van der Horst

24H Zolder: Loodzware races met enkele onverwachte winnaars

Start Belcar Historic Cup Powered by St. Paul
Start Belcar Historic Cup Powered by St. Paul
Afgelopen weekend werd in het voorprogramma van de 24 Hours of Zolder het vierde raceweekend van de Belcar Historic Cup powered by St. Paul afgewerkt. Ieder raceweekend kent twee races zonder cumul waardoor we in totaal twaalf races hebben tijdens het seizoen 2022. Afgelopen zaterdag werden dus de 7de en de 8ste race van het seizoen afgewerkt. Van die twaalf races worden de negen beste resultaten in rekening gebracht om de kampioenen te bepalen. Dus voor de reguliere kampioenschapsrijders is het nu reeds tijd om de punten naast elkaar te leggen en hun kansen te berekenen voor het verdere verloop van het kampioenschap.
  • Dreamdrive
Broederstrijd tussen Tim & Wim Kuijl
Broederstrijd tussen Tim & Wim Kuijl
De extreme weersomstandigheden hebben ervoor gezorgd dat het veld flink werd uitgedund en er enkele wagens niet presteerden zoals verhoopt. De grootste winnaars van het weekend is de familie Kuijl die nu in drie van de vier platformen aan de leiding staat. Zowel actueel als we alle punten samen tellen als virtueel als we reeds rekening houden met twee van de drie verplichte schrapresultaten.


Andreas Fricke - Renault Alpine A110
Andreas Fricke - Renault Alpine A110
In platform 1 kwam Bas Van Elderen zijn tweede plaats niet verdedigen en pakte twee 0-resultaten die hij kan incalculeren als schrapresultaten. Een grote kans dus voor Dieter Kuijl om zijn voorsprong verder uit te diepen. Hij won de eerste race, pakte 40 punten extra, maar had technische problemen in de tweede race en realiseerde zodoende zijn eerste 0 van het seizoen. De grootste puntenpakkers van het weekend waren Fricke (Renault Alpine A110) en Brauneiser (Ford Escort MK2) die respectievelijk 78 en 70 punten scoorden. Maar ze staan te ver in de tussenstand om de leider te bedreigen. Dus blijft Dieter Kuijl in zijn Ford Capri RS2600 Weslake voorlopig soeverein aan de leiding.

Gust Van Haelst - Mazda RX3 wankel
Gust Van Haelst - Mazda RX3 wankel
In platform 2 is het bijzonder spannend. Niettegenstaande Wim Kuijl de twee races won en met de volle puntenoogst huiswaarts mag, blijft de Mazda RX3 van Gust Van Haelst aan de bumper kleven van de Ford Capri 3100 RS Cosworth. Ze staan ex aequo met Kuijl in het voordeel inzake meer zeges. En rekening houdend met reeds twee schrapresultaten pakt de St. Paul-rijder een kleine voorsprong op Van Haelst die twee knappe races reed.


De Nissan Primera BTCC van Guy François komt op bedrijfsnelheid
De Nissan Primera BTCC van Guy François komt op bedrijfsnelheid
Leider Luc Moortgat was niet tevreden over zijn Porsche 964 Cup afgelopen weekend in platform 3. Hij kende problemen met de baanligging van de wagen. Hij won de eerste race van het weekend door een straftijd van Evertjan Alders (BMW) en werd derde in race 2 na een demonstratie van merkgenoot Bruynoghe. De Real-rijder blijft uiteraard afgetekend leider voor het duo Nulens/Bruynoghe en het trio Van Rompuy/Van Rompuy/Qvick in de VR Racing-BMW M3 E30 na een pechweekend.  
   
Tim Kuijl won afgelopen weekend de beide races in platform 4 en zegevierde reeds in zeven van de acht verreden wedstrijden. Het duo Thaens/Theunissen staat ondanks een uitval in race 2 nog steeds mooi tweede, maar indien Tim nog twee van de vier te verrijden races wint is hij vroegtijdig mathematisch zeker van de titel in platform 4  

Film van de wedstrijden

Race 1: Winst voor Wim Kuijl na straftijd voor Evertjan Alders
Evertjan Alders - BMW E30 2.9l
Evertjan Alders - BMW E30 2.9l
Vanuit vierde startpositie lukte Wim Kuijl met zijn krachtige Ford Capri 3100 RS Cosworth een kanonstart en dook als leider de eerste linkse in, gevolgd door Evertjan Alders (BMW E30 2.9l), Dirk Van Rompuy (BMW E30 M3), Tim Kuijl (BMW E36), Ben Thaens (BMW E36) en de Porsches van Eric Nulens en Luc Moortgat. De Real-rijder ging echter in de eerste ronde rond zijn as en kon pas als 17de aansluiten. We verloren vrij snel de BMW van Thaens door een afgebroken ophangingsarm links achter. Ook de Honda CRX van Cooreman zat goed mee in de kop van de wedstrijd, maar
Ondanks de pole hadden Dirk en Tom Van Rompuy een pechdag
Ondanks de pole hadden Dirk en Tom Van Rompuy een pechdag
ook hij moest naar de kant met een lekke band. Rond half koers ontstond er zich vooraan met de broers Kuijl en Alders een trio dat streed voor de zege algemeen. Dat waren trouwens ook de koplopers in de platformen 2, 3 & 4. Rond half koers kon Dirk Van Rompuy de maat nemen van Eric Nulens en opschuiven naar de vierde stek. Met nog tien minuten op de teller pakte Alders in zijn BMW de leiding over van Wim Kuijl die het gezelschap kreeg van zijn broer Tim in de BMW.

Luc Moortgat - Porsche 964 Cup
Luc Moortgat - Porsche 964 Cup
Ondertussen was vader Dieter Kuijl met zijn Ford Capri 2600 RS Weslake een robbertje aan het uitvechten met Anthony Vonk in diens BMW 635csi. Uiteindelijk won Alders de race, maar kreeg op het einde nog een stop & go aan zijn broek wegens een aanrijding met een gedubbelde rijder. Hij kon die niet meer gaan uitzitten en deze werd omgezet in een straftijd van 30 seconden. Zodoende verhuisde de onfortuinlijk Atrex-rijder van de eerste naar de vierde plaats, net voor Dirk Van Rompuy die kreeg af te rekenen met een warmlopende motor en zonder te forceren naar de vijfde plaats algemeen en derde in platform 3 reed. Luc Moortgat kreeg door de straf van Alders zodoende de derde plaats algemeen in zijn schoot geworpen en won platform 3.
Dieter Kuijl blijft leider ondanks pech in race 2
Dieter Kuijl blijft leider ondanks pech in race 2
Maar de grootste eer ging naar de broers Wim & Tim Kuijl die eerste en tweede algemeen werden en respectievelijk winnaars in platform 2 & 4. Vader Dieter werd winnaar in platform 1 in het spoor van een goed draaiende Guy François die de Nissan Primera stilaan onder controle krijgt. Eric Nulens werd in zijn Porsche uiteindelijk mooi zesde voor een puike Gust Van Haelst die blijft scoren in platform 2. De hitte was onverbiddelijk en verschillende wagens zagen de finishvlag niet.

Race 2: Bruynoghe ongenaakbaar
Bruynoghe was de snelste in Zolder
Bruynoghe was de snelste in Zolder
Door het feit dat er maar één kwalificatie was voor twee wedstrijden deed de uitslag van race 1 dienst als de startopstelling van race 2. Hierdoor stonden de broers Kuijl broederlijk naast elkaar op de eerste startrij met Wim op pole van platform 2 en Tim Kuijl op pole van platform 4. Op de tweede rij vonden we Luc Moortgat die op pole stond van platform 3 voor Evertjan Alders, Tom Van Rompuy, Erik Bruynoghe, Gust Van Haelst, Guy François, Dieter Kuijl op pole platform 1, en de rest van het veld dat ondertussen met zeven wagens was gekrompen.

Anthony Vonk in de knappe BMW 635 csi
Anthony Vonk in de knappe BMW 635 csi
Het werd een bewogen start met een rode vlag omdat Dieter Kuijl reeds in de opwarmronde de handdoek in de ring moest gooien met een gebroken vooras. Nadien raakte ook Tom Van Rompuy niet weg op de startgrid met elektronische problemen.
Wim Kuijl was opnieuw het snelst weg met de Capri, maar Erik Bruynoghe ging van zes naar twee en kon snel de leiding pakken in zijn Porsche 964 Cup. De Limburger, die de wagen deelt met Eric Nulens ging ervan door en werd pas aan de meet door de concurrentie terug gezien. Vooral de winnaar van de eerste race, Wim Kuijl, was het kind van de rekening met een Capri die onder de loden zon niet deed wat de piloot verlangde. Hij werd pas vijfde, maar won toch platform 2 waardoor hij toch tevreden huiswaarts mocht met een maximale puntenoogst. Maar Van Haelst werd in de Mazda RX3 zesde algemeen en tweede in platform 2. Hij lost Wim Kuijl dus voor geen vin.
Erik Bruynoghe voor Evertjan Alder en Tim Kuijl
Erik Bruynoghe voor Evertjan Alder en Tim Kuijl
Luc Moortgat werd vierde met een zwaar onderstuurde Porsche 964 Cup. Evertjan Alders en Tim Kuijl vochten een mooi gevecht uit voor de tweede plaats algemeen, maar een rode vlag door de gestrande Nissan van François op vier minuten van de geblokte vlag maakte een einde aan het gevecht waardoor Evertjan tweede werd op 30 seconden van Bruynoghe en met Tim Kuijl in zijn schaduw. Tim wint dus opnieuw platform 4 terwijl de zege in platform 1 na het wegvallen van Dieter Kuijl ditmaal naar de bijzonder knappe Renault Alpine A110 van Andreas Fricke ging.    

Foto's: Thomans Smets / Niels Vaeck / Joël Vanderzijpen



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op maandag 15 augustus 2022 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons