Spa Euro Race: Wie houdt Deldiche Racing van een tweede overwinning?



Ook voor de tweede ontmoeting geldt er een normtijd om de GT’s van Belcar 1 en de Sportcars (ofte Belcar 2) te nivelleren.
“Tijdens droog verreden tests liet Sam 2’18’’ afklokken als snelste ronde en ik tikte af op 2’23’’, terwijl de normtijd werd bepaald op 2’26’’. Op het kortere Zolderse tracé en onder invloed van het drukke verkeer, hadden wij het gemakkelijker om de normtijden te respecteren. Op het snellere Francorchamps zal het aspect van het dubbelen van tragere auto’s minder hinderen en dus zal het écht uitkijken zijn om de norm te hanteren. Veel zal afhangen van de weersomstandigheden. Het lijkt er sterk op dat we een natte race gaan krijgen en dan zouden de GT’s sterker voor de dag kunnen komen. Het doel van ons weekend blijft ongewijzigd en dat is het behalen van de overwinning. Aan het kampioenschap denken we nog niet.”
Wereldkampioen worden, dat was het doel toen hij en schoolvriend Tom Calmeyn droomden van de Formule 1.
“Voor mijn 18de verjaardag kreeg ik een auto en ik koos voor een… Lotus Europe! Hiermee trok ik naar de avondtrainingen op Circuit Zolder die Renstal Excelsior organiseerde en startte niet veel later voor de eerste keer in de 3 Uur van Zolder, nam deel aan Rétro-races op het Circuit van Nijvel en vond ook de weg naar de befaamde Zolderse André Pilette Racing School. En, ja, samen met Tom Calmeyn, Luc Ghys – nu een vaste medewerker bij Deldiche – en de onvergetelijke Jean-Marie Dentant als mecanicien hadden wij ons eigen team in Formule Vee.”
Na de Vee volgde de Super VW – eerst Lola en dan Ralt – en zag hij zich opgenomen in de rangen van de Belgian VW Club om achtereenvolgens het debuut te beleven in de 24 Uren van Spa van de Golf GTi en in ’78 één van de officiële Scirocco’s – naast kopmannen Ickx-Redman – te bemannen.
“In ’79 nam ik te veel hooi op mijn vork, door Super VW te koppelen met Formule Ford. Het financiële plaatje klopte ook niet langer. Via Arie Luyendyk waren er contacten met Argo om de overstap te wagen naar de Europese F3. Ik begon mij vragen te stellen over mijn toekomst als coureur en nog meer van hoe ik aan de kost zou komen.”
Beroepshalve draaide Luc tot dan mee in het familiaal bedrijf. In 1990 besloot hij op eigen benen te gaan staan en nam in Dilbeek een kleine delicatessenzaak over. Dat is ondertussen geëvolueerd tot Deldiche, zeg maar delicatessen met een mediterrane touch, leverancier aan grootwarenhuizen en recentelijk ook in de smaak gevallen bij Jeroen Meus’ Würst!
Debuut ergens in de seventies, na een lange stop in de racerij ondertussen een succesvol zakenman geworden en anno 2016 toch maar weer aan de leiding van het Belcar Endurance Championship. De teller staat ondertussen op 62 lentes.
“En weet je wie mij aanzette om de helm van de haak te nemen? Juist, Tom Calmeyn. Hij was gestart met een eigen structuur in de VW Fun Cup en stopte op een goeie dag een briefje in mijn brievenbus met de boodschap “ begint het nog niet te jeuken”! Het is achter het stuur van de #44 VW Fun Cup dat ik opnieuw het plezier ontdekte van het racen. Ik herinner mij nog de eerste race op het Franse Croix-en-Ternois in ’98. Ik zag er meteen bekende gezichten, zoals J.G. Mal-Voy, Pascal Witmeur, Franz Dubois, die ik nog kende van de periode in de eenzitters!”
Luc had de smaak goed te pakken. Hij kocht zich een Lotus Exige en won prompt de gelijknamige European Cup, waarna hij met een Lotus 2 Eleven GT4 furore maakte in… Belcar, GT4 en Super Car Challenge en er in 2008 de titel behaalde.
“Als ik met de jonge gastjes op het podium sta, overvalt mij het gevoel dat ik mij als het ware in een dancing bevind en daar tussen de jeugd de dansvloer op moet gaan. Maar, achter het stuur van de Norma ga ik nog altijd op zoek naar dat ene perfect rondje. Gezondheidsproblemen – het vervangen van een heup – hebben er wel voor gezorgd dat ik sindsdien meer behouden aan de slag ga en soms pas na enkele ronden het goede ritme vind. Racen is voor mij steeds meer een weekend om te ontstressen. Ik ben dan ook goed omringd door een heel team met zoon Jim als GO en Peter Jacques en Mathieu Faveere van Triple One voor de technische ondersteuning.”
Uiteraard staat de #701 Norma van Deldiche Racing aan de leiding in Belcar 2. Het trio Longin-Piessens-Van Laere zijn 2de in de Wolf van Bas Koeten Racing, voor de #705 Norma van McDonald’s Racing, waar VW Fun Cup-trouwe François Bouillon deze keer team vormt met David Houthoofd. Bart Ooms en Patrick Engelen staan in de #6 B&T Racing Radical op de 4de plaats.
Zonder de Belgium Racing-Porsche – dit weekend wél in de Ardennen actief maar in de Porsche GT3 Cup Benelux Challenge – zal de strijd in Belcar 1 (en ook voor de algemene zege) gaan tussen de MExT Racing Porsche 991 van puntenleiders Koen en Kris Wauters en Xavier Stevens, de #2 DVB Racing-Ferrari 458 Challenge van Frank en Hans Thiers (2de) en niet te vergeten de drie Duitse bolides van André “Speedlover” Van Hoof met snelle Grégory Paisse als co van Pierre-Yves Paque, vaste waarde Guy Verheyen-Vincent Despriet en Yves Noël-Peter Van Audenhove. En dan is er nog het debuut van de 500 pk sterke Australische #95 Focus V8 van VDS Racing Adventures van Raphaël van der Straten, José Close en Thierry de Latre du Bosqueau.



Drie Belcar-klassen waar we wel degelijk over de Belgian Motoren Werke mogen spreken!
“Dat BMW een lange traditie heeft in de autosport en steeds borg staat voor betrouwbare en snelle bolides, maakt dat velen niet lang twijfelen bij het maken van hun keuze,” stelt Jan Horemans, promotor van de BMW M235i Racing Cup en de BMW Clubsport Trophy. “Bovendien weten de deelnemers dat er gestreden wordt met gelijkaardig materiaal en dat geeft toch wel een extra dimensie aan de strijd in zowel Belcar 3 en Belcar 5. Gezien BMW Motorsport mee aan de basis ligt van de M235i blijft dat de Koninginneklasse. En dan zijn er nog enkele onafhankelijke BMW-rijders in Belcar 4. Ook dat zegt veel over het DNA van BMW.”
De tweede race van het Belcar Endurance Championship is eigenlijk een one day-meeting, met kwalificaties op zondagochtend 11 juni om 9u10 en de start van de 125’ durende race om 15u40. Voor concurrenten die op voorhand willen proefdraaien, is er op zaterdag 10 juni klokke 13u55 één vrije sessie van 45’.
Circuit Zolder press
Tweet