Spa Euro Race: Frustrerend weekend voor Nicolas Vandierendonck en Thems Racing
“Die missie is alvast geslaagd, maar toch blijft het gevoel dat er meer mogelijk was”, erkent de Thems Racing-rijder. “Na een drie kwartier wedstrijd werd de race geneutraliseerd en vroeg ik aan het team om binnen te komen. Door een communicatieprobleem verstonden ze me niet en dus verloren we veel tijd toen er meerdere wagens tegelijkertijd voor een tankstop en rijderswissel de pitstraat indoken. Als rijder is zo’n situatie enorm frustrerend, want je ziet de seconden wegtikken. Daarnaast heb ik ook een drive-through penalty gekregen wegens het overschrijden van de limieten van de piste. Ik ging nochtans van het gas zodat ik geen voordeel behaalde, maar de wedstrijdleiding zag dat blijkbaar anders. Het heikelpunt bij de wagen momenteel is de onvoorspelbaarheid, wat het zeer moeilijk maakt om een constant ritme aan te houden. De impact van het hoge gewicht heb ik toch serieus onderschat en het is niet eenvoudig om daar een pasklaar antwoord op te bieden.”
Ook bij teamgenoot Johan Vannerum greep de westrijdleiding in. “Aan het begin van mijn stint reed ik op een virtueel podium tot ik in Blanchimont plots moest uitwijken en 7-8 meter naast de piste ging rijden. Dat was puur uit veiligheidsoverwegingen en ik heb er zeker en vast geen tijd mee gewonnen. Toch kreeg ook ik van de koersdirectie een stop and go penalty en dan weet je dat een goed resultaat zeer moeilijk wordt. Onze wagen weegt meer dan 1,5 ton en dat voel je wel aan boord. Echt pushen is er niet bij, want onze banden slijten redelijk snel. De komende weken gaan we nog enkele testsessies afwerken waarin dat we hopelijk de set-up wat meer op punt kunnen zetten. Als dat lukt, dan moet een podium en wie weet wel een klassezege binnen de mogelijkheden liggen.”
Dat beaamt ook teamgenoot Filip Teunkens, die de Mercedes-AMG GT4 naar de finish mocht sturen. “Toen ik instapte, leek de situatie redelijk uitzichtloos wat betreft de overwinning en het podium. We lagen meer dan een ronde achter op onze dichtste concurrent dus was de opdracht duidelijk voor mij: de wagen heelhuids aan de meet krijgen. Mijn teamgenoten hadden me gewaarschuwd voor het weggedrag en ik had inderdaad wat last van een nerveuze bolide, maar ik vond de situatie zeker beheersbaar. Mogelijk hebben de koelere temperaturen het werk voor mij iets eenvoudiger gemaakt, want ik denk dat er zeker een mooi resultaat had ingezeten. We kijken nu naar de volgende wedstrijd en in de aanloop daarnaar gaan we testen met als doel het ontsleutelen van de afstelling om bij hoge temperaturen en een zware wagen de bandenslijtage onder controle te krijgen.”
De volgende wedstrijd in het Belcar Endurance Championship vindt plaats op Circuit Zolder. In het weekend van 30 juni en 1 juli werken Nicolas Vandierendonck, Johan Vannerum en Filip Teunkens er de derde manche van het Belcar-seizoen 2018 af.
Persbericht Thems Racing
Tweet