van der Horst

Belcar Historic Cup: Titel en vice titel voor LM Racing

LM Racing
LM Racing
Binnen het team van LM Racing behaalden Luc Moortgat en Ilaria Stalliviere afgelopen weekend de titel in platform 3 met de Porsche 964 3.8l RS en de vice titel in platform 4 met de Renault Clio Cup. Enerzijds was de Metalon-rijder Luc Moortgat als uittredend kampioen de favoriet bij aanvang van het seizoen, maar het duurde wel tot de laatste meters alvorens de titelverlenging een feit was. Anderzijds is de vice titel van Ilaria een natte droom in de kleine Clio Cup tussen het BMW-geweld.
Inzake het aantal titels dat Luc Moortgat met verschillende Porsches reeds samen harkte in het voormalig VAS en heden Belgisch kampioenschap is de waaslander de tel kwijt geraakt. Moortgat is een kampioenschapsrijder pur sang en presteert het best onder druk.

Luc Moortgat
Luc Moortgat
Net als twee seizoenen geleden opende Luc Moortgat het seizoen met een brilscore of twee 0-resultaten. Ook toen werd hij nog kampioen, maar dit jaar was het net ietsje moeilijker. Tijdens het New Race Festival op Circuit Zolder opende Luc het seizoen met 0 punten door een olielek aan de motor. Een drama, want er waren dit seizoen amper tien races en daarvan werden de acht beste resultaten in rekening gebracht bij de eindafrekening. Niet onoverkomelijk, maar dat wou wel zeggen dat hij in alle acht resterende races moest uitrijden en zo hoog mogelijk scoren.

Luc Moortgat met Guy Fastres in zijn spoor
Luc Moortgat met Guy Fastres in zijn spoor
En de concurrentie was moordend. Vooral Guy Fastres toonde zich in zijn BMW M3 E30 een waardige titelopponent. Net als de pijlsnelle Corvette C4 van Luc Branckaerts en de oerregelmatige Porsche van Eric Nulens. Op het einde van het seizoen kregen we ook nog eens de Ford Sierra Cosworth van Jan Van Elderen en de BMW M3 E30 van Evertjan Alders erbij die kostbare punten kwamen pakken. Luc zou niet zijn makkelijkste seizoen kennen.
Maar hij rechte de rug en tijdens de Spa Summer Classic en de Zolder Historic Grand Prix pakte hij vier zeges op rij en stak op die manier opnieuw zijn neus aan het raam. De Spa Six Hours zou een sleutelwedstrijd worden. Ondanks een foute bandenkeuze bleef hij tijdens apocalyptische weersomstandigheden op slicks buiten en zwom naar een tweede plaats in platform 3 achter merkgenoot Eric Nulens die op regenbanden stond. Achteraf gezien een goed beslissing, maar niet zonder gevaar.

Luc Moortgat
Luc Moortgat
Met nog twee races te gaan op de Nürburgring en reeds rekening houdend met de twee verplichte schrapresultaten kwam Luc aan de start met vier punten voorsprong op Fastres. Maar dat gaf een vals beeld. Luc had twee 0-resultaten in rekening gebracht tegenover Fastres een 30 en een 34. Dus moest Luc hoger scoren dan de schrapresultaten van de BMW-rijder.

Luc Moortgat aan het commando
Luc Moortgat aan het commando
Het meest onwaarschijnlijke gebeurde tijdens de eerste race. Luc eindigde net na Fastres die zijn slechtste resultaat van 30 verbeterde met twee punten en bovendien verloor de Porsche extra punten aan Van Elderen, Branckaerts in zijn klasse +2.501cc. Fastres liep dus vier punten in op Luc waardoor de BMW-rijder aan de leiding kwam met twee punten. Moortgat moest dus tijdens de laatste race minimaal 34 punten scoren en hopen dat Fastres zijn schrapresultaat van 32 punten niet verbeterde. Normaliter is dit geen onmogelijke opgave voor Luc, maar dan moest hij in
Op slicks in de regen de Raidillon op
Op slicks in de regen de Raidillon op
platform 3 wel in duel met Van Elderen (Sierra Cosworth), Branckaerts (Corvette C4), Alders (BMW 3) en uiteraard ook Fastres in zijn snelle M3. Luc werd uiteindelijk derde achter Van Elderen en Alders in platform 3 en 2de in klasse 2E. Dat bracht hem uiteindelijk 34 punten op terwijl Fastres en Branckaerts de finishvlag niet zagen. Uiteindelijk eindigt Luc Moortgat ex aequo met Guy Fastres op de eerste plaats, maar Luc heeft twee wedstrijden meer gewonnen en is dus opnieuw kampioen. Suspens tot en met de laatste ronde van de laatste race.

Ilaria zorgt voor eerste vrouwelijke zege in de geschiedenis
Ilaria Stalliviere
Ilaria Stalliviere
Naast de titel van Luc in platform 3 en klasse 3E beleefde de Italiaanse Ilaria Stalliviere een schitterend jaar in haar Renault Clio binnen platform 4. Ze werd op pure regelmaat vice kampioen na de ongenaakbare BMW E36 STW en voor de BMW’s 325i van Thaens/Theunissen en Tim Kuijl. Ze werd ook kampioen in haar klasse 4C -2000cc. Haar grote winst deed ze door alle races foutloos uit te rijden en ondanks haar spectaculaire rijstijl op de baan te blijven.






Ilaria Stalliviere: Renault Clio Cup
Ilaria Stalliviere: Renault Clio Cup
Regelmaat loont voor Ilaria Stalliviere
Regelmaat loont voor Ilaria Stalliviere
Tijdens de uitgeregende eerste wedstrijd in het kader van de Spa Six Hours ging ze de baan op met opgesneden slicks en eindigde in de voorste gelederen. Via enkele straffen die bepaalde wagens achteraf nog op hun boterham krijgen werd ze zelfs tot algemeen winnaar uitgeroepen en kreeg ze de ple toebedeeld in de tweede race van het weekend. De eerste maal dat een dame die eer toebedeeld kreeg en ook de eerste maal dat de zege naar een wagen -2000cc ging tussen al het PK geweld.

Voor Ilaria is 2023 nog maar het tweede seizoen terwijl ze vorig seizoen nog met identiek materiaal vijfde algemeen werd en derde in de klasse 4C voor wagens -2000cc.

Foto's: Bravo Racing-David Noels / Georges De Coster



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op donderdag 19 oktober 2023.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons