van der Horst

Belcar Historic Cup: VR Racing by Qvick Motors gooit nieuw ijzer in het vuur

BMW M1 Procar DRM
BMW M1 Procar DRM
Het regerend kampioentrio in platform 4 (Dirk & Tom Van Rompuy en Erik Qvick), dat in 2023 de Belgische titel pakte in platform 4 met de Fina/Bastos BMW 320 STW heeft zich een nieuw wapen aangeschaft. Nl. een BMW M1 Procar DRM look. Een wagen die op papier in staat moet zijn om zich vooraan te manifesteren. Het is de bedoeling om met deze wagen naast de 320 STW het verdere seizoen af te haspelen.
Het is de tweede maal dat we binnen de Belcar Historic Cup een BMW M1 mogen verwelkomen nadat Frank Jennen destijds ook een dergelijk juweeltje aan de start bracht.

BMW M1 Procar DRM
BMW M1 Procar DRM
De BMW M1 die nu binnen de structuur van VR Racing by Qvick Motors zal rijden is een nagelnieuwe wagen. Het betreft een exacte replica van de DRM wagen waarmee Hans-Joachim Stuck in 1982 actief was. Toen een wagen die was gebouwd door Schnitzer. Dit exemplaar is gebouwd door ex werknemers van Schnitzer en dus volgens de regels van de kunst. Hierdoor beschikt de wagen ook over een FIA HTP paspoort en kan dus ook internationaal aan de bak. 

Erik Qvick: “We zijn terecht fier dat we deze wagen hebben kunnen aanschaffen. Het is de bedoeling dat we de rest van het seizoen afwerken met deze wagen. Meer dan waarschijnlijk in platform 5 bij de gastwagens. En dit om het kampioenschap van andere piloten niet te gaan beïnvloeden. Volgend seizoen gaan we dan voluit voor de titel. Uiteraard blijft de 320 STW ook actief en gaan we dus de rest van het seizoen afwerken met twee wagens. Over wie met welke wagen zal rijden tijdens de drie resterende raceweekends moeten we onder elkaar nog uitmaken. Met Dirk, Tom en mezelf beschikken we trouwens over drie piloten. De M1 beschikt over een 3500 24v motor en moet in staat zijn om helemaal vooraan mee te strijden voor de zege. De huidige livery is identiek als het exemplaar waarmee Stuck reed in 1982 binnen de DRM.

Erik Qvick schittert in Spa met de Schnitzer BMW 320i turbo Groep 5.
Qvick Motors - BMW 320i Turbo
Qvick Motors - BMW 320i Turbo
Terwijl Dirk Van Rompuy aan het werk was met de BMW 320i STW tijdens het New Race Festival, was Erik in Francorchamps bezig met de BMW Groep 5. De tovenaar uit Oostende reed zich in de regen binnen een zeer competitief veld van de Classic Endurance naar een schitterende pole en was maar liefst meer dan drie seconden sneller dan ondermeer BMW’s M1 Procar, prototypes en Porsche 935. Het was duidelijk dat Erik de beste zwemmer was van het peloton. 

Erik Qvick
Erik Qvick
Tijdens de race op een droge omloop werd Erik vierde algemeen na drie prototypes (Lola & Chevron) en dit na een stevig duel met de Porsche 935 en met winst in de klasse GT2. De snelste chrono van de BMW 320i Turbo Groep 5 was amper één seconde trager dan de latere winnaar Stéphane Nguyen met de Lola T298. Tijdens de wedstrijd van een uur met een verplichte pitstop moest Erik amper zeven seconden toegeven op de winnaar en strandde op 15/100 sec. van het podium en 3/10 sec. van de tweede plaats. Hiermee bewees Erik Qvick nogmaals het potentieel van de ex Schnitzer BMW 320i turbo Groep 5 die trouwens nog steeds te koop wordt aangeboden.

Foto's: Ronald Janssens / VR Racing by Qvick Motors  / Niels Vaeck 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op woensdag 29 mei 2024.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons