van der Horst

Belcar Historic Cup: St Paul Raceteam wil seizoen in schoonheid eindigen op de Nürburgring

St Paul Raceteam
St Paul Raceteam
Komend weekend wordt op de Nürburgring in het kader van de ADAC Westfalen Trophy de laatste twee races verreden voor de Belcar Historic Cup ‘Powered by St Paul’. Het St Paul Raceteam heeft afgelopen seizoen de eer gehad om drie Belgische titels te verdedigen en deed dit met volle overtuiging. Maar de woorden van Bredero indachtig kan het wel eens verkeren en nu reeds weten we dat de familie Kuijl met Dieter, Wim & Tim dit seizoen geen drie kampioenen zal afleveren. Maar aan de ambitie en de inzet zal het zeker niet liggen. Internationaal in Engeland en Nederland ging het hen wel voor de wind. We blikken even terug.
  • STX Motorhomes
St. Paul Raceteam
St. Paul Raceteam
De Belcar Historic Cup ‘Powered by St. Paul, verdeeld over de omlopen van Zolder, Francorchamps en Nürburgring omvat vijf weekends van telkens twee races. Tien in totaal waarvan na de laatste race de acht beste resultaten in rekening worden gebracht om de eindstanden te bepalen. We zijn aanbeland aan het slotweekend en dus tijd om het telraam boven te halen.

Dieter Kuijl op pole voor titelverlenging in platform 1
Dieter Kuijl - FIA Ford Capri RS 2600 Weslake Platform 1
Dieter Kuijl - FIA Ford Capri RS 2600 Weslake Platform 1
Met acht races achter de kiezen is het momenteel alleen pater familias, Dieter Kuijl die méér dan waarschijnlijk zijn titel zal verlengen met zijn Ford Capri RS 2600 Weslake in platform 1 voor wagens pre 1982 met een FIA homologatie. Er zijn nog tweemaal 40 punten te verdienen. In de veronderstelling dat zijn enige nog overgebleven titelconcurrent, de Ford Escort MK2 RS2000 van Brauneiser/Trojan/Teitscheid nog tweemaal zou zegevieren, dan heeft Dieter Kuijl voldoende aan 58 punten of gemiddeld 29 per race om de titel te pakken. Zodoende kan Dieter rustig de kat uit de boom kijken en beredeneerd naar de titel rijden. Maar in een race wil je altijd winnen en dus zou het voor Dieter mooi
Dieter Kuijl - FIA Ford Capri RS 2600 Weslake Platform 1
Dieter Kuijl - FIA Ford Capri RS 2600 Weslake Platform 1
zijn om het seizoen af te sluiten met de titel en een zege. Eén puntje spreekt wel in het voordeel van de Escort. Dieter heeft door een aanrijding (Spa Summer Classic) en een elektrisch probleem (Spa Six Hours) reeds zijn twee schrapresultaten opgesoupeerd terwijl de concurrentie telkens overeind bleef en nog geen noemenswaardige schrapresultaten liet optekenen. Dit wil dus zeggen dat Dieter de wagen telkens aan de meet moet brengen. Binnen de klasse 2E voor wagens met een cilinderinhoud +2501cc is Dieter reeds zeker van de bloemen.

Wim & Tim Kuijl de pechvogels binnen hun respectievelijk platform 2 & 4
Tim Kuijl - BMW E36 2.5l platform 4
Tim Kuijl - BMW E36 2.5l platform 4
Wim en Tim realiseerden gedurende de vier voorbije raceweekends niet het gewenste resultaat. En dat ligt zeker niet aan de motivatie binnen het ganse team. De broers hadden zich een seizoen eerder naar de titel geknokt in hun respectievelijke platform 3 & 4. Voor Tim zelfs reeds de derde titel in vier jaar.


Wim Kuijl: Ford Capri 3100 RS Cosworth GAA Platform 2
Wim Kuijl: Ford Capri 3100 RS Cosworth GAA Platform 2
Wim moest met zijn Ford Capri RS 3100 GAA Cosworth de titel in platform 3 verdedigen voor wagens pre 1982 met een NTP (Nationaal Technisch Paspoort). Ondanks het feit dat Wim zich telkens vooraan manifesteerde tijdens de kwalificaties was het een seizoen met vallen en opstaan. Een defecte koppeling, een gebroken steekas, een wiel dat een eigen leven ging leiden, een gebrek aan goede banden, enz. Wim kreeg veel pech te verwerken. De wedstrijden waarin alles naar wens verliep werden wel driemaal in winnende positie afgesloten. Maar met drie 0-resultaten kan je moeilijk kampioen worden. Momenteel staat hij op een gedeelde zesde plaats in platform 2, maar alles zit kort bij elkaar. Mathematisch kan het nog, maar indien de Capri presteert zoals de tweede race tijdens de Spa Six Hours is de kans groot dat hij nog een podiumplaats kan versieren. In de klasse 2E voor wagens met een cilinderinhoud +2501cc is de kans op de titel vrij groot met een voorlopige tweede plaats.   

Wim Kuijl: Ford Capri 3100 RS Cosworth GAA Platform 2
Wim Kuijl: Ford Capri 3100 RS Cosworth GAA Platform 2
Tim Kuijl - BMW E36 2.5l platform 4
Tim Kuijl - BMW E36 2.5l platform 4
Tim van zijn kant kende ook een pechseizoen met ondermeer een defecte koppakking en defecte motoren. Hierdoor heeft ook hij reeds drie nullen achter zijn naam staan en zijn de titel en vice-titel onbereikbaar geworden. De BMW-rijder moet het nu opnemen voor de derde eindplaats tegen het duo Thaens/Theunissen die met een identieke BMW E36 325i volgen amper vier punten. Dit wordt spannend om volgen.


Samuel Verheggen - Mercedes AMG 190 evo2 2.5 16V
Samuel Verheggen - Mercedes AMG 190 evo2 2.5 16V
Samuel Verheggen - Mercedes AMG 190 evo2 2.5 16V
Samuel Verheggen - Mercedes AMG 190 evo2 2.5 16V
Samuel Verheggen die met zijn Mercedes 190 16V AMG in de uiterst moeilijke platform 3 toeft (GT & Touring van 1982 tot 1990) heeft na een regelmatig seizoen nog uitzicht op een plaats binnen de top 5 algemeen. Hij staat ook knap derde in de klasse 3D (2001cc -2500cc) en het verschil met Fred Krab voor de vice-titel is amper twee punten.
Bij St Paul Raceteam hopen ze in ieder geval om het seizoen in schoonheid te eindigen en iedere piloot en dito wagen gaat voor de zege in zijn respectievelijk platform of klasse.

Foto's: Bravo Racing-David Noels / Niels Vaeck
 



  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons