van der Horst

Belcar Historic & Youngtimer Cup: Spannende races in voorprogramma 24H Zolder

Belcar Historic en Belcar Youngtimer Cup @ Circuit Zolder
Belcar Historic en Belcar Youngtimer Cup @ Circuit Zolder
De vijfde en de zesde manche voor de Belcar Historic en Belcar Youngtimer Cup kende een vreemd verloop met verrassende winnaars die wel eens het kampioenschap een andere wending kunnen geven. 49 wagens waren op de afspraak met 18 Historics, 18 Youngtimers en 13 Nineties.
Andreas Fricke - Renault Alpine A110
Andreas Fricke - Renault Alpine A110
Andreas Fricke (Renault Alpine A110) en Wim Kuijl (Ford Capri) deden de beste zaak in de klassen 1 en 2 binnen de Belcar Historic Cup, terwijl Eric Nulens (Porsche 964 Cup) en Dirk Van Rompuy (BMW E30 M3) de meeste punten scoorden in de klassen 3 & 4 van de Youngtimers. Tim Kuijl was dan weer tweemaal superieur bij de Nineties in zijn BMW E36.

Nissan Premera ex Leslie van Guy François
Nissan Premera ex Leslie van Guy François
Enkele deelnemers kregen nog voor de start de pechvogel op bezoek. Zo was er de aangekondigde deelname van de Chevrolet Corvette van Luc Branckaerts, maar die werd betrokken bij een aanrijding op weg naar Zolder.Tijdens de kwalificatie leek het erop dat het leerproces van Guy François met de machtige Nissan Primera BTCC in de goede richting te gaan, maar de Gentenaar moest naar het einde toe toch opnieuw de handdoek in de ring gooien met zware motorschade. De ex David Leslie-bolide bleef na de kwalificatie in de paddock met een defecte krachtbron.

Luc Moortgat - Porsche 964
Luc Moortgat - Porsche 964
Regerend Klasse 3 kampioen Luc Moortgat draaide de pole met de Real Porsche 964 Cup, maar werd tien plaatsen achteruit gezet wegens het negeren van een gele vlag.



Eric Nulens - Porsche 964
Eric Nulens - Porsche 964
Eric Nulens erfde met zijn Porsche 964 Cup zodoende de pole en zou tijdens de eerste race de leiding niet meer afstaan. Pierre-Yves Paque, de derde Porsche 964-rijder bij de Youngtimers ging in de eerste ronde rond en moest achtervolgen. Aan het einde van de wedstrijd kwam Moortgat dan toch nog in het zog komen van Nulens, maar raakte er niet voorbij. De Real-rijder klaagde over de wegligging van de Porsche en meer dan een tweede plaats zat er niet in.

Gentleman’s Fair - Mercedes 190 EVO2 DTM
Gentleman’s Fair - Mercedes 190 EVO2 DTM
Achter dit Porsche-duo was het Gentleman’s Fair die na pech tijdens de Spa Summer Classic zijn Mercedes 190 Evo2 van een nieuwe krachbron voorzag en de klasse 4 achter zijn naam zette. Hij bleef de BMW van Dirk Van Rompuy en de Peugeot 205 GTI van Erik Bruynoghe voor nadat Evertjan Alders problemen kreeg met een censor van het gaspedaal. Tim Kuijl won race 1 van de klasse Nineties met de BMW E36 voor merkgenoot Marc Van Doorslaer en de Porsche Boxter van Nick Geelen.

Gust Van Haelst - Mazda RX3
Gust Van Haelst - Mazda RX3
Gust Van Haelst won autoritair bij de Historics, maar deze wagen rijdt in Klasse 6 (gastklasse) op slicks en pakt dus geen punten voor het kampioenschap. De Klasse 1 voor FIA gehomologeerde wagens werd gewonnen door ex kampioen Andreas Fricke met de knappe Renault Alpine A110 en met ruime voorsprong op de Morgan van Paul Conway en de Lotus Elan van Marc Vandendijk. Wim Kuijl won met de impsante Ford Capri 2600RS de Klasse 2 voor de Opel Kadett GTE van Jos Laudus en de tweede Capri van Dieter Kuijl die elektrische problemen kende. Kampioenschapsleider Floris Fick kende problemen met de BMW 2002, net als de tweede in de tussenstand Emiel De Weerdt in de fraaie Ford GT40.   

Pierre-Yves Paque - Porsche 964 Cup
Pierre-Yves Paque - Porsche 964 Cup
De start van de tweede race werd gegeven volgens de uitslag van de eerste en dus mocht Luc Moortgat ditmaal wel met de Porsche vertrekken vanop de eerste startrij naast Eric Nulens als winnaar van de eerste race. Achter dit duo stonden Gentleman's Fair (Mercedes) en Dirk Van Rompuy (BMW M3) op de tweede startrij voor Erik Bruynoghe (Peugeot), Pierre Yves Paque (Porsche), de BMW's E30 van Ben Thaens en Evertjan Alders en de winnaar van de nineties, de BMW E36 van Tim Kuijl. Nulens pakte na de start de leiding terwijl Luc Moortgat nog niet vrij was van technische problemen en enkele plaatsen verloor ten voordele van Gentleman's Fair, Erik Bruynoghe, Dirk Van Rompuy, Alders en Thaens. Ook Paque moest enkele plaatsen inleveren met de tweede Real-Porsche. Tijdens de openingsronde ging een kofferdeksel open van een BMW waardoor deze zich in een gevaarlijke zone bevond en de safety car de baan opkwam. Enkele piloten verslikten zich in deze procedure en moesten nadien een drive through komen uitzweten.

Evertjan Alders - BMW E30 325
Evertjan Alders - BMW E30 325
Eric Nulens leek op weg naar zijn tweede zege van het weekend, maar verloor dan plots enkele plaatsen terwijl Evertjan Alders de snelste man op de piste was en zich aan de kop van het veld nestelde. Achter de BMW kwam het tot een mooi gevecht tussen de Mercedes van Gentleman's Fair en de Peugeot van Bruynoghe.


Eric Bruynoghe - Peugeot 205
Eric Bruynoghe - Peugeot 205
De neus van de Peugeot stak onder de achtervleugel van de Mercedes bij het opdraaien van de rechte lijn. Maar toen opeens de motor van de Mercedes vermogen verloor en stotterde was een aanrijding onvermijdelijk. Gentleman's Fair sukkelde naar de pitlane terwijl Bruynoghe zijn eigen olie en water onder de voorwielen kreeg en aan de Eerste Linkse de muur in knalde. Dirk Van Rompuy was een bevoorrechte getuigde en nam dankbaar de derde plaats algemeen over terwijl Ben Thaens een drive through afwerkte die niet voor hem was bestemd...

Luc Moortgat - Porsche 964
Luc Moortgat - Porsche 964
De zege in Klasse 3 was voor Pierre-Yves Paque voor Nulens nadat Luc Moortgat zijn onbestuurbare Porsche richting de pitlane stuurde. Hij werd wel nog geklasseerd als derde in Klasse 3. Alders won dus de race en uiteraard ook Klasse 4 voor Van Rompuy en Joeri Vannieuwenborgh.


Wim Kuyl - Ford Capri
Wim Kuyl - Ford Capri
Bij de Historics stond er opnieuw geen maat op de Mazda RX3 van Van Haelst, maar zoals reeds gemeld pakt deze geen punten. Wim Kuyl was met de Ford Capri opnieuw de snelste in Klasse 2 voor vader Dieter die vrij was van electrische problemen. Laudus werd derde in Klasse 2, maar moest zijn meerdere erkennen in de Renault Alpine A110 van Andreas Fricke die opnieuw de Klasse 1 achter zijn naam schreef voor de Lotus Elan van Marc Vandendijk en de Porsche van Luc Geebelen. Leider in het kampioenschap, Floris Fick kwam niet aan de start in race 2 en ziet zijn schrapresultaten opgesoupeerd.   

Luc Geebelen - Porsche 911
Luc Geebelen - Porsche 911
Wat betreft de tussenstand in Klasse 1 voor FIA gehomologeerde wagens genereerde de Porsche van Luc Geebelen evenveel punten als de Lotus van Marc Vandendijk. Het verschil van amper acht punten tussen de twee blijft dus ongewijzigd. De dubbele zege van Floris Fick brengt de Alpine-rijder iets dichter, maar deze heeft twee wedstrijden minder gereden en heeft zijn twee verplichte schrapresultaten al opgesoupeerd.

Jos Laudus - Opel Kadett
Jos Laudus - Opel Kadett
In Klasse 2 verliest Floris Fick de leiding aan de oerregelmatige Jos Laudus en diens Opel Kadett, terwijl de Ford GT40 van Emiel De Weerdt nog net tweede blijft voor Fick. Vader en zoon Kuijl reden met hun Capri twee voortreffelijke wedstrijden en ondanks het missen van twee races tijdens het openingsweekend staan ze reeds respectievelijk 6de en 7de in de tussenstand. De Nederlanders worden dus gevaarlijke outsiders voor de titel.

Eric Nulens - Porsche 964
Eric Nulens - Porsche 964
Klasse 3 wordt nog nipt aangevoerd door Luc Moortgat die afgelopen weekend de nukkige wegligging van zijn Porsche niet onder de knie kreeg. Eric Nulens deed de beste zaak en komt terug tot respectievelijk 8 en 4 punten van de Real Porsches van Moortgat en Paque.


Dirk Van Rompuy - BMW M3 E30
Dirk Van Rompuy - BMW M3 E30
Dirk Van Rompuy deed net als tijdens de Spa Summer Classic de beste zaak in Klasse 4 en heeft nu reeds (zonder rekening te houden met de schrapresultaten) een voorsprong van meer dan 50 punten op het trio Cooremans (Honda), Alders (BMW) en Gentleman's Fair (Mercedes), terwijl Ben Thaens (BMW) en Patrick Verbeelen (Nissan) ex aequo op de vijfde plaats staan. Tom Laureyns kwam door pech met een riem niet aan scoren toe en duikt met zijn VW Golf naar de 8ste plaats in de tussenstand.

Christoff Hötte - Peugeot 106
Christoff Hötte - Peugeot 106
De snelste wagen in Klasse 5 is ongetwijfeld de BMW E36 van Tim Kuijl. Maar ondanks zijn dubbele zege van afgelopen weekend staat hij reeds met drie brilscores achter zijn naam, waardoor de tussenstand wordt aangevoerd door de Peugeot 106 van Christoff Hötte met één puntje voorsprong op de Renault Clio van Matthias Van Hool.


Foto's: Niels Vaeck / BRAVO MRP

   



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Historic Cup op maandag 12 augustus 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • LTF

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons