van der Horst

NRF: Moortgat en Van Haelst de eerste winnaars

Luc Moortgat - Porsche 964 Cup
Luc Moortgat - Porsche 964 Cup
In het kader van het New Race Festival en binnen een hoogstaand weekend mogen ook de Belcar Historic Cup en Belcar Youngtimer Cup elk hun eerste twee races van het seizoen afwerken. De eerste laureaten waren enerzijds Luc Moortgat, die de tegenstand bij de Youngtimers op een hoopje reed en anderzijds Gust Van Haelst, die even later de Mazda wankel als eerste over de eindmeet loodste.
Jan Van Elderen - Ford Sierra Cosworth RS500
Jan Van Elderen - Ford Sierra Cosworth RS500
Bij de Youngtimers was het de snelle Ford Sierra Cosworth RS500 van Jan Van Elderen die het snelst uit de startblokken kwam, verrassend gevolgd door de Peugeot 205 van Erik Bruynoghe die nog niets aan snelheid heeft ingeboet. Eens de Porsche van Moortgat echter op bedrijfsnelheid kwam, was er niets te doen aan de Waaslander die in de zesde ronde de koppositie overnam en de race gemakkelijk won. "De combinatie van Luc Moortgat en de Porsche is niet te houden", aldus Jan Van Elderen die tweede werd, maar wel winnaar in klasse 4. "Het is niet de vraag of hij gaat aanvallen, wel eerder wanneer. Ik rij echter in de klasse 4 (Tourisme), terwijl Luc in de klasse 3 (GT) uitkomt. Dus voor de titel kom ik aan de leiding in mijn klasse, maar uiteraard is het leuker als je ook algemeen de race kan winnen."

Erik Bruynoghe - Peugeot 205
Erik Bruynoghe - Peugeot 205
Voor de derde plaats algemeen en dus de tweede in klasse 4 zou de race uitmonden in een duel tussen de Peugeot van Erik Bruynoghe en de BMW E30 van Bas Van Elderen. Beiden zouden echter de finish niet halen. Bruynoghe kreeg problemen met de toevoer van de benzine, terwijl Van Elderen te weinig benzine aan boord had om de race uit te zingen. John Timmermans was ook bezig aan een sterke race in zijn Lancia Delta Integrale, maar moest naar het einde toe zijn meerdere erkennen in de Porsche's van Pierre-Yves Paque en Eric Nulens. Paque zou op het einde nog wegvallen met technische averij, terwijl Nulens dankbaar de derde plaats overnam.

Dirk Van Rompuy - BMW M3
Dirk Van Rompuy - BMW M3
Ook achter de leiders zagen we leuke gevechten. Zo kwam Geert Dierckx met zijn BMW E30 M3 mooi terug van de achterste gelederen naar de zevende plaats algemeen, na een mooi gevecht met merkgenoot Dirk Van Rompuy die zijn eerste race reed met zijn nieuwe M3, ex. Procar van de betreurde Willy Maljean. Dirk vocht ook een gevecht uit met Tony Kevers die hij nog kent van vroeger, maar ook de Delhaye-rijder moest de handdoek gooien met problemen. 

Van Haelst bij de Historics

Gust Van Haelst - Mazda RX2
Gust Van Haelst - Mazda RX2
Bij de Historics stond er geen maat op de Mazda RX2 klasse 2 wankel van Gust Van Haelst die het laken naar zich toehaalde. Hij kreeg wel veel concurrentie uit de hoek van Luc Bronkaerts die een schitterende koers reed in zijn Chevrolet Corvette. Tot halfweg de race kon de Corvette in het spoor blijven van de Mazda, maar dan moest hij van het gas wegens een motor die te warm werd. Freddy Van Sprundel moest in zijn Ford Escort MK1 klasse 1, voor FIA gehomologeerde wagens, in het begin van de koers de Lotus Elan klasse 1 van kampioen Guy François voor zich dulden. Na een mooie strijd ging de weegschaal echter overhellen richting Van Sprundel en zodoende werd hij derde algemeen en winnaar in klasse 1 voor François en diens merkgenoot Poulet.

Foto's: Niels Vaeck

 


Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Historic Cup op zondag 8 april 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting New Race Festival.
  • Powercars

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons