Racing Festival: Reacties na de wedstrijd
Edwin Beyers (26ste algemeen, Winnaar Belcar 4): "We hebben tijdens de wedstrijd tweemaal een spin gemaakt waardoor we heel wat tijd verloren hebben, maar uiteindelijk konden we toch nog terugknokken richting een nieuwe zege. De titel in Belcar 4 is een feit, temeer daar onze concurrenten uitvielen met technische problemen. De auto zelf gedroeg zich niet volledig zoals we hoopten, hij was vrij nerveus en we konden nooit echt de chrono's neerzetten waarop we gehoopt hadden. We zijn op het einde ook onze bumper kwijtgespeeld, dus zijn naar de meet gereden zonder dat onderdeel!"
Jeffrey Van Hooydonk (2de algemeen, 2de Belcar 2): "Ik lieg niet als ik zeg dat we een zeer lastig weekend achter de rug hebben. Na de kwalificaties die we afwerkten met de nieuwe Norma voorzien van een turbomotor, besloten we van chassis te wisselen. We kwamen tot een overeenkomst met Krafft Racing om een chassis te gebruiken, eentje dat weliswaar reeds vijf jaar oud was. Dat maakte het er zeker niet eenvoudiger op, want alles in de wagen trilde. Bovendien heb ik in de outlap naar de startgrid mijn remblokken nog moeten inrijden! De race zelf was moeilijk, gezien we van in de buik van het peloton moesten terugkomen en geen timing systeem hadden. Frank (Thuriaux, teamchef n.v.d.r.) gaf via de radio de sectortijden door en zo konden we trachten de normtijd te respecteren. Dat lukte wonderwel, tot Gilles in de slotfase in de strijd met Tim Joosen onder de normtijd dook. Daarmee waren we zegekansen verdwenen, maar we bereiken de meet, scoren belangrijke punten in het kampioenschap en staan op het podium - dat telt."
Luc De Cock (Winnaar algemeen en Belcar 2): "Gilles (n.v.d.r. Magnus) is en blijft een fantastische piloot, dus eerst en vooral mijn complimenten aan hem. Onder de normtijd duiken, dat kan iedereen voorvallen, want ook wij zaten er niet ver af (n.v.d.r. 43 duizendste, ofwel het equivalent van een streepje geluk). Na de crash op vrijdag zag het er nochtans niet goed uit. Dat bewijst echter nog maar eens de kracht van ons team; we hebben ons vrijdag avond bij elkaar gezet en een plan van aanpak besproken. Zaterdag heeft Tim (n.v.d.r. Joosen) ons vervolgens de pole bezorgd, wat al een mooie bekroning was. Hij is echter niet snel tevreden, dus de zege en de snelste ronde in wedstrijd vandaag vormen een mooie kers op de taart. Nu de slotrace in Zolder nog winnen (lacht)..."
Bert Longin (7de algemeen, 2de Belcar 1): "Een heel leuke wedstrijd, met een zeer plezante gevechten! We hebben hard gestreden, ook op fysiek vlak. We hadden namelijk een nieuwe zetel gemonteerd om Tom (n.v.d.r. die 1m 92cm meet) een betere zitpositie te bieden, maar daardoor zat ik redelijk laag in de wagen en moest ik wat compenseren. Bij de pitstop hebben we dat trachten aan te passen en de situatie was wel iets beter, maar nog niet perfect. Onbewust ben je daar toch mee bezig en heeft dat toch zijn gevolgen, ik vermoed dat het mij iets van een halve seconde per ronde gekost heeft. Maar goed, een nieuw podium na onze zege hier de vorige keer, dat is wat telt."
Roland Van Asch (27ste algemeen, 2de Belcar 4): "Ik vind dat we een zeer sterke race hebben gereden en dat met een wagen die in feite niet veranderd is ten opzichte van de 24 Hours of Zolder! Juist de olie veranderd en benzine getankt (lacht). Binnen onze klasse komen we helaas nog iets power tekort ten opzichte van de BMW Z3 van VDW Motorsport, maar daar willen we bij de seizoensfinale in Zolder wat aan verhelpen. We gaan onder andere een versnellingsbak met kortere verhoudingen monteren, wat ons toch iets dichter zou moeten brengen en ons hopelijk in staat stelt om echt de handschoen te kunnen opnemen!"
Kurt Heirman (25ste algemeen, 2de Belcar 5): "We zijn genekt door de safety car... Zonder dat incident hadden we zeker voor de eerste plaats kunnen gaan. Onze directe concurrenten waren doorgelaten door de safety car en wij niet, waardoor we bijna een ronde verloren. Nu goed, het is wat het is. Ik heb me alleszins super geamuseerd en tijdens onze slotstint waren we constant 4-8 seconden sneller per ronde dan onze concurrenten. Bij de slotrace in Zolder zullen we het helaas zonder onze vaste teamgenoot Davy Suffeleers moeten stellen, hij zal vervangen worden door Dirk Mertens die eerder reeds de 24 Hours of Zolder bij AR Performance afwerkte."
Dylan Derdaele (5de algemeen, Winnaar Belcar 1): "De start was spannend hé? Een proto duwde me met de vier wielen op het gras, maar ik kon de wagen onder controle houden en lag bij het uitkomen van La Source op de derde plaats. Dan ben ik vervolgens de Aqua Protect Racing en Deldiche Racing Norma's voorbijgereden en bij het aanremmen van Les Combes lag ik plots op de eerste plaats algemeen. Die positie kon ik slechts enkele ronden vasthouden, tot de banden van de proto's vermoed ik op bedrijfstemperatuur waren. Mijn teamgenoot Nicolas (n.v.d.r. Saelens) en ikzelf konden vervolgens een solide wedstrijd afwerken, waarbij het team een uitstekende tactische keuze maakte tijdens de neutralisatie. In het kampioenschap doen we een goede zaak en zijn we nog steeds in de running voor de titel."
Xavier Stevens (8ste algemeen, 3de Belcar 1): "Tijdens mijn stint hoorde ik een vreemd geluid in de wagen. Het bleek het differentieel te zijn wat het aan het begeven was. Ondanks dat probleem, hebben we de wedstrijd wel kunnen uitrijden en pakken we na onze zege bij de 24 Hours of Zolder opnieuw een podium. Spijtig dat we in de slotfase de Porsche 911 van PK Carsport nog moesten voorlaten, maar met het probleem dat we hadden, is dat geen schande. Nu op naar Zolder voor de seizoensfinale!"
Johnny De Breuker (3de Belcar 5): "Door aanhoudende ABS-problemen hebben we dit weekend niet het volledige potentieel van de auto kunnen benutten. Ik kon dan ook mijn gewenste rondetijden niet realiseren. Bovendien verloren we ook nog een positie bij de neutralisatie en zat er dus niet meer in dan de derde plek."
Foto's: Martijn Wouters
Tweet