van der Horst

Belgian Audi Club Team WRT met veel vertrouwen naar Brands Hatch

Ide-Rast - Belgian Audi Club Team WRT
Ide-Rast - Belgian Audi Club Team WRT
De tweede manche van de Blancpain Sprint Series vindt plaats in een toplocatie: Brands Hatch. De historische en legendarische omloop in Kent, mag voor het eerst sinds 1996 opnieuw een door SRO gepromote serie verwelkomen. Het circuit, waarvan de eigenaars erin geslaagd zijn om het vrijwel in zijn originele staat te behouden, is een begrip in de sport en vereist best wel wat stuurmanskunst. Het Belgian Audi Club Team WRT kijkt er dan ook, net als de andere deelnemers aan de Blancpain Sprint Series, enorm naar uit en heeft zich grondig voorbereid op dit speciale evenement.
Vanthoor-Ramos - Belgian Audi Club Team WRT
Vanthoor-Ramos - Belgian Audi Club Team WRT
Het Belgische team keerde met gemengde gevoelens terug uit Nogaro, de openingsmanche van het seizoen: terwijl de Audi R8 LMS ultra competitief bleek en Laurens Vanthoor-César Ramos de kwalificatierace op hun naam schreven, was de puntenoogst eerder beperkt na enkele incidenten die achteraf aandachtig werden bestudeerd.  De twee duo’s die uitkomen in de Gold Cup, Vanthoor-Ramos en Ide-Rast zijn klaar om een goed resultaat neer te zetten in Engeland, terwijl de youngsters Mateusz Lisowski en Vincent Abril vooral willen bevestigen na hun prima resultaat in Frankrijk.  Niet alleen voeren ze de tussenstand aan in de Silver Cup, de categorie voorbehouden aan rijders van jonger dan 25 jaar, ze staan ook knap derde in de algemene tussenstand.

Er heerst vertrouwen in het Belgische kamp, net voor de afreis naar de andere kant van het Kanaal.  “Brands is een echt circuit en maakt deel uit van de autosportgeschiedenis”, aldus Team Principal Vincent Vosse, “een circuit waar we allemaal graag naartoe trekken.  Het is een magnifieke omloop en we mogen ons zeker opmaken voor twee prachtige races, maar het is ook een omloop die geen fouten vergeeft... Het is afwachten hoe we er voor de dag zullen komen, zeker omdat we ook twee extra wagens, een Lambo en een Porsche, aan de start krijgen.  Dus de boodschap is: fouten vermijden, geconcentreerd blijven, onze job goed doen en dankzij een pak punten terug in de bovenste regionen zien te geraken.”

Ramos-Vanthoor - Audi R8 GT3 LMS Ultra
Ramos-Vanthoor - Audi R8 GT3 LMS Ultra
Na Nogaro organiseerde het team een uitgebreide debriefing om de nodige conclusies te trekken uit de twee incidenten waarbij in Frankrijk de Audi #1 tijdens de formatieronde van de hoofdrace werd geëlimineerd en Audi #2 na afloop van de kwalificatierace werd gediskwalificeerd.  “We hebben ons huiswerk gemaakt en deze punten grondig bestudeerd”, bevestigt Sporting Director Pierre Dieudonné, “en ik ben zeker dat dit zal leiden tot verbeteringen.  Ondanks de hobbels, het klimmen en het dalen hebben Brands Hatch en Nogaro best wel wat dingen gemeen, dus we zouden er wel goed moeten voor de dag komen, al ben je dat nooit zeker voor de eerste trainingssessie.  We hebben er vorig jaar een ronde van het British GT afgewerkt en dus beschikken we wel over wat gegevens om mee aan de slag te gaan.  Maar het mag duidelijk zijn, voor de meerderheid van de teams en piloten wordt Brands Hatch een nieuwe uitdaging.”

Enzo Ide - Rene Rast
Enzo Ide - Rene Rast
De meeste rijders van het Belgian Audi Club Team WRT hebben inderdaad geen ervaring met de GP-configuratie (de lange omloop) van Brands Hatch.  Zo ook Laurens Vanthoor: “Ik heb er geracet in F3 in 2010, maar dan wel op de korte omloop, zonder het snelste gedeelte dus.  Ik ben ongeduldig want ik beschouw Brands als een circuit zoals de Nordschleife, Bathurst of Macau, circuits voor grote jongens, waar geen ruimte is voor het maken van fouten.  Ik denk niet dat het feit dat ik niet de hele omloop ken, een probleem zal zijn.  Op dit niveau is een piloot erop getraind om tijdens de vrije trainingen snel een nieuwe omloop te leren kennen en hem tijdens de kwalificatie onder de knie te hebben.  Trouwens, mijn enige pole in FIA GT realiseerde ik in Donington, bij mijn eerste bezoekje aldaar...”

Tussen de jonge Belg en zijn nieuwe ploegmaat dit seizoen, César Ramos, klikt het in ieder geval prima.  “César is een uitstekende én snelle piloot”, vindt Vanthoor, “het heeft in ieder geval niet lang geduurd alvorens we goed met elkaar konden opschieten.  We zijn beiden ongeveer even oud, pakken de zaken op dezelfde manier aan en delen dezelfde ambitie.  Alle informatie wordt gedeeld en we werken uitstekend samen met onze crew, die bovendien vrij nieuw is.  Zo is er een nieuwe ingenieur en verschillende nieuwe mechaniciens.  Het team heeft heel wat veranderingen ondergaan tijdens de winter en ik moet toegeven dat we alleen maar nog professioneler zijn geworden.”

René Rast - WRT
René Rast - WRT
René Rast en Enzo Ide, die hun Audi R8 LMS ultra na de technische controle in Nogaro zagen worden gediskwalificeerd , zijn uit op revanche, zoveel is duidelijk.  Ook voor Ide is Brands iets speciaals.  “Ook ik kijk er enorm naar uit”, klinkt het uit de mond van de jonge Belg.  “Ik heb heel wat geoefend op de simulator maar dat is natuurlijk niet helemaal hetzelfde.  De omloop doet me vooral denken aan Portimão en Zandvoort, twee circuits waar ik van hou.  René en ikzelf zijn er echt op gebrand om een goed resultaat neer te zetten dit weekend.  In Frankrijk bewezen we reeds dat we over een competitief pakket beschikken en dat willen we opnieuw bewijzen.  Sinds Nogaro werkte het team hard om de set-up te optimalizeren, want in Frankrijk gedroeg de wagen zich elke keer anders als er nieuw rubber werd ondergelegd.  Ik heb er vertrouwen in dat dit nu is opgelost.”

Ook de twee ‘juniors’ van het team, Mateusz Lisowski en Vincent Abril staan voor een nieuwe uitdaging, maar de Pool en Fransman hebben bewezen in Nogaro dat ze nergens bang hoeven voor te zijn en dat ze weldegelijk over een heel wat talent beschikken.  “Zij moeten simpelweg blijven tonen waartoe ze in staat zijn”, onderstreept Vosse.  “In Frankrijk deden ze het schitterend door meteen de eerste plaats te pakken in de Silver Cup en te tonen dat er met hen ook rekening dient te worden gehouden voor het algemeen klassement.  Het is een goede zaak voor ons als team om over vers bloed te beschikken.”

De Britse ronde van het kampioenschap wordt volgens een ongewoon formaat afgewerkt.  Zo staan de de vrije trainingen en kwalificaties op zaterdag op het programma en worden beide wedstrijden afgewerkt op zondag, meer bepaald om 10.30u en 14.45u (lokale tijd).

Foto's: Belgian Audi Club & Georges de Coster

Blancpain Sprint Series - Round 2
Brands Hatch, Groot-Brittannië
17-18 mei 2014

Timing (lokale uren = CET-1)

Zaterdag 17 mei 2014
10:00-11:00 vrije training 1
12:45-13:45 vrije training 2
17:30-18:25 kwalificaties

Zondag 18 mei 2014
10:30-11:30 Kwalificatierace (1 uur)
14:45-15:45 Kampioenschapsrace (1 uur)


Belgian Audi Club Team WRT

#1   Laurens Vanthoor (B) – César Ramos (BR)
#2   René Rast (D) – Enzo Ide (B)
#4   Vincent Abril (F) – Mateusz Lisowski (PL) (Silver Cup)
 
Een bijkomende wagen wordt door WRT  ingezet (maar ingeschreven door G-Drive Racing)

#3   Roman Rusinov (RUS)  – Stéphane Ortelli (MC)
 
Voorlopig klassement in de Blancpain Sprint Series Cup Drivers (1 van 7 rondes)
 
1. Buhk-Götz (Mercedes SLS)  27 punten
2. Guilvert-Ortelli (Audi R8 LMS ultra)  21
3. Lisowski-Abril (Audi R8 LMS ultra) 15
4. Bueno-Jimenez (BMW Z4)   14
5. Afanasiev-Dusseldorp (Mercedes SLS) 13
6. Prozyk-Bleekemolen (Lambo Gallardo) 11
7. Vanthoor-Ramos (Audi R8 LMS ultra)  8
8. Ide-Rast (Audi R8 LMS ultra)  6
 
Voorlopig klassement in de Blancpain Sprint Series Silver Cup (1 van 7 rondes)
 
1. Lisowski-Abril (Audi R8 LMS ultra)    34 punten
2. Colombo-Fumanelli (BMW Z4)  22
3. Bastian-Toril (Mercedes SLS)   21

Voorlopig klassement in de Blancpain Sprint Series Cup Team (1 van de 7 rondes)
 
1. HTP Motorsport       27 punten
2. Belgian Audi Club Team WRT       23
3. G-Drive Racing 21
4. AMC Team Brasil 16
5. Phoenix Racing
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Blancpain GT Sprint op zaterdag 17 mei 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Brands Hatch.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons