van der Horst

Spa Euro Race: Frustrerend weekend voor Nicolas Vandierendonck en Thems Racing

Selleslagh Racing Team - Mercedes-AMG GT4
Selleslagh Racing Team - Mercedes-AMG GT4
Nicolas Vandierendonck stond met teamgenoten Johan Vannerum en Filip Teunkens afgelopen weekend aan de start van de tweede manche van het Belcar Endurance Championship 2018. Een regenachtige vrijdag maakte het moeilijk om veel nuttige data te verzamelen aan boord van de SRT Mercedes-AMG GT4 en tijdens de kwalificaties verstoorde tragere deelnemers de plannen van Vandierendonck om een goede chrono op de klokken te zetten. De race startte evenwel veelbelovend, maar een communicatieprobleem met het team en twee toegekende bestraffingen zorgde voor heel wat tijdverlies, waarna de hoop op een welverdiend podium razendsnel verdampte.
  • Powercars
“De snelheid is er”, trapt Nicolas Vandierendonck af. “De Balance of Performance zat goed en je zag dat elk type wagen op specifieke gedeeltes van het circuit in het voordeel was. Het is voor ons wat zoeken naar een gepaste set-up voor de Mercedes-AMG GT4 gezien we heel wat gewicht hebben bijgekregen en de wagen ook 1cm hoger staat. Dat heeft vanzelfsprekend grote gevolgen voor het weggedrag en bijgevolg was het hoofddoel afgelopen weekend om veel kilometers af te malen en ervaring op te doen.”
 
Selleslagh Racing Team - Mercedes-AMG GT4
Selleslagh Racing Team - Mercedes-AMG GT4
“Die missie is alvast geslaagd, maar toch blijft het gevoel dat er meer mogelijk was”, erkent de Thems Racing-rijder. “Na een drie kwartier wedstrijd werd de race geneutraliseerd en vroeg ik aan het team om binnen te komen. Door een communicatieprobleem verstonden ze me niet en dus verloren we veel tijd toen er meerdere wagens tegelijkertijd voor een tankstop en rijderswissel de pitstraat indoken. Als rijder is zo’n situatie enorm frustrerend, want je ziet de seconden wegtikken. Daarnaast heb ik ook een drive-through penalty gekregen wegens het overschrijden van de limieten van de piste. Ik ging nochtans van het gas zodat ik geen voordeel behaalde, maar de wedstrijdleiding zag dat blijkbaar anders. Het heikelpunt bij de wagen momenteel is de onvoorspelbaarheid, wat het zeer moeilijk maakt om een constant ritme aan te houden. De impact van het hoge gewicht heb ik toch serieus onderschat en het is niet eenvoudig om daar een pasklaar antwoord op te bieden.”
 
Ook bij teamgenoot Johan Vannerum greep de westrijdleiding in. “Aan het begin van mijn stint reed ik op een virtueel podium tot ik in Blanchimont plots moest uitwijken en 7-8 meter naast de piste ging rijden. Dat was puur uit veiligheidsoverwegingen en ik heb er zeker en vast geen tijd mee gewonnen. Toch kreeg ook ik van de koersdirectie een stop and go penalty en dan weet je dat een goed resultaat zeer moeilijk wordt. Onze wagen weegt meer dan 1,5 ton en dat voel je wel aan boord. Echt pushen is er niet bij, want onze banden slijten redelijk snel. De komende weken gaan we nog enkele testsessies afwerken waarin dat we hopelijk de set-up wat meer op punt kunnen zetten. Als dat lukt, dan moet een podium en wie weet wel een klassezege binnen de mogelijkheden liggen.”
 
Selleslagh Racing Team - Mercedes-AMG GT4
Selleslagh Racing Team - Mercedes-AMG GT4
Dat beaamt ook teamgenoot Filip Teunkens, die de Mercedes-AMG GT4 naar de finish mocht sturen. “Toen ik instapte, leek de situatie redelijk uitzichtloos wat betreft de overwinning en het podium. We lagen meer dan een ronde achter op onze dichtste concurrent dus was de opdracht duidelijk voor mij: de wagen heelhuids aan de meet krijgen. Mijn teamgenoten hadden me gewaarschuwd voor het weggedrag en ik had inderdaad wat last van een nerveuze bolide, maar ik vond de situatie zeker beheersbaar. Mogelijk hebben de koelere temperaturen het werk voor mij iets eenvoudiger gemaakt, want ik denk dat er zeker een mooi resultaat had ingezeten. We kijken nu naar de volgende wedstrijd en in de aanloop daarnaar gaan we testen met als doel het ontsleutelen van de afstelling om bij hoge temperaturen en een zware wagen de bandenslijtage onder controle te krijgen.”
 
De volgende wedstrijd in het Belcar Endurance Championship vindt plaats op Circuit Zolder. In het weekend van 30 juni en 1 juli werken Nicolas Vandierendonck, Johan Vannerum en Filip Teunkens er de derde manche van het Belcar-seizoen 2018 af.

Persbericht Thems Racing
 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Endurance op woensdag 6 juni 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Euro Race.
  • Heinz Performance

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons