van der Horst

Belgian Historic Cup kent zijn kampioenen

Luc Moortgat vs. Patrick Michiels
Luc Moortgat vs. Patrick Michiels
Met de Duitser Andreas Fricke (Renault Alpine A110), Gust Van Haelst (Mazda RX3), Luc Moortgat (Porsche 964 Cup) en Bas Van Elderen (BMW 325i) zijn de nieuwe kampioenen gekend na de laatste races op de Nürburgring in het kader van de WestFalen Trophy.
  • Shopa
Moortgat-Michiels-Nulens
Moortgat-Michiels-Nulens
Geen 10, maar 11 resultaten hebben de einduitslag bepaald, min drie schraprultaten, hiermee werden de acht beste wedstrijden in rekening gebracht. Het was eerder anders aangekondigd op de kalender met 10 wedstrijden en 2 schrapresultaten. Maar door een kalenderverschuiving moest de BRAVO het weekend van de Truck GP gebruiken als alternatief, maar die viel op dezelfde dag als de Spa Six Hours waarvoor ook een aantal reguliere BRAVO piloten reeds waren ingeschreven. Om de schade voor deze piloten enigszins te beperken heeft men een trainingssessie op de Nürburgring opgeofferd en een derde race georganiseerd tijdens het slotweekend. Hierdoor kwam het aantal races op 11 en kon men dan ook reglementair een derde schrapresultaat inlassen. Iedereen kon zich vinden in deze beslissing en het maakte de titelafwikkeling iets spannender.  

Regerend kampioen in Klasse 3 voor de youngtimer Porsches, Pierre-Yves Paque, verkoos de 24H van Brno boven zijn titel te verdedigen en gaf forfait. Zodoende hadden we met Luc Moortgat en Patrick Michiels nog twee titelpretendenten. Uiteindelijk haalde Moortgat het met twee zeges, voor Michiels met een zege en hij volgde ploegmaat Paque op als nieuw kampioen.

Bas Van Elderen - BMW 325i
Bas Van Elderen - BMW 325i
Normaliter hadden we in Klasse 4 een vader-zoon duel moeten zien tussen Jan Van Elderen (Ford Sierra Cosworth) en Bas Van Elderen (BMW 325i), met Tom Laureyns in de rol van de spreekwoordelijke derde hond. Door problemen met de rug kon Jan echter niet aanzetten en zag zo zijn kansen verdwijnen.



Tom Laureyns
Tom Laureyns
Tom Laureyns won de eerste race voor Bas Van Elderen, maar het gat was iets te groot om de BMW rijder nog te bedreigen voor de titel. Desondanks reed Laureyns nog een schitterende derde race en mengde zich tussen de Porsches.




Andreas Fricke
Andreas Fricke
De Duitser Fircke vertrok als leider in Klasse 1 op de Nürburgring, maar zag na de eerste race de Lotus van Guy François na een zege naderen tot op twee punten. Maar François kreeg tijdens de tweede en derde race met pech af te rekenen en zag zijn grootste concurrent van het seizoen de titel pakken.

Guy François - Lotus Elan
Guy François - Lotus Elan









Gust Van Haelst - Mazda RX-3
Gust Van Haelst - Mazda RX-3
Met negen zeges op elf races is Gust Van Haelst uiteraard de terechte kampioen in Klasse 2. De Mazda rijder moest zelfs een overwinning verplicht in mindering brengen wegens de drie schrapresultaten. Hij liet geen kruimel voor de concurrentie en won ook de drie afsluitende races op de Nürburgring voor een knappe Emiel De Weerdt die zijn Ford GT 40 driemaal richting de tweede plaats loodste.

Naast de vier Klassen hebben we uiteraard nog verschillende Groepen binnen de respectievelijke Klassen per cilinderinhoud. Hier gingen de titels naar:

1A. Robyns/Ginetta, 1B. Fricke/Renault Alpine A110, 1C. Geebelen/Porsche 911, 1D. Laudus/Opel Kadett, 1E. Visser/Austin Healy

2B. Bertrand/Ford Escort, 2C. Van Haelst/Mazda RX3, 2D. Filip Mahieu/Triumph TR3, 2E. Guy De Baer/Ford GT40

3D. Moortgat/Porsche 964

4A. Serwy/Citroën AX, 4B.Potters/Peugeot 205, 4C. Laureyns/VW Golf2 GTI, 4D. Bas Van Elderen

Foto's: BRAVO Racing
 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Belgian Historic Cup op dinsdag 25 oktober 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Westfalen Trophy.
  • LTF

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons