Belgian Masters: Belgium Racing sluit schitterend seizoen af met dubbel podium
Voor deze wedstrijd meldde teameigenaar Patric Derdaele dat het mathematisch nog mogelijk was om het kampioenschap af te sluiten binnen de top 3 algemeen, maar dat zijn team het ditmaal niet in eigen handen had.
“We gooien al ons gewicht in de schaal en moeten kijken wat de concurrentie presteert. Méér kunnen we niet doen”, aldus Derdaele voor de wedstrijd. En met zes wagens binnen de Klasse GT Cup, waarvan drie Ferrari’s F458 zou het niet evident worden om een vijfde seizoenszege te pakken in de Klasse.
Teammanager Jan Gabriëls liet zich inspireren door de buienradar en maakte een goed tactisch plan. Chris Mattheus mocht starten van op de vijfde plaats en deed opnieuw wat van hem werd verlangd. Hij gaf na een goede stint een frisse wagen door aan Kenneth Heyer die net op het einde van zijn stint werd geconfronteerd met regen.
“We hadden het goed ingeschat”, aldus teammanager Jan Gabriëls.
“Ik moest Kenneth wel nog enkele ronden buiten laten toen het begon te regenen want anders hadden we nog een splash & dash moeten uitvoeren op het einde. Maar we hadden de weersomstandigheden op enkele minuten na goed ingeschat. Dylan kreeg voor zijn stint regenbanden mee en hij heeft het prima afgemaakt met een nieuwe overwinning in GT Cup en een onverhoopte derde plaats algemeen.”
En die derde plaats was voor Belgium Racing van kapitaal belang. De ProSpeed-Porsche kreeg problemen en hierdoor kon Belgium Racing in de eindafrekening van het kampioenschap nog opklimmen naar de derde plaats algemeen en de derde plaats in het Team Championship. De kers op de taart na een méér dan succesvol seizoen van het Limburgse team rond Patric Derdaele. Beter scoren met een Porsche Supercup kan nauwelijks.
“Gewoon schitterend”, was de eindconclusie van de Limburgse bouwondernemer.
“Een gans seizoen lang hebben we amper steken laten vallen. Het volledige team rond Belgium Racing en de piloten hebben een uitstekende job gedaan en iedere wedstrijd hebben we zeer professioneel aangepakt. We hebben een gans seizoen, inclusief de 24 Hours of Zolder, amper problemen gekend. Dit kan alleen maar via de gedrevenheid van een volledig team dat pal achter zijn piloten staat en zich telkens voor de volle 100% inzet. Ook tussen de wedstrijden door als er moet gesleuteld worden. De piloten hebben de resultaten bijeen gereden, maar zonder de inzet van het volledige team en de sponsors hadden we dit niveau nooit kunnen bereiken. Ik ben een gelukkig man”, besluit Patric Derdaele.
Foto's: Marnik Mouchaers / Georges De Coster
Tweet