van der Horst

Belcar Historic Cup powered by St. Paul: Troepenschouwing

RACB Awards 2022 met drie van de vier Belgische titels voor St. Paul Raceteam
RACB Awards 2022 met drie van de vier Belgische titels voor St. Paul Raceteam
Het leeuwenaandeel van de Belgische titels ging vorig seizoen naar de familie Kuijl met titels in platform 1 (Dieter Kuijl / Weslake Ford Capri), platform 2 (Wim Kuijl / GAA Cosworth Ford Capri) en platform 4 (Tim Kuijl / BMW E36 2.5). Luc Moortgat is ondertussen de tel kwijt geraakt inzake het aantal titels, maar werd opnieuw kampioen in platform 3 met zijn Porsche 964 Cup. Komend seizoen zullen een aantal knappe wagens het startveld vervoegen, waardoor de concurrentie alleen maar groter wordt.
  • Hamofa Performance
Platform 1: Dieter Kuijl ambieert titelverlenging
Dieter Kuijl - Ford Capri 2600 RS
Dieter Kuijl - Ford Capri 2600 RS
Uiteraard zal Dieter Kuijl zijn titel verdedigen en voorlopig opnieuw de knappe Ford Capri Weslake in de strijd gooien. Een wagen aan de start brengen volgens de tijdsgebonden (tussen 1947 en 1981) FIA homologatie is geen sinecure en een kostelijke onderneming. Vandaar de steeds terugkerende bloedarmoede binnen die klasse waardoor deze momenteel onderbemand blijft. Maar er is beterschap. Voorlopig staan vijf wagens op de inschrijvingslijst voor de eerste race, maar daar kan nog verandering in komen. Er is ondermeer de immer snelle Serge Lebeau die een comeback lijkt te overwegen met zijn Lotus Elan. Uitgesproken favoriet is hier opnieuw de historische Ford Capri Weslake
Roger Poulet - Lotus Elan
Roger Poulet - Lotus Elan
2600RS (2993cc) van regerend kampioen Dieter Kuijl. Deze wagen staat in configuratie zoals waarmee Dieter Glemser destijds in 1971 Europees kampioen werd en de 24 Hours of Spa won. Maar de St-Paul piloot heeft nog met een GAA Cosworth Capri en een BMW 3.0 CSL nog twee ijzers in de steigers staan die mogelijk in de loop van het seizoen hun roll out krijgen. Dieter zal het voorlopig moeten opnemen tegen de Fords Escort van Brauneiser, Vereeken en Roessle en de Lotus Elan van Poulet.

Platform 2 met tal van titelpretendenten
Wim Kuijl als leider
Wim Kuijl als leider
Platform 2 is dus voorzien voor identieke wagens als platform 1, maar met een ‘mogelijke’ technische evolutie en een nationaal technisch paspoort (NTP). Voorlopig staat de teller voor het New Race Festival op 14 wagens en er zijn veel potentiële podiumkandidaten bij. Hier zitten enkele zeer snelle wagens uit het verleden bij, maar ook enkele onbekende factoren.

Gust Van Haelst - Mazda RX3
Gust Van Haelst - Mazda RX3
Ook hier is regerend kampioen Wim Kuijl met de Ford Capri GAA Cosworth (3100RS) torenhoog favoriet. Bij St Paul Raceteam kregen ze de remproblemen van de razendsnelle Capri onder de knie en zodoende kan Wim zijn titel verdedigen. Gust Van Haelst zal zich opnieuw laten opmerken met zijn Mazda RX3 wankel. Verder nog de bijzonder mooie Fords GT40 van Emiel De Weerdt en Guy De Baer. Ook Dominique Holvoet is opnieuw van de partij met
Michaël Rausch - BMW 335i
Michaël Rausch - BMW 335i
het familiejuweel waarmee vader Emile nog wedstrijden reed. Terug-van-weggeweest is ook de schitterende BMW E21 335i ex Slaus van Rausch en de BMW 635 CSi van Anthony Vonk. Voorzitter Filip Mahieu en zoon Wouter zetten een Triumph Dolomite Sprint op de startgrid en    


Platform 3: Strijd tussen Porsche, BMW, Mercedes, Ford en Corvette
Luc Moortgat - Porsche 964
Luc Moortgat - Porsche 964
Sinds 2020 seizoen zijn de vroegere platformen 3 (GT) & 4 (Toerisme) van de toenmalige youngtimers samengevoegd in platform 3. Enerzijds omdat de FIA besliste om de leeftijdsgrens van de Historics op te trekken tot 1990 en anderzijds omdat er te weinig GT’s (lees Porsche) aan de aftrap stonden in voorgaande seizoenen. Met voorlopig 15 wagens binnen platform 3 mogen we opnieuw spreken van een knap startveld met onderling veel concurrentie.

Een 2de en een 5de plaats voor Erik Bruynoghe en Eric Nulens
Een 2de en een 5de plaats voor Erik Bruynoghe en Eric Nulens
Meervoudig Belgisch kampioen Luc Moortgat zal opnieuw trachten om zijn titel te verlengen in zijn gifgroene Porsche 964 Cup. Hij krijgt het gezelschap van merkgenoot Erik Nulens. Inzake de concurrentie is het een beetje koffiedik kijken gezien er toch tal van onbekende factoren zijn.

Evertjan Alders - BMW E30 M3
Evertjan Alders - BMW E30 M3
Atrex-rijder Evertjan Alders haalt opnieuw zijn Bastos-BMW M3 E30 vanonder het zeil, terwijl ook Jan Van Elderen een volledig seizoen rijdt met zijn Ford Sierra Cosworth.


Luc Branckaerts - Corvette C4
Luc Branckaerts - Corvette C4
Grote onbekende is de komst van Luc Branckaerts, die platform 2 ruilt voor platform 3 met een Corvette C4. De ex wielrenner houdt de Corvette C3 wel achter de hand. Verder is er nog de Mercedes 190 Evo2 van Samuel Verheggen en een pak BMW’s E30 die voor de verrassing kunnen zorgen. Dan denken we vooral in de richting van Guy Fastres (M3),
Samuel Verheggen - Mercedes AMG 190 2.5 16V
Samuel Verheggen - Mercedes AMG 190 2.5 16V
Fred Crab (M3 Vink Motorsport) en enkele 325i-wagens voor ondermeer Sidney Dieleman, Dubois, Bruneel, Vanieuwenborgh, …



Platform 4 met nieuwe en sterke oppositie voor kampioen Tim Kuijl
Tim Kuijl tijdens beklimming van Raidillon
Tim Kuijl tijdens beklimming van Raidillon
De wagens binnen platform 4 of de nineties zijn in principe de youngtimers van vandaag en zij tellen een verdubbeling inzake het aantal deelnemers tegenover vorig seizoen. Tim Kuijl werd in zijn prachtige BMW E35 2.5 opnieuw kampioen met een maximale score. De snelle Nederlander heeft afgelopen winter zijn bolide lichter en sneller gemaakt, maar mag zich aan zware concurrentie verwachten.

BMW E36 M-Sport 318i
BMW E36 M-Sport 318i
Theunissen versus François voor zege in platform 4
Theunissen versus François voor zege in platform 4
VR Racing by Qvick Motors gooit het dit seizoen over een andere boeg en ruilt de BMW M3 in voor een BMW E36 STW, één in in de kleuren van Bastos/Fina. Deze wagen was in deze kleuren aktief tijdens 24 Hours of Spa 1995 met het rijderstrio Burgstaller/Hoffmann/Yvan Muller. Deze unieke BMW werd gebouwd door M-Sport en toen gerund door Bigazzi.Tijdens de eerste race zal de wagen worden bemand door het duo Qvick/Van Rompuy.
De andere E36 die het vorig seizoen goed deed zal de eerste twee races worden gemend door Bert Theunissen die vanaf de derde race het gezelschap krijgt van Ben Thaens.

Audi 80
Audi 80
De Audi 80 STW ex Pirro zal er tijdens de eerste race niet bij zijn gezien François Bouillon na een ski-ongeval net niet voldoende zal gerevalideerd zijn.


Dieleman - Volvo 850
Dieleman - Volvo 850
Ook de nieuwe Volvo 850 van Dieleman zal nog even op stal blijven wegens gebrek aan onderdelen. Guy François is er wel opnieuw bij en met de fabrieks Nissan Primera BTCC ex David Lesley gaat het de goede kant op.


Erik Bruynoghe - Peugeot 306 S16
Erik Bruynoghe - Peugeot 306 S16
Erik Bruynoghe komt aan de aftrap met een Peugeot 306 S16. De immer snelle Hasselaar zal met deze voortrekker vooral snel zijn op gladde en natte ondergrond. Ilaria Stalliviere komt aan de start met een nieuwe en snellere Renault Clio, die nadien nog zal worden voorzien van een nog snellere krachtbron.

Kalender 2023:
New Race Festival Zolder: 13 & 14 mei
Spa Summer Classic: 07-09 juli
Historic Grand Prix Zolder: 22-23 juli
Spa Six Hours: 28, 29 & 30 september
Westfalen Trophy Nürburgring: 13, 14 & 15 oktober

Foto's: HP Hermant Pascal / Georges De Coster / BRAVO-Decancq / Ronald Janssens / Niels Vaeck / Dieleman
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op maandag 8 mei 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting New Race Festival.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons