Spa Euro Race: Nieuwssprokkels op zaterdag
Als we over een motor praten, kunnen we ook niet voorbij aan de prachtige VR Racing by Qvick Motors BMW M2 MARC V8. De troepen van Erik Qvick bestelden de laatste specificatie van de eerste generatie Marc V8 in Australië en lepelden de krachtbron in de BMW. "We zouden over iets meer koppel en vermogen moeten beschikken", vertelt Erik Qvick. "Gisteren in de regen zaten we qua topsnelheid toch al aan de metingen die we normaal in het droge realiseren, dus dat belooft veel goeds. We hebben na de trainingen telkens wat kleine dingen aangepast in de mapping, maar dat is eigenlijk te verwachten. We hebben in feite nog geen echte problemen gehad, dus dat laat het beste verhopen. Als alles goed gaat, kunnen we ons misschien wel mengen in de strijd om het podium binnen de klasse."
Bert Longin staat deze race aan de start met een nieuwe helm, in zijn ondertussen gekende stijl. De Vlaams-Brabander houdt al jaren vast aan een concept met gouden, zilveren en witte tinten - gekoppeld aan de Belgische driekleur. "Vanaf de tweede helm die ik heb gedragen gebruik ik een design van een Brusselse designer, Jean-Luc Vanuff. Hij bouwt steeds een ontwerp op rond mijn bijnaam "the gladiator", de goude lijnen en de Belgische kleuren. Ook dit keer heeft hij weer een knap staaltje afgeleverd, ik ben er echt fier op."
De videobeelden van een overstroomde tunnel in Spa-Francorchamps gaan de wereld rond, zoveel is duidelijk. De video van het wassende water in de tunnel naar Ster belandden gisteravond in het nieuws op VTM en ook Chris Mattheus, die dit weekend de GHK Racing Porsche deelt met vast teammaat Guy Verheyen en Pieder Decurtins, staat even in het middelpunt van de belangstelling. De in Monaco woonachtige Belg plaatste een video op social media en die video wordt ondertussen gretig gedeeld. Vanochtend hadden een kleine 800.000 mensen de video in hun tijdslijn gehad en was deze reeds meer dan 5000 keer gedeeld, goed voor een half miljoen weergaven. "Mijn telefoon staat niet stil, dit is ongelooflijk als je bedenkt dat ik de video gewoon gemaakt en gepubliceerd heb omdat ik het een bizarre situatie vond." Ter informatie: het water in de tunnel is vandaag volledig weg en de circuit-verantwoordelijken trommelden naar verluidt gisteravond nog een kuisploeg, gewapend met hogedrukreinigers, op om de restjes modder en slijk weg te krijgen.
Terug van weggeweest in Belcar is JJ Motorsport. Het team zet dit weekend meerdere BMW's in en zorgt daarmee voor heel wat extra leven in Belcar 5. Mogelijk zien we de BMW's echter ook later dit jaar terug, zo vertelde frontvrouw Jill Van Eecke aan Autosport.be. "We mikken voornamelijk op wedstrijden in Spa-Francorchamps en er staan nog enkele races hier op onze kalender. We hebben echter ook interesse in de 24 Hours of Zolder, maar het programma daar is nog niet helemaal rond."
Waar het minder vlot liep bij de start van de dag, was bij Deldiche Racing. Thomas Piessens liet zich bij de start van de tweede vrije training wat verrassen door een natte plek in Les Combes en schoof van de baan. "De impact was niet hard, de data wijst uit dat ik slechts tegen 24 km/h de muur raakte", legt Piessens uit. Die impact was echter wel genoeg om de steunen van de achtervleugel te beschadigen. "Ook al heb je maar een beperkte schade, gezien de achtervleugel dermate groot is, merk je meteen dat hij niet helemaal recht staat. We hebben bovendien geen vervangonderdelen ter plaatse en Norma, die hier is, ook niet. We laten het hoofd evenwel niet hangen, we bekijken nu hoe we in de regio van Pau (ca. 1000km van hier) reservestukken kunnen gaan halen. Vanavond moeten die onderdelen hier zijn en morgen bij de wedstrijd moet alles terug in orde zijn", klinkt het strijdvaardig bij Tim Joosen. Na afloop van de kwalificaties, waar Deldiche Racing de pole reed, bleek dat Triple One erin geslaagd was de onderdelen ter plaatse op te lappen. "Het probleem is opgelost na knap werk van het team. We hebben bovendien een andere wagen gelokaliseerd in de regio van Parijs", vertelt Luc De Cock. "Moest blijken dat we de onderdelen dit weekend nog moeten vervangen, kunnen we die wagen als donor-auto gebruiken."
Gisteren tijdens de eerste vrije training moesten de Porsches van Independent Motorsports en Comparex Racing by EMG Motorsport naar de kant omdat ze te veel geluid produceerden. Er geldt dit weekend namelijk een beperking van 110 decibel. Voor vandaag werd de uitlaat op beide bolides aangepast, jammer voor de fans van de prachtige Porsche-sound natuurlijk. Toch liep het ook vandaag niet allemaal op wieltjes, want er waren wederom twee inbreuken, één van 110,5 dB en één van 111,2 dB. Wie in de race de geluidsnormen overschrijdt, krijgt een zwarte vlag en wordt meteen uit wedstrijd genomen. De wagen heeft dus niet drie ronden de tijd om naar de pits te komen.
Foto's: Marnik Mouchaers, Martijn Wouters & Niels Vaeck
Tweet