Belcar Historic Cup powered by St. Paul: Troepenschouwing
Uiteraard zal Dieter Kuijl zijn titel verdedigen en voorlopig opnieuw de knappe Ford Capri Weslake in de strijd gooien. Een wagen aan de start brengen volgens de tijdsgebonden (tussen 1947 en 1981) FIA homologatie is geen sinecure en een kostelijke onderneming. Vandaar de steeds terugkerende bloedarmoede binnen die klasse waardoor deze momenteel onderbemand blijft. Maar er is beterschap. Voorlopig staan vijf wagens op de inschrijvingslijst voor de eerste race, maar daar kan nog verandering in komen. Er is ondermeer de immer snelle Serge Lebeau die een comeback lijkt te overwegen met zijn Lotus Elan. Uitgesproken favoriet is hier opnieuw de historische Ford Capri Weslake 2600RS (2993cc) van regerend kampioen Dieter Kuijl. Deze wagen staat in configuratie zoals waarmee Dieter Glemser destijds in 1971 Europees kampioen werd en de 24 Hours of Spa won. Maar de St-Paul piloot heeft nog met een GAA Cosworth Capri en een BMW 3.0 CSL nog twee ijzers in de steigers staan die mogelijk in de loop van het seizoen hun roll out krijgen. Dieter zal het voorlopig moeten opnemen tegen de Fords Escort van Brauneiser, Vereeken en Roessle en de Lotus Elan van Poulet.
Platform 2 met tal van titelpretendenten
Platform 2 is dus voorzien voor identieke wagens als platform 1, maar met een ‘mogelijke’ technische evolutie en een nationaal technisch paspoort (NTP). Voorlopig staat de teller voor het New Race Festival op 14 wagens en er zijn veel potentiële podiumkandidaten bij. Hier zitten enkele zeer snelle wagens uit het verleden bij, maar ook enkele onbekende factoren.
Ook hier is regerend kampioen Wim Kuijl met de Ford Capri GAA Cosworth (3100RS) torenhoog favoriet. Bij St Paul Raceteam kregen ze de remproblemen van de razendsnelle Capri onder de knie en zodoende kan Wim zijn titel verdedigen. Gust Van Haelst zal zich opnieuw laten opmerken met zijn Mazda RX3 wankel. Verder nog de bijzonder mooie Fords GT40 van Emiel De Weerdt en Guy De Baer. Ook Dominique Holvoet is opnieuw van de partij met het familiejuweel waarmee vader Emile nog wedstrijden reed. Terug-van-weggeweest is ook de schitterende BMW E21 335i ex Slaus van Rausch en de BMW 635 CSi van Anthony Vonk. Voorzitter Filip Mahieu en zoon Wouter zetten een Triumph Dolomite Sprint op de startgrid en
Platform 3: Strijd tussen Porsche, BMW, Mercedes, Ford en Corvette
Sinds 2020 seizoen zijn de vroegere platformen 3 (GT) & 4 (Toerisme) van de toenmalige youngtimers samengevoegd in platform 3. Enerzijds omdat de FIA besliste om de leeftijdsgrens van de Historics op te trekken tot 1990 en anderzijds omdat er te weinig GT’s (lees Porsche) aan de aftrap stonden in voorgaande seizoenen. Met voorlopig 15 wagens binnen platform 3 mogen we opnieuw spreken van een knap startveld met onderling veel concurrentie.
Meervoudig Belgisch kampioen Luc Moortgat zal opnieuw trachten om zijn titel te verlengen in zijn gifgroene Porsche 964 Cup. Hij krijgt het gezelschap van merkgenoot Erik Nulens. Inzake de concurrentie is het een beetje koffiedik kijken gezien er toch tal van onbekende factoren zijn.
Atrex-rijder Evertjan Alders haalt opnieuw zijn Bastos-BMW M3 E30 vanonder het zeil, terwijl ook Jan Van Elderen een volledig seizoen rijdt met zijn Ford Sierra Cosworth.
Grote onbekende is de komst van Luc Branckaerts, die platform 2 ruilt voor platform 3 met een Corvette C4. De ex wielrenner houdt de Corvette C3 wel achter de hand. Verder is er nog de Mercedes 190 Evo2 van Samuel Verheggen en een pak BMW’s E30 die voor de verrassing kunnen zorgen. Dan denken we vooral in de richting van Guy Fastres (M3), Fred Crab (M3 Vink Motorsport) en enkele 325i-wagens voor ondermeer Sidney Dieleman, Dubois, Bruneel, Vanieuwenborgh, …
Platform 4 met nieuwe en sterke oppositie voor kampioen Tim Kuijl
De wagens binnen platform 4 of de nineties zijn in principe de youngtimers van vandaag en zij tellen een verdubbeling inzake het aantal deelnemers tegenover vorig seizoen. Tim Kuijl werd in zijn prachtige BMW E35 2.5 opnieuw kampioen met een maximale score. De snelle Nederlander heeft afgelopen winter zijn bolide lichter en sneller gemaakt, maar mag zich aan zware concurrentie verwachten.
VR Racing by Qvick Motors gooit het dit seizoen over een andere boeg en ruilt de BMW M3 in voor een BMW E36 STW, één in in de kleuren van Bastos/Fina. Deze wagen was in deze kleuren aktief tijdens 24 Hours of Spa 1995 met het rijderstrio Burgstaller/Hoffmann/Yvan Muller. Deze unieke BMW werd gebouwd door M-Sport en toen gerund door Bigazzi.Tijdens de eerste race zal de wagen worden bemand door het duo Qvick/Van Rompuy.
De andere E36 die het vorig seizoen goed deed zal de eerste twee races worden gemend door Bert Theunissen die vanaf de derde race het gezelschap krijgt van Ben Thaens.
De Audi 80 STW ex Pirro zal er tijdens de eerste race niet bij zijn gezien François Bouillon na een ski-ongeval net niet voldoende zal gerevalideerd zijn.
Ook de nieuwe Volvo 850 van Dieleman zal nog even op stal blijven wegens gebrek aan onderdelen. Guy François is er wel opnieuw bij en met de fabrieks Nissan Primera BTCC ex David Lesley gaat het de goede kant op.
Erik Bruynoghe komt aan de aftrap met een Peugeot 306 S16. De immer snelle Hasselaar zal met deze voortrekker vooral snel zijn op gladde en natte ondergrond. Ilaria Stalliviere komt aan de start met een nieuwe en snellere Renault Clio, die nadien nog zal worden voorzien van een nog snellere krachtbron.
Kalender 2023:
New Race Festival Zolder: 13 & 14 mei
Spa Summer Classic: 07-09 juli
Historic Grand Prix Zolder: 22-23 juli
Spa Six Hours: 28, 29 & 30 september
Westfalen Trophy Nürburgring: 13, 14 & 15 oktober
Foto's: HP Hermant Pascal / Georges De Coster / BRAVO-Decancq / Ronald Janssens / Niels Vaeck / Dieleman
Tweet