Belcar Historic & Youngtimer Cup: Vol huis tijdens 1000 Km Zolder


Belcar Historic Cup

De Klasse 2 huisvest ook wagens met een bouwjaar tot en met 1981 binnen de FIA reglementering annex K maar met een technische evolutie. Deze twee Klassen worden zoals vanouds onderverdeeld in verschillende Groepen naargelang de cilinderinhoud.
Belcar Youngtimer Cup
De Klasse 3 (GT) en de Klasse 4 (Tourisme) huisvesten wagens met een bouwjaar tussen 1982 en 1990. De Klassen 3 & 4 mogen ook op slicks rijden. Ook hier is er nog een onderverdeling in verschillende Groepen naargelang de cilinderinhoud.Nineties of Klasse 5: Historische ex-fabrieks-Nissan Primera BTCC aan de start

Verder blijft ook de gastklasse (6) bestaan voor wagens die niet volledig passen binnen het huidige reglement, maar wel voldoen aan de veiligheidsvoorschriften of voor piloten die zich sporadisch eens inschrijven en zich niet willen mengen in de titelontknoping. Deze wagens pakken geen punten binnen het kampioenschap.
Ondertussen heeft deze Klasse 5 ook een eerste seizoen achter de rug. Dit jaar krijgt deze klasse er een schitterende ex-fabriekswagen bij. Na dertien seizoenen en acht nationale titels in Klasse 1 voor FIA gehomologeerde wagens ruilt Gentenaar Guy François zijn Lotus Elan voor een Nissan Primera ex-David Leslie die er in 1997 nog BTCC (British Touring Car Championship) mee reed. Leslie verloor het leven toen hij samen met teammaat Richard Lloyd en engineer Chris Allarton crashte in een privé vliegtuig nabij Londen op weg naar Nogaro. Een nieuwe uitdaging voor Guy François die niet altijd kiest voor de makkelijkste oplossing. Hij zal het moeten opnemen tegen een BMW M3-armada met onder meer uittredend kampioen Tim Kuijl, vice-kampioen Robert Vaessen en de immer snelle Geert Dierckx die ook de overstap van de Youngtimers naar de nineties maakt. Bij de wagens met een kleine cilinderinhoud zien we terug Ruben Moortgat, neefje van Luc Moortgat, aan de start met de vertrouwde Renault Clio.
Net onder de ouderdom van de nineties vinden we de Youngtimers in de Klassen 3 (GT) & 4 (Toerisme).




Voor Luc Moortgat was de winter te kort. De regerende en meervoudige kampioen Klasse 3 heeft veel uren moeten investeren in de Porsche 964 Cup waarmee Pierre-Yves Paque opnieuw ten strijde trekt na de zware crash tijdens de laatste race van vorig seizoen. “Amper tijd om mijn groene Porsche op punt te krijgen na het bijleggen van het vele gewicht

Historics

Klasse 2 voor geëvolueerde Klasse 1-wagens zal wel voor vuurwerk zorgen met 17 vaste inschrijvingen. Er is terug de Chevrolet Corvette van Luc Branckaerts die vorig seizoen maar enkele malen zijn opwachting maakte. Hij zal het moeten opnemen tegen regerend algemeen Klasse 2-kampioen Xavier Martens (Porsche 911), de Ford Escorts van Michel Kowalewski, Bas Van Elderen, Brauneiser, de Nissan 240Z van Dumont, de Fords GT40’s van Guy De Baer en Emiel De Weerdt, de BMW 2002 van Fick, de Ford Capri 2300 van Kuyl, enz.
Foto's: Niels Vaeck, Thomas Smets & BRAVO
Tweet