van der Horst

Belgian Audi Club Team WRT opnieuw naar de Trophée Andros

WRT Audi A1 Quattro
WRT Audi A1 Quattro
Eens je de smaak te pakken hebt in de Trophée Andros, kan je blijkbaar niet meer zonder. Voor de derde keer zal Belgian Audi Club Team WRT namelijk van de partij zijn in de beroemde Franse competitie voor ijsraces. De twee Audi A1 quattro worden toevertrouwd aan Olivier Panis en Benoit Tréluyer in Elite Pro, Nathanaël Berthon en Bérénice Demoustier worden dan weer ingeschreven in Elite.
  • Shopa
“We zijn heel gelukkig om de Trophée Andros voor het derde seizoen op rij te mogen betwisten”, verheugt Vincent Vosse zich, de Team Principal van Belgian Audi Club Team WRT. “Tijdens de winter van 2014-2015 eindigden we op de tweede plek in het Elite Pro-kampioenschap met Olivier Panis, terwijl Lionel Daziano kampioen werd in Elite. Vorige winter verdubbelden we onze troepen door twee nieuwe Audi A1 quattro in te schrijven. Ook al wonnen we het Teamkampioenschap, het eindresultaat was minder goed dan verhoopt, aangezien we naast de Rijderstitel grepen in Elite Pro, onze voornaamste doelstelling… Met hernieuwde krachten komen we terug voor een derde seizoen, met slechts één ambitie: het kampioenschap winnen bij de Rijders en de Teams.”

WRT Audi A1 Quattro
WRT Audi A1 Quattro
Om daarin te slagen, kiest het Belgische team voor de ingrediënten die het zo succesvol gemaakt hebben in de wereld van de autosport: perfectionisme, zichzelf in vraag stellen, professionalisme en rijders van de bovenste plank. “Ons team van liefhebbers van de Trophée Andros, opgebouwd rond ingenieurs Pierre Arnaud en Mathieu Lefèvre, heeft heel wat punten op de wagens verbeterd,” verduidelijkt Vincent, “onder meer op vlak van de carrosserie, die verstevigd werd, en een hele reeks details die de bedrijfszekerheid beïnvloeden. Bij de rijders betreuren we de afwezigheid van Lionel Daziano, die een operatie heeft ondergaan en aan een herstelperiode bezig is. Hopelijk zien we hem volgende winter terug. Maar in afwachting denk ik dat we met Olivier Panis, Benoit Tréluyer, Nathanaël Berthon – de enige die het team nog niet kent – en Bérénice Demoustier goed bewapend zijn!”

Olivier Panis en Benoit Tréluyer in Elite Pro

Vanzelfsprekend zal Olivier Panis de wegkapitein worden in de categorie Elite Pro met de Audi A1 quattro #5. De ex-Formule 1-rijder heeft zijn handen vol met zijn professionele activiteiten, onder meer de ontwikkeling van zijn team in de uithoudingsracerij, en heeft dus niet meer geracet sinds de finale van de Trophée Andros 2015-2016, afgelopen februari. Hij heeft met andere woorden nood aan competitie… “Het begint inderdaad te kriebelen!” lacht de winnaar van de Grote Prijs van Monaco 1996. “Ik ben heel erg blij en super gemotiveerd om een nieuw winterseizoen te beginnen met WRT. De concurrentie heeft verschillende wijzigingen doorgevoerd, wat het niveau nog meer zal opkrikken.

Natuurlijk is mijn doel om zeges en de titel te behalen, maar ik kom ook naar de Andros voor de sfeer. WRT is bijna een tweede familie geworden. Die mensen zijn ongelofelijk gepassioneerd, heel professioneel en bovendien erg leuk gezelschap. Ik ben daarnaast ook heel tevreden dat ik het stuur opnieuw mag delen met Bérénice Demoustier en dat ik hulp kan bieden aan Benoit Tréluyer en Nathanaël Berthon, die hun debuut zullen maken in Elite Pro en Elite op de andere wagen. Ik kan bijna niet meer wachten!”


Terwijl Olivier Panis een van de referenties is in de Trophée Andros, is dat allesbehalve het geval voor Benoit Tréluyer. De drievoudige winnaar van de 24 Uur van Le Mans en Wereldkampioen Uithouding 2012 zal zo goed als zijn debuut maken in de Audi A1 quattro #10. “Mijn ervaring beperkt zich tot twee deelnames in de elektrische variant, alleen voor het plezier”, legt de Audi Sport-rijder uit. “Maar racen op ijs stond nog op mijn verlanglijstje en het was vorig jaar al bijna gelukt met WRT. Ik heb altijd van glijpartijen gehouden en het zal wel helpen dat ik lang geleden begonnen ben met de handrem in de velden, nee? (lacht) Serieus nu, ik heb nog alles te leren. Aandrijving en besturing op de vier wielen, wagencontrole, een compact wedstrijdformat met weinig tijd om in het ritme te komen… Het is een grote uitdaging, maar daar hou ik van! Ik reken ook op de goede raad van Olivier Panis en ik beloof dat ik naar hem zal luisteren. Zijn ervaring en die van het team zullen heel handig zijn. Ik ben tevreden als ik op het einde van het seizoen kan mikken op een podium. Winnen, dat is een droom. Ik zal in ieder geval alles geven!”

Nathanaël Berthon en Bérénice Demoustier in Elite

In de Trophée Andros starten de teams met hun wagen zowel in Elite Pro, de hoofdklasse, als in Elite, in zekere zin een tweede divisie. Nathanaël Berthon zal in die optiek de Audi A1 quattro #10 delen met Benoit Tréluyer. De ex-eenzitterrijder (met onder meer een zege in de GP2 Series en een rol als derde rijder bij Caterham F1) heeft zich intussen op de uithoudingsracerij gestort. Maar de Trophée Andros wil hij voor geen geld van de wereld missen. “Ik heb de elektrische trofee gewonnen tijdens de winter van 2014-2015”, herinnert de 27-jarige Fransman zich, die zesde werd in de LMP2-klasse van de meest recente 24 Uur van Le Mans. “Maar dit wordt mijn eerste deelname met een klassieke wagen met aandrijving en besturing op de vier wielen. Het vormt een leuke uitdaging en ik ben erg blij dat ik daarvoor de steun krijg van Belgian Audi Club Team WRT. Ik heb vertrouwen dat ik meteen competitief zal zijn. Olivier Panis is mijn manager en het feit dat hij mijn teamgenoot en raadgever wordt, heeft meegespeeld in mijn keuze. Het niveau in Elite belooft erg hoog te worden, maar het team is hyper professioneel en ik heb me altijd thuis gevoeld op het ijs. Mijn doel wordt dus om het kampioenschap te winnen.”

Samen met Olivier Panis is Bérénice Demoustier de andere rijder die afgelopen winter al de kleuren van Belgian Audi Club Team WRT verdedigde. Helaas beleefde ze een seizoen dat niet meteen aan haar verwachtingen voldeed. “Ik hoop ditmaal op een echte winter met veel ijs”, legt ze uit. “Ik hou niet van rijden op asfalt, zoals dat te vaak het geval was vorig seizoen. Ik ben ondertussen erg vertrouwd met Belgian Audi Club Team WRT en hun werkwijze. Ik ben ervan overtuigd dat dat zal helpen! Ik moet echter toegeven dat het niveau van de B-rijders, zoals ze genoemd worden, nooit zo hoog is geweest. Ik kan als amateurrijder beschouwd worden, mar zal het opnemen tegen talloze professionele rijders. Het zal dus nog meer voldoening schenken als ik een sterk resultaat laat noteren! Ik hoop ook dat ik me kan onderscheiden in het vrouwenkampioenschap, al weet ik nog niet wie mijn tegenstanders zullen zijn.”

Het aftellen is dus begonnen, met de eerste afspraak van komend seizoen op zaterdag 3 en zondag 4 december in Val Thorens. Met zeven wedstrijden alleen in de maanden december en januari, wordt het een hete winter op het ijs!

Kalender Trophée Andros 2016-2017:

Zaterdag 3 en zondag 4 december 2016: Val Thorens
Vrijdag 9 en zaterdag 10 december 2016: Andorra
Vrijdag 16 en zaterdag 17 december 2016: Alpe d’Huez
Vrijdag 6 en zaterdag 7 januari 2017: Isola 2000
Zaterdag 14 en zondag 15 januari 2017: Hautes Alpes / Serre Chevalier
Vrijdag 20 en zaterdag 21 januari 2017: Lans en Vercors
Zaterdag 28 januari 2017: Clermont Ferrand / Super Besse

Belgian Audi Club



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op dinsdag 8 november 2016.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons