaalrace moeten doen.

John Rasse - Ford Escort MkII
John Rasse - Ford Escort MkII
John Rasse staat dus op de pole van de platforms 1 & 2 (Historics) die in gescheiden groepen starten met het platform 3 (Youngtimers). Rasse was een fractie van 17/100 seconde sneller dan de Ford Capri 2600 RS van Wim Kuijl en de Mazda RX3 van Gust Van Haelst. 


Foto's: Niels Vaeck / Bravo Racing-MRP / Ronald Janssens  
 



  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons