van der Horst

Belcar Historic & Youngtimer Cup richting Nürburgring

Luc Moortgat - Porsche 964
Luc Moortgat - Porsche 964
Amper bekomen van de drie races tijdens het weekend van het Racing Festival Spa, kregen de Historics en de Youngtimers amper twee weken de tijd om hun bolides terug klaar te stomen voor het zesde raceweekend van het seizoen op de Nürburgring dat traditioneel op de kalender staat van BRAVO. Een week later moeten ze alweer aan de bak op Circuit Zolder voor de afsluitende races binnen de vijf Klassen van het kampioenschap. We maken even een bilan op inzake de strijd voor de titels en dit reeds rekening houdend met de drie schrapresultaten die de piloten verplicht in mindering moeten brengen na een seizoen van zeven weekends en vijftien starts.
Xavier Martens en Guy François.
Xavier Martens en Guy François.
In Klasse 1 van de Belcar Historic Cup, voor FIA gehomologeerde wagens, won Guy François in Spa in zijn Lotus Elan twee van de drie races en mag één 0 bijschrijven bij zijn schrapresultaten. De Porsche van de oerregelmatige Luc Geebelen kon zodoende wat dichterbij kruipen. François heeft echter nog een bonus want hij moet reeds een tweede plaats algemeen in rekening brengen als schrapresultaat naast twee 0-resultaten. Deze tweede plaats kan hij nadien terug opvissen indien hij nog een slechte beurt maakt. Hij blijft zodoende aan de leiding met 18 punten voorsprong en heeft nog een extra bonus van zes punten tegenover het minst slechte resultaat van Geebelen. T'Hoen ontbrak op de startgrid in Spa en zal met zijn Austin Healy geen rol van betekenis spelen in de titelstrijd. De titels in de respectievelijke Groepen 1A, 1B en 1C (volgens cilinderinhoud) kunnen bovenstaande protagonisten niet meer ontsnappen.

Michaël Kowaleski - Ford Escort MK2
Michaël Kowaleski - Ford Escort MK2
Klasse 2 van de Belcar Historic Cup wordt momenteel beheerst door de Porsche van Xavier Martens die autoritair de Ford Escort MK2 van Michel Kowaleski naar de tweede plaats verdringt. Maar de Fordrijder heeft nog 28 punten achter de hand van zijn voorlopige beste schrapresultaat tegenover reeds drie 0-scores voor Martens. Dat wil zeggen dat Kowaleski nog een joker op overschot heeft en Martens zich geen uitschuiver meer mag permitteren met reeds drie 0-resultaten achter zijn naam. Ook Dumont (Nissan 240Z), De Baer (Ford GT40) en Wim Kuyl (Ford Capri) zijn nog niet uitgeteld in de titelstrijd.

Luc Moortgat - Porsche 964 Cup
Luc Moortgat - Porsche 964 Cup
Er staat in Klasse 3 voor Belcar Youngtimer Cup voor GT wagens opnieuw geen maat op de suprematie van Real rijder Luc Moortgat die in zijn Porsche 964 Cup negen zeges behaalde in elf starts. Dat wil zeggen dat hij voorlopig zelfs een zege in mindering moet brengen inzake de verplichte drie schrapresultaten. Een extra bonus dus voor de meervoudige kampioen.


Eric Nulens - Porsche 964 Cup
Eric Nulens - Porsche 964 Cup
Eric Nulens staat met zijn Found & Baker Porsche 964 Cup tweede en heeft een kleine voorsprong op de tweede Real-Porsche 911 van Pierre-Yves Paque. Het wordt dus een mooie strijd voor de vice titel waarin Nulens er best voorstaat gezien de reeds drie 0-resultaten van Paque. Eric Nulens heeft slechts één 0-score en kan nog een derde plaats plaats van de eerste race in Zolder inroepen als resultaat indien hij nog een steek zou laten vallen.

Jan Van Elderen - Ford Sierra Cosworth RS500
Jan Van Elderen - Ford Sierra Cosworth RS500
In Klasse 4 binnen de Belcar Youngtimer Cup voor Toerisme is de razendsnelle Ford Sierra Cosworth RS500 van Jan Van Elderen te snel voor de concurrentie. Hij leidt de debatten met een riante voorsprong op een BMW kwartet dat wordt aangevoerd door Ben Thaens die de hete adem in zijn nek voelt van allrounder Dirk Van Rompuy in een van de mooiste wagens van het hele veld. In zijn ex-Procar M3 heeft hij echter een voorsprong van Geert Dierckx van acht punten terwijl ook het beste schrapresultaat in zijn voordeel speelt. Ook Evertjan Alders zit het drietal op de hielen maar heeft zijn bonussen reeds
Dirk Van Rompuy - BMW M3
Dirk Van Rompuy - BMW M3
opgebruikt. Bij een uitval tijdens de nog vier resterende races op de Nürburgring en Zolder mag hij niets meer laten liggen om nog een gooit te doen naar de vice-titel. Ook in de Groepen (per cilinderinhoud) is het nog nagelbijten. Sofie Broekaert zal in 4B met haar Peugeot 205 GTI meer dan waarschijnlijk moeten tevreden zijn met de vice-titel achter merkgenoot Mario Potters. In 4C wordt het een adembenemende eindsprint tussen de BMW's van Thaens en Dierckx terwijl Jan Van Elderen in de snelste Groep 4D nog rekening moet houden met een opzittende Dirk Van Rompuy.

Erik Bruynoghe - Peugeot 309 GTI
Erik Bruynoghe - Peugeot 309 GTI
Tim Kuyl beschikt in zijn BMW E36 over de beste papieren om de eerste titel te veroveren in Klasse 5 voor toerisme wagens met een bouwjaar van 1991 tem 2000. Met 26 punten voorsprong op die andere BMW van Vaessen moet hij de titel kunnen viseren, maar dan moet hij een foutloos parcours afleggen. Kuyl heeft reeds drie 0-resultaten achter zijn naam staan terwijl Vaessen nog geen enkele maal uitviel en zelfs tweemaal 26 punten in mindering moet brengen. Punten die hem kunnen helpen indien Kuyl nog een uitschuiver maakt. Hetzelfde geldt voor Marc Van Dooselaer die ex aequo de tweede plaats deelt met Vaessen, maar ook reeds drie nullen moest incasseren en dus geen bonussen meer heeft. In de twee Groepen (per cilinderhoud) staat de Honda Civic van Steven Guillemijn in zijn Honda Civic aan de leiding bij de min 2-liters voor de Alfa Romeo van Bart De Bakker en de Renault Clio van Ruben Moortgat. Kuyl leid de + 2-liters voor Vaessen en Van Doorselaer.

Foto's: Niels Vaeck / BRAVO Racing

 



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Belgian Historic Cup op woensdag 10 oktober 2018.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons