van der Horst

Reeds twee Belgische titels binnen St. Paul raceteam voor Dieter & Wim Kuijl

St. Paul Race Team
St. Paul Race Team
In het kader van de Spa Six Hours werd ook de Belcar Historic Cup voor het eerst in het weekend opgenomen. Meteen het mooiste evenement dat het Belgisch kampioenschap circuit voor historische wagens mocht meemaken in zijn reeds lange en rijke loopbaan. Het weer zat niet mee, maar na de beide races scheen de zon onder de tent van St. Paul Raceteam. Met nog één weekend van twee races te gaan op de Nürburgring is men bij St. Paul Raceteam reeds zeker van twee Belgische titels voor Dieter Kuijl in platform 1 en Wim Kuijl in platform 2. Ook Tim Kuijl is quasi zeker van zijn tweede titel op rij in platform 4, maar nog niet mathematisch zeker.
De races in een notendop
St Paul Raceteam
St Paul Raceteam
Het was niet echt een weekend dat perfect verliep voor enkele van de piloten binnen St. Paul raceteam. Wim klokte in een zeer snelle 2’40” de algemene pole tijdens de droge kwalificatie, maar hij was tijdens de races zelf voor de eerste maal onderweg in de regen met de Capri 3100 RS Cosworth met te brede banden, waardoor hij geen vuist kon maken in het algemeen klassement. Hij pakte wel met een eerste en een tweede plaats in platform 2 tijdens de races voldoende punten voor de titel. Idem voor Dieter die tijdens de eerste race tweede werd in platform 1, maar tijdens de tweede wedstrijd van het weekend hard moest werken om een nukkige Capri op de baan te houden. De nieuwe Avon-
Wim Kuijl tijdens start van race 1
Wim Kuijl tijdens start van race 1
banden vragen nog wat afstelwerk en gecombineerd met een sputterende krachtbron werd hij pas vijfde in race 2. Het was op eieren rijden, maar de score was wel voldoende voor de titel.



Samuel Verheggen - Mercedes AMG 190 2.5 16V
Samuel Verheggen - Mercedes AMG 190 2.5 16V
Samuel Verheggen kreeg tijdens de eerste ronde van de kwalificatie af te rekenen met een afgebroken wielnaaf en moest dus achteraan starten. Na een nachtje sleutelen wist hij van de 48ste plaats op te rukken naar de 21ste en tijdens race 2 van de 21ste naar een verdienstelijke 14de positie. Hij had zich achteraf super geamuseerd en voelde zich goed op de spekgladde ondergrond. Samuel zit in de snelste platform 3, maar boekt met zijn Mercedes 190 16v AMG steeds meer vooruitgang tegenover voorgaande seizoenen. Hij mikt op de derde eindplaats in de klasse tot 2500cc.


Audrey van Ham - BMW 535i
Audrey van Ham - BMW 535i
En bij St. Paul gooiden ze met een Bastos-BMW 535i een vijfde ijzer in het vuur voor Audrey van Ham. Deze had ook niet echt het goede regenrubber onder de wagen en moest in de eerste race zelfs een pitstop inlassen om de aangedampte ruiten te reinigen. Tijdens de tweede manche ging een pak beter en eindigde de Nederlandse amazone derde na twee Engelse gastrijders in een Morgan.
     

Reeds twee Belgische titels en een optie op een derde
We leggen kort nog eens de situatie uit. Er zijn dit seizoen zes weekends van telkens twee wedstrijden. Dus in totaal twaalf races waarvan volgens het sportief reglement de negen beste resultaten in rekening worden gebracht voor de respectievelijke vier Belgische titels in de platformen 1,  2, 3 & 4.

De twee Fords Capri reeds zeker van de titel in platformen 1 & 2
St. Paul Raceteam
St. Paul Raceteam
Dieter & Wim Kuijl zijn echter nu reeds zeker van de titels in platformen 1 & 2. We maken even de rekening.
Er zijn per race 40 punten te verdienen. 20 voor het algemeen resultaat in het platform en 20 in de klasse. Dit is een onderverdeling binnen de platformen inzake de cilinderinhoud van de wagens. Een weekend telt twee races en dus zijn er per weekend 80 punten te rapen.


Dieter Kuijl - Ford Capri 2600RS Weslake
Dieter Kuijl - Ford Capri 2600RS Weslake
Dieter heeft met zijn Ford Capri 2600 RS Weslake na afgelopen weekend en na 10 races een totaal van 334 punten verzameld. Er zijn met nog twee races te gaan op de Nürburgring dus nog 80 punten te verdienen. We gaan uit van een worst case scenario voor het geval dat Dieter door omstandigheden (panne, crash, ziekte,…) niet zou scoren op de Nürburgring en dus een brilscore zou realiseren. Dan worden deze twee 0-resultaten verrekend als schrapresultaat omdat de negen beste resultaten in rekening worden gebracht. En Dieter had reeds een 0-resultaat achter zijn naam staan toen hij door een afgebroken wielnaaf een race moest missen in Zolder. Zijn puntensaldo blijft in dit scenario dus steken op 334. Hans Gerd Brauneiser staat met zijn Ford Escort momenteel op de tweede plaats met een puntensaldo van 318 punten.

Dieter Kuijl - Ford Capri 2600RS Weslake
Dieter Kuijl - Ford Capri 2600RS Weslake
Stel dat hij op de Nürburgring de volle puntenbuit zou pakken en dus de volle 80 punten, dan komt hij op een totaal van 398 punten. Zijn drie verplichte schrapresultaten zijn 26, 28 & 30 punten of samen 84 punten. Als we deze aftrekken van 398 komt komen we aan 314 en dat zijn er 20 minder dan Dieter. Dus indien Brauneiser alles wint op de Nürburgring, dan nog mag Dieter Kuijl spreekwoordelijk in zijn luie zetel blijven zitten. De titel in platform 1 voor FIA gehomologeerde Pré 1982 wagens is dus nu reeds een feit.


Wim Kuijl - Ford Capri 3100 RS
Wim Kuijl - Ford Capri 3100 RS
Idem dito voor Wim Kuijl en diens Ford Capri 3100 RS Cosworth. Wim telt na afgelopen weekend een puntensaldo van 378 punten. Ook hier gaan we uit van een worst case scenario en dat Wim een brilscore realiseert op de Nürburgring. Dan komen deze twee races in mindering en ook nog eens 30 punten of het derde minst goede resultaat van het seizoen. Dan komt hij binnen dit scenario op een eindsaldo van 348 punten. Gust Van Haelst was tot afgelopen weekend zijn voornaamste opposant in de titelstrijd.

Wim Kuijl: Ford Capri 3100 RS Cosworth
Wim Kuijl: Ford Capri 3100 RS Cosworth
Hij staat momenteel tweede met 302 punten. Indien hij nog maximaal 80 zou pakken op de Nürburgring, dan komt hij op een totaal van 382 punten. Zijn drie minst goede resultaten zijn tweemaal 0 en een 34. Als we dit in mindering brengen, dan komt de Mazda-rijder uit op een maximale score van 348. Dat zou een ex aequo betekenen indien Wim op de Nürburgring geen punten zou scoren. Maar het sportief reglement zegt dat in geval van ex aequo de meeste zeges doorslaggevend zijn. En hierin zou Van Haelst dan ook het onderspit moeten delven met vijf zeges tegenover zes voor Wim. Dus net als zijn vader is ook Wim nu reeds zeker van de titel in platform 2.

Tim op een zucht van titelverlenging met BMW E36 2.5l in platform 4
Tim Kuijl - BMW e36 325I
Tim Kuijl - BMW e36 325I
Tim Kuijl - BMW E36 2.5l platform 4
Tim Kuijl - BMW E36 2.5l platform 4
Wat Tim Kuijl betreft zijn de zaken iets ingewikkelder, maar de titel ligt nog steeds aan zijn voeten. In Spa had Tim kunnen stunten en met een negende zege op tien wedstrijden 360 kunnen verzamelen. 360 of negen zeges is de maximale score die een piloot kan verzamelen op een seizoen. Ook al zou een piloot alle twaalf races winnen, dan zou deze drie zeges in mindering moeten brengen wat overeen komt met 9 x 40 of 360 punten. Tim was goed op weg om dit huzarenstuk realiseren, maar een defecte versnellingsbak besliste er anders over. Tim won de eerste race en viel uit tijdens de tweede wedstrijd.


Tim Kuijl - BMW E36 2.5l
Tim Kuijl - BMW E36 2.5l
In de tussenstand blijft hij uiteraard virtueel aan de leiding met acht zeges op rij of 320 punten. Zijn naaste achtervolgers Thaens/Theunissen en François scoren tot hiertoe respectievelijk 322 en 284 punten zonder rekening te houden met de schrapresultaten. Indien het duo Thaens/Theunissen twee zeges boeken op de Nürburgring komen ze uit op 402 punten min een 0, 28 en 36 punten van hun schrapresultaten. Dan komen ze uit op 338 punten of 18 meer dan Tim. Idem voor Guy François indien hij met de Nissan tweemaal wint op de Nürburgring, springt hij over Tim met een verschil van 16 punten.
Maar dit is louter rekenkundig en theorie. Indien Tim op de Nürburgring 18 punten sprokkelt is ook hij kampioen en volgt zichzelf op in platform 4. Het komt er gewoon op neer dat Tim op de Nürburgring gewoon één wedstrijd moet uitrijden en dan is de titel een feit. Indien hij net als vorig seizoen het kampioenschap wil beëindigen met de maximale score heeft hij voldoende aan nog één zege.

Foto's: BRAVO Racing - Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op vrijdag 7 oktober 2022 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Six Hours.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons