Belcar Historic & Youngtimer Cup richting Nürburgring
Klasse 2 van de Belcar Historic Cup wordt momenteel beheerst door de Porsche van Xavier Martens die autoritair de Ford Escort MK2 van Michel Kowaleski naar de tweede plaats verdringt. Maar de Fordrijder heeft nog 28 punten achter de hand van zijn voorlopige beste schrapresultaat tegenover reeds drie 0-scores voor Martens. Dat wil zeggen dat Kowaleski nog een joker op overschot heeft en Martens zich geen uitschuiver meer mag permitteren met reeds drie 0-resultaten achter zijn naam. Ook Dumont (Nissan 240Z), De Baer (Ford GT40) en Wim Kuyl (Ford Capri) zijn nog niet uitgeteld in de titelstrijd.
Er staat in Klasse 3 voor Belcar Youngtimer Cup voor GT wagens opnieuw geen maat op de suprematie van Real rijder Luc Moortgat die in zijn Porsche 964 Cup negen zeges behaalde in elf starts. Dat wil zeggen dat hij voorlopig zelfs een zege in mindering moet brengen inzake de verplichte drie schrapresultaten. Een extra bonus dus voor de meervoudige kampioen.
Eric Nulens staat met zijn Found & Baker Porsche 964 Cup tweede en heeft een kleine voorsprong op de tweede Real-Porsche 911 van Pierre-Yves Paque. Het wordt dus een mooie strijd voor de vice titel waarin Nulens er best voorstaat gezien de reeds drie 0-resultaten van Paque. Eric Nulens heeft slechts één 0-score en kan nog een derde plaats plaats van de eerste race in Zolder inroepen als resultaat indien hij nog een steek zou laten vallen.
In Klasse 4 binnen de Belcar Youngtimer Cup voor Toerisme is de razendsnelle Ford Sierra Cosworth RS500 van Jan Van Elderen te snel voor de concurrentie. Hij leidt de debatten met een riante voorsprong op een BMW kwartet dat wordt aangevoerd door Ben Thaens die de hete adem in zijn nek voelt van allrounder Dirk Van Rompuy in een van de mooiste wagens van het hele veld. In zijn ex-Procar M3 heeft hij echter een voorsprong van Geert Dierckx van acht punten terwijl ook het beste schrapresultaat in zijn voordeel speelt. Ook Evertjan Alders zit het drietal op de hielen maar heeft zijn bonussen reeds opgebruikt. Bij een uitval tijdens de nog vier resterende races op de Nürburgring en Zolder mag hij niets meer laten liggen om nog een gooit te doen naar de vice-titel. Ook in de Groepen (per cilinderinhoud) is het nog nagelbijten. Sofie Broekaert zal in 4B met haar Peugeot 205 GTI meer dan waarschijnlijk moeten tevreden zijn met de vice-titel achter merkgenoot Mario Potters. In 4C wordt het een adembenemende eindsprint tussen de BMW's van Thaens en Dierckx terwijl Jan Van Elderen in de snelste Groep 4D nog rekening moet houden met een opzittende Dirk Van Rompuy.
Tim Kuyl beschikt in zijn BMW E36 over de beste papieren om de eerste titel te veroveren in Klasse 5 voor toerisme wagens met een bouwjaar van 1991 tem 2000. Met 26 punten voorsprong op die andere BMW van Vaessen moet hij de titel kunnen viseren, maar dan moet hij een foutloos parcours afleggen. Kuyl heeft reeds drie 0-resultaten achter zijn naam staan terwijl Vaessen nog geen enkele maal uitviel en zelfs tweemaal 26 punten in mindering moet brengen. Punten die hem kunnen helpen indien Kuyl nog een uitschuiver maakt. Hetzelfde geldt voor Marc Van Dooselaer die ex aequo de tweede plaats deelt met Vaessen, maar ook reeds drie nullen moest incasseren en dus geen bonussen meer heeft. In de twee Groepen (per cilinderhoud) staat de Honda Civic van Steven Guillemijn in zijn Honda Civic aan de leiding bij de min 2-liters voor de Alfa Romeo van Bart De Bakker en de Renault Clio van Ruben Moortgat. Kuyl leid de + 2-liters voor Vaessen en Van Doorselaer.
Foto's: Niels Vaeck / BRAVO Racing
Tweet