van der Horst

Belcar Historic Cup: Titelambities voor Evertjan Alders

Evertjan Alders / BMW E30
Evertjan Alders / BMW E30
Evertjan Alders heeft zich vrij snel geprofileerd als een van de snelste rijders van het veld binnen de Belcar Historic Cup. De zaakvoerder van Atrex Automotive zet zijn huidige kampioenenwagen van 2019 uit Klasse 4 te koop en zal na de reglementswijzigingen van vorig jaar nu met een BMW E30 M3 de strijd aangaan. De Neerpeltenaar ziet de zaken groots en ambieert de algemene titel in Klasse 3; de meest bevochten klasse met GT en Toerisme wagens tussen 1982 en 1990.
  • Powercars
Evertjan Alders - BMW 325i
Evertjan Alders - BMW 325i
We kennen Evertjan Alders als een piloot die altijd tot het uiterste gaat en zijn BMW E30 2.9 steeds vooraan wist te positioneren. De BMW-rijder vergrootte de cilinderinhoud van zijn BMW 325i naar 2900 cc en kwam zodoende in de hoogste Klasse terecht binnen de youngtimers Toerisme. Daarin wist hij in 2019 quasi alle races te winnen, wat hem in laatste instantie de titel opleverde in Klasse 4 algemeen na een gans jaar felle strijd met onder meer de VR Racing BMW M3 E30 van Dirk Van Rompuy en de Mercedes 190 Evo van Gentleman’s Fair. Deze twee laatsten reden wel in de klasse tot 2500 cc.
Vorig seizoen was, gezien de heersende gezondheidscrisis, een slag in het water. De man uit Neerpelt kwam slechts tweemaal aan de aftrap. Eenmaal op de Nürburgring tijdens een wedstrijd van Duitse Tourenwagen Classics en verder het eerste en tevens laatste raceweekend van de Belcar Historic Cup op Circuit Zolder. Toen won de VR Racing BMW van Dirk Van Rompuy en Erik Qvick de beide races waarin Evertjan na een slechte bandenkeuze in de eerste manche toch nog knap tweede werd tijdens de tweede heat.

Evertjan Alders (BMW E30)
Evertjan Alders (BMW E30)
“Ik opteerde voor slicks tijdens de eerste manche en dat was gezien de weersomstandigheden een slechte keuze. Ik werd pas negende en dat was ook mijn startplaats voor de tweede race van het weekend. Dirk Van Rompuy won de eerste race en zodoende mocht zijn ploegmaat Erik Qvick voor de tweede race starten vanop de pole. Ik kon na een mooie start oprukken naar de tweede plaats in de eerste ronde, maar de snelle VR Racing BMW was gaan vliegen en ik kon het gat niet meer dichten.”


Evertjan Alders - BMW E30 325
Evertjan Alders - BMW E30 325
“Mijn E30 2.9 liter staat nu te koop omdat ik in de toekomst met een echte E30 M3 wil aantreden. Deze zal meer dan waarschijnlijk iets minder snel zijn, maar ik wil met een wagen uitpakken die voldoet aan internationale reglementen omdat ik in de toekomst meer wedstrijden wil rijden in het Duitse Tourenwagen Classics en Fahrergemeinschaft Historischer Rennsport (FHR). We gaan niet over één nachtje ijs en pakken de zaken heel serieus aan. De M3 krijgt een Evo 2.5 liter in het vooronder en het is de bedoeling om voor de titel te gaan in de Belcar Historic Cup. Daarin zijn vorig seizoen de reglementen gewijzigd, waardoor Toerimse en GT in dezelfde klasse vallen. Dus moeten we het met onze toerismes opnemen tegen de snelle Porsches 964 van onder meer Luc Moortgat, Pierre-Yves Paque en Eric Nulens.”

Ben Thaens
Ben Thaens
Indien we een normaal seizoen kennen, zullen we ongetwijfeld boeiende races tegemoet gaan waarin de Toerismes en vooral de BMW’s M3 zeer snel voor de dag zullen komen en algemene zeges ambiëren. Zo zal Evertjan Alders, die de familiezaak Atrex Automotive verder uitbouwde met onder meer een competitieafdeling  (https://www.atrex.be/en/ ) flink wat concurrentie krijgen uit eigen hoek. Bij de GT’s denken we vooral aan de Porsches van LM Racing van Luc Moortgat. Verder zijn er de BMW’s M3 van VR Racing met Dirk Van Rompuy en Erik Qvick, Guy Fastres, zonder de razendsnelle BMW 325i van ploegmaat Ben Thaens te vergeten die af en toe verrassend uit de hoek kan komen. Nog rechtstreekse concurrentie zal er komen van de Volvo 240 Turbo met Marc Duez, de Ford Sierra Cosworth van Jan Van Elderen, de Lancia Delta Integrale van John Timmermans, de Peugeot van regenkoning Erik Bruynoghe, enz. En misschien krijgen we de bloedmooie Mercedes 190 Evo2 van Gentleman’s Fair ook opnieuw te zien.
De informatie over de Atrex BMW BMW E30 2,9 vind je elders op Autosport.be of via https://www.atrex.be/en.

Zie ook: Te koop: BMW E30 325i: Toerismekampioen Belcar Historic Cup

Foto's: Bravo Racing / Niels Vaeck



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op donderdag 21 januari 2021.
  • LTF

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons