van der Horst

Belcar Historic & Youngtimer Cup: Vol huis tijdens 1000 Km Zolder

Start Belcar Youngtimer Cup
Start Belcar Youngtimer Cup
In het kader van de 1000 km van Zolder wordt met de BGDC en de 2CV ook het seizoen 2019 van de Belcar Historic en Youngtimer Cup op gang geschoten. Met méér dan 50 wagens beschikt de Belcar Historic Cup en de Belcar Youngtimer Cup kwantitatief over een van de meest succesvolle startvelden komend seizoen. De package deals die promotor BRAVO ter beschikking stelde, vlogen de deur uit. Niet alleen interessant in de portemonnee van de piloten die aan een sterk verminderde inschrijvingsprijs kunnen racen, maar bovendien zijn ze zeker dat ze iedere wedstrijd aan de start kunnen staan. We evolueren immers naar startvelden waar de vraag groter is dan het aanbod. Vijf weekends van twee races staan op het menu met Zolder, Spa en de Nürburgring of in totaal tien starts waarvan de acht beste uitslagen in rekening worden gebracht bij de eindafrekening van het kampioenschap.
Start Belcar Historic Cup met Corvette van Brankaert en Lotus van François
Start Belcar Historic Cup met Corvette van Brankaert en Lotus van François
Om iedereen de kans te geven twee races per weekend te rijden en de dure tracktime te beperken, zullen de Historics en de Youngtimers apart starten met een tussentijd van een halve minuut. Dat wil uiteraard ook zeggen dat de snelste youngtimers de traagste Historics snel zullen dubbelen. In het verleden is het echter meermaals bewezen dat dit systeem geen grote problemen oplevert. Aan de reglementen is niet zoveel gesleuteld, alleen wordt er op toegezien dat de wagens conform het reglement hun minimumgewicht bereiken. Een pak wagens was in het verleden te licht en om de veiligheid te garanderen worden deze wagens op termijn en in percentuele schijven teruggeschroefd naar hun homologatiegewicht. Er is nog een tolerantie van 3% die tegen volgend seizoen volledig moet weggewerkt zijn.

Belcar Historic Cup

Emiel De Weerdt - Ford GT40 KVA
Emiel De Weerdt - Ford GT40 KVA
De Klasse 1 is voorbehouden voor wagens voorzien van een FIA htp (Historisch Technisch Paspoort) en een bouwjaar tot en met 1981.
De Klasse 2 huisvest ook wagens met een bouwjaar tot en met 1981 binnen de FIA reglementering annex K maar met een technische evolutie. Deze twee Klassen worden zoals vanouds onderverdeeld in verschillende Groepen naargelang de cilinderinhoud.

Belcar Youngtimer Cup

De Klasse 3 (GT) en de Klasse 4 (Tourisme) huisvesten wagens met een bouwjaar tussen 1982 en 1990. De Klassen 3 & 4 mogen ook op slicks rijden. Ook hier is er nog een onderverdeling in verschillende Groepen naargelang de cilinderinhoud.  

Nineties of Klasse 5: Historische ex-fabrieks-Nissan Primera BTCC aan de start

Nissan Primera ex Leslie van Guy François
Nissan Primera ex Leslie van Guy François
De Klasse 5 herbergt wagens die we tijdens de jaren ’90 terug vonden in de toenmalige Belcar, maar de organisator heeft deze (voorlopig) beperkt tot 2500cc. Verwacht momenteel dus geen dikke GT’s zoals de Vipers, Marcossen, Porsches 993 of 996 en ook geen vette BMW’s met een V8 in het vooronder.
Verder blijft ook de gastklasse (6) bestaan voor wagens die niet volledig passen binnen het huidige reglement, maar wel voldoen aan de veiligheidsvoorschriften of voor piloten die zich sporadisch eens inschrijven en zich niet willen mengen in de titelontknoping. Deze wagens pakken geen punten binnen het kampioenschap.

Ondertussen heeft deze Klasse 5 ook een eerste seizoen achter de rug. Dit jaar krijgt deze klasse er een schitterende ex-fabriekswagen bij. Na dertien seizoenen en acht nationale titels in Klasse 1 voor FIA gehomologeerde wagens ruilt Gentenaar Guy François zijn Lotus Elan voor een Nissan Primera ex-David Leslie die er in 1997 nog BTCC (British Touring Car Championship) mee reed. Leslie verloor het leven toen hij samen met teammaat Richard Lloyd en engineer Chris Allarton crashte in een privé vliegtuig nabij Londen op weg naar Nogaro. Een nieuwe uitdaging voor Guy François die niet altijd kiest voor de makkelijkste oplossing. Hij zal het moeten opnemen tegen een BMW M3-armada met onder meer uittredend kampioen Tim Kuijl, vice-kampioen Robert Vaessen en de immer snelle Geert Dierckx die ook de overstap van de Youngtimers naar de nineties maakt. Bij de wagens met een kleine cilinderinhoud zien we terug Ruben Moortgat, neefje van Luc Moortgat, aan de start met de vertrouwde Renault Clio.

Net onder de ouderdom van de nineties vinden we de Youngtimers in de Klassen 3 (GT) & 4 (Toerisme).
Dirk Van Rompuy - BMW M3
Dirk Van Rompuy - BMW M3
In Klasse 4 komt er een aflossing van de wacht. Kampioen Jan Van Elderen zal met zijn Ford Sierra Cosworth maar enkele malen zijn opwachting maken en rijdt dus niet in functie van de titel. De Belgische Nederlander zal meer in het buitenland toeven met zijn nieuw opgebouwde Jaguar E-Type. Ook zoon Bas Van Elderen verlaat de Youngtimers en zal een Ford Escort MK2 besturen in de Klasse 2 bij de Historics. Dit opent uiteraard perspectieven voor degenen die een gans seizoen op de kont van de Sierra moesten kijken. De Klasse 3 is de dichtst bevolkte en herbergt heel
Erik Bruynoghe - Peugeot 205
Erik Bruynoghe - Peugeot 205
wat snelle wagens en dito piloten. We verwachten verhitte duels tussen onder meer Dirk Van Rompuy, Ben Thaens en Evertjan Alders. Maar laten we hier vooral Erik Bruynoghe niet vergeten die vorig seizoen de pannen van het dak reed in zijn razendsnelle Peugeot 205 GTI. De ervaren Limburger heeft ook nog een Peugeot 309 Turbo Cup in zijn garage staan die nog in volle ontwikkeling is. De kans bestaat dus dat Bruynoghe het geweer nog van schouder wisselt gedurende het seizoen. Verder zijn er nog de snelle VW Golfs van Tom Laureyns en Tonny Kevers, de twee Mercedes 190 evo van Gentleman’s Fair en Samuel Verheggen. Ook de Toyota Supra van Thienpont en de Lancia Integrale van
Tom Laureyns
Tom Laureyns
Timmermans kunnen voor de verrassing zorgen. Hiertussen staat ook opnieuw de Mazda RX3 van Gust Van Haelst ingeschreven als vreemde eend in de bijt. Deze snelle wagen hoort door zijn bouwjaar eigenlijk thuis in de Klasse 2, maar had daar geen concurrentie waardoor hij als uitzondering op de regel slicks mocht monteren en mocht plaatsnemen tussen de Youngtimers waar hij ook met de snelsten kan wedijveren.



Luc Moortgat - Porsche 964 Cup
Luc Moortgat - Porsche 964 Cup
Klasse 3: Moortgat versus Paque en Nulens.
Voor Luc Moortgat was de winter te kort. De regerende en meervoudige kampioen Klasse 3 heeft veel uren moeten investeren in de Porsche 964 Cup waarmee Pierre-Yves Paque opnieuw ten strijde trekt na de zware crash tijdens de laatste race van vorig seizoen. “Amper tijd om mijn groene Porsche op punt te krijgen na het bijleggen van het vele gewicht
Eric Nulens (Porsche 964)
Eric Nulens (Porsche 964)
waardoor ik met een achterstand richting Zolder vertrek”, aldus de Real-rijder. Ook Eric Nulens zal opnieuw van de partij zijn met de Porsche 964 Cup.        

Historics
Filip Mahieu - Triumph TR3
Filip Mahieu - Triumph TR3
Wagens voor de Klasse 1 of de Historics met een FIA htp (Historisch Technisch Paspoort) worden zeldzaam en de organisatie telt voorlopig amper vier inschrijvingen met de twee lotussen Elan van Poulet en Vandendijk, de Porsche 911 van 1965 en de Austin Healy van T’Hoen.
Klasse 2 voor geëvolueerde Klasse 1-wagens zal wel voor vuurwerk zorgen met 17 vaste inschrijvingen. Er is terug de Chevrolet Corvette van Luc Branckaerts die vorig seizoen maar enkele malen zijn opwachting maakte. Hij zal het moeten opnemen tegen regerend algemeen Klasse 2-kampioen Xavier Martens (Porsche 911), de Ford Escorts van Michel Kowalewski, Bas Van Elderen, Brauneiser, de Nissan 240Z van Dumont, de Fords GT40’s van Guy De Baer en Emiel De Weerdt, de BMW 2002 van Fick, de Ford Capri 2300 van Kuyl, enz.

Foto's: Niels Vaeck, Thomas Smets & BRAVO



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Historic Cup op dinsdag 26 maart 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 1000 km of Zolder.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons