24H Zolder: Tweede seizoenshelft van start met o.a. ex Pirro-Audi 80 STW
Vier Belgische kampioenschappen in één reeks
Binnen de Belcar Historic Cup powered by St. Paul hebben we vier platformen, ingedeeld volgens bouwjaar en verschillende type homologatie.Platform 1: Dieter Kuijl quasi onklopbaar
In klasse 1 voor FIA gehomologeerde wagens met een historisch technisch paspoort staat Dieter Kuijl met zijn Ford Capri 2600 RS Weslake mooi aan de leiding na vier zeges op zes wedstrijden. De St Paul-rijder verloor een pak punten na een technisch probleem in Spa, maar zijn leiderspositie kwam niet in gevaar. Bas Van Elderen (Ford Escort MK1) en Luc Geebelen (Porsche 911) staan respectievelijk tweede en derde in de voorlopige tussenstand.Platform 2: Harde strijd om de leidersplaats
De Mazda RX3 is de voorlopige leider in platform 2. Deze wagens zijn identiek als deze in platform 1, maar hebben een technische evolutie waardoor ze geen HTP FIA homologatie krijgen. Deze wagens beschikken wel over een NTP of een nationaal technisch paspoort. Hier is de Mazda RX3 de meest regelmatige, maar heeft duidelijk veel concurrentie van de Ford Capri RS 3100 Cosworth van Wim Kuijl. Deze wagen is supersnel, maar de remmen worden snel warm en degraderen heel vlug waardoor er binnen het team van St. Paul Race Team werk aan de winkel was in het tussenseizoen. In ideale omstandigheden is deze wagen zelfs in staat om de snelste wagens uit andere klassen te volgen, maar of Wim zijn Capri zal gestopt krijgen tijdens de extreme weersomstandigheden komend weekend is maar de vraag. Er zijn evenwel nog kapers op de kust, waaronder de superkrachtige Chevrolet Corvette van Luc Branckaerts die dit seizoen bijzonder snel voor de dag komt. Dat terwijl ook de BMW 635 csi van Anthony Vonk de rol niet lost.Een halve overwinning is er reeds voor Dominique Holvoet die de Toyota Celica opnieuw rijklaar maakte. In Spa ging hij na een tik zwaar de muur in en schreef zowaar de Toyota af.
Holvoet: “Mijn ganse vakantie heb ik opgeofferd om de wagen te herstellen. Allen dagen, inclusief de weekends was ik bezig met de opbouw van de Celica die mijn vader nieuw aankocht in 1969. Het is een erfstuk waarmee hij destijds nog de Tour de France heeft gereden. Ik kon het niet over mijn hart krijgen en nu is hij hersteld. Dus ik ben een gelukkig man en zal meer dan waarschijnlijk paraat tekenen komend weekend in Zolder”.
Platform 3: Porsches voorlopig aan de macht
Platform 3 is in principe de snelste klasse waarin de vroegere youngtimers onderdak kregen. Hier zien we dat de Porsche 964 opnieuw de te kloppen wagen is, met de BMW M3 als voornaamste opposant. Voorlopig leidt meervoudig kampioen Luc Moortgat in zijn Porsche 964 Cup de debatten met merkgenoten Nulens/Bruynoghe in zijn spoor. Derde staat voorlopig de BMW M3 E30 van VR Racing by Qvick Motors van het trio Dirk & Tom Van Rompuy / Erik Qvick aan het roer. Dirk en Tom pakken de beide races voor hun rekening aangezien Qvick met de Schnitzer-BMW E21 Groep 5 aan het werk is op de Nürburgring.De familie Van Rompuy verloor reeds kostbare punten door een verkeerde bandenkeuze, een vergissing bij een safety car procedure en een afgebroken gaspedaal. Ze zijn momenteel op achtervolgen aangewezen. De BMW won wel de laatste race tijdens de Zolder Historic GP en bewees zodoende dat de Porsches te kloppen zijn. De Volvo van Fred Bouvy geeft forfait voor dit weekend. Ook de Atrex-BMW 2.9 liter van Evertjan Alders is nog niet uitgeteld, maar deze heeft reeds een 0-resultaat achter zijn naam staan. Dit wordt achteraf een van de drie verplichte schrapresultaten, waardoor deze tussenstand een ietwat vertekend beeld geeft.
Platform 4: Tim Kuijl en Thaens/Theunissen voor de leiding / Ex Pirro-Audi 80 STW aan de start
Platform 4 zijn de nineties of ex-Belcar en Cupwagens met een cilinderinhoud tot max 2500cc. Hier won Tim Kuijl met zijn schitterende BMW E36 reeds vijf van de zes verreden wedstrijden, maar toch staat het identieke exemplaar van Thaens/Theunissen aan de leiding. Zelfde verhaal hier omdat Tim Kuijl reeds een 0-resultaat achter zijn naam heeft staan dat achteraf nog in rekening moet worden gebracht. De St. Paul-rijder staat dus virtueel aan de leiding van platform 4. De ex-officiële Nissan Primera BTCC van Guy François lijkt steeds maar betrouwbaarder en sneller te worden.Het wordt reikhalzend uitkijken naar het eerste optreden van François Bouillon in de ex-fabrieks-Audi 80 Competition STW waarmee voormalig F1-rijder Emanuele Pirro destijds onderweg was. De McDonald’s-rijder moest bijzonder lang wachten op bepaalde onderdelen waardoor de wagen een tijdlang bij een tuner in Lichtenstein bleef staan. François Bouillon krijgt ondersteuning van René Verbist en Comtoyou Racing. Verbist is een man van vele oorlogen, was destijds betrokken via de Belgian Audi-club bij de producten in de Touringcar-racerij en kent deze wagen als zijn broekzak. Maar er was amper een voorbereiding en dus weet voorlopig niemand welke chrono’s deze unieke wagen zal presteren op de omloop.
Bouillon: "We zijn even benieuwd als iedereen. We hebben een testsessie gedaan in Spa met op een soort van raceband met profiel. We hebben dus geen referentie. In het kampioenschap spelen we geen rol van betekenis. Maar het is wel de bedoeling om ervaring op te doen en zo goed mogelijk presteren. Volgens seizoen willen we dan meerijden voor de titel".
De twee races van de Belcar Historic Cup powered by St. Paul worden verreden in het voorprogramma van de 24 Hours of Zolder op zaterdag om 10.00u en 13.00u Iets voor de vroege vogels dus. Wie ook de gratis kwalificatie wil bijwonen: deze is op donderdag tussen 18:55u. en 19.25u
Foto's: Ronald Janssens / Niels Vaeck / Bravo Racing by Brecht Decancq
Tweet