Spa Euro Race: Nieuwssprokkels in de aanloop naar de race
Sven Van Laere en Thomas Piessens werken de wedstrijd over 125 minuten af zonder teamgenoot Stienes Longin, die in Brands Hatch op zoek gaat naar een vijfde NASCAR-zege op rij. Voor zijn teamgenoten in Spa biedt dit een uitstekende kans om de Wolf GB08 beter te leren kennen. "De regen is nuttig om de limieten van de wagen op te zoeken. We leren enorm veel bij, temeer omdat we nooit op Spa reden in deze wagen en zelfs nog nooit in de regen gereden hebben met de Wolf", aldus Sven Van Laere.
Bart Van Haeren klokte eerder op de dag in de QSR BMW de pole bij de BMW Clubsport's. Dat deed de Brusselaar bovendien op semi-slick banden en met een bolide die niet zijn vertrouwde is. "Onze wagen had in Zolder te kampen met een verlies aan vermogen. Zolang dat probleem niet volledig is opgelost, schakelen we over op een andere wagen. Voor straks hopen we op regen, al was het voor mijn teamgenoot (vanmorgen nvdr.) de eerste keer in de regen hier, dus was het wat wennen", aldus Van Haeren.
Waar Van Haeren op de reglementair verplichte semi-slicks de kwalificatie afwerkte, deden de gebroeders Thiers naar eigen zeggen nog een straffer kunstje. "Hans is halfweg de kwalificatie met slicks de baan op gegaan. Ik vond het eigenlijk nog te vroeg en dat bleek ook nadien. Uiteindelijk zijn we met een klein beetje benzine in de wagen nog een ultieme poging gestart en daarin schoten we naar de top in Belcar 1 gezien de baan sneller en sneller werd. Had het nog een ronde langer droog gebleven, dan hadden we misschien zelfs kunnen strijden voor de algemene pole", lachte Frank Thiers.
Debuterend, nu ja, in Spa is Ricardo Teixeira. De voormalig F1-testrijder voor Lotus rijdt voor het eerst sinds drie jaar op Spa-Francorchamps en dat aan boort van de BMW Clubsport van MSTC. "Interessant, maar zeer verschillend", lacht de Portugese Angolees. "Het is een zeer leuke wagen, zeer vergevend dankzij ABS en tractiecontrole. Het is wel moeilijk, gezien we constant in de spiegels moeten kijken, maar ik kijk uit naar de race."
Nog nieuw voor deze race, is de Radical RXC van Jean-Marc Bourdouch en Marc Hallaert. "We hebben een betere versnellingsbak gemonteerd en ook de koeling en de remmen zijn onder handen genomen", legt Luc Dodion van DOMEC uit. "Allemaal in functie van de 24 Hours of Zolder; dat is het doel. We willen de wagen daar in optima forma aan de start krijgen en zo hopen we dankzij deze aanpassing bijvoorbeeld een keer minder de remmen te moeten vervangen."
Bij MExT Racing is men zeer te spreken over de nieuwe regenband die het team van Michelin kreeg. "De wagen ligt zeer goed nadat we de set-up hebben veranderd. Voor ons mag het nog veel gaan regenen want het gevoel aan boord van de Porsche is goed. Koen heeft wel geen enkele vrije ronde gehad en dat is wat jammer. We waren ook verbaasd over de tijd van de Ferrari, maar goed; de race is lang en we gaan het verstandig aanpakken.
Foto's: Marnik Mouchaers & Martijn Wouters
Tweet