van der Horst

Belgian Masters: Nabeschouwing Chris Mattheus

Chris Mattheus zal het zich achteraf zeker niet beklagen dat hij begin het seizoen 2013 zijn handtekening zette bij Belgium Racing. Het Limburgse team kende het beste seizoen uit zijn carrière en naast het team deed ook het pilotentrio Mattheus/Derdaele/Heyer behoorlijk zijn duit in het zakje richting de indrukwekkende succesreeks. 20 seizoenen nadat Chris Mattheus zijn eerste titel pakte in de toenmalige Carglass-Cup, mag de Belgische Monegask opnieuw aanschuiven aan de feestdis.
“Wat een seizoen”, zijn de eerste woorden van de ervaren rijder. “We wonnen vijf van de zes wedstrijden in de Klasse GT Cup en alleen een lekke band na een kleine aanrijding in Spa hield ons van een zes op zes, terwijl we ook steeds algemeen een hoge score behaalden. Maar na aftrok van het verplichte schrapresultaat komen we dus ook uit op de maximale score in de Klasse GT Cup. Maar we mogen hier niet echt spreken van een walk over, want de concurrentie liet ons niet veel ruimte. Zeker niet tijdens de laatste wedstrijd, de Belgian Masters op Circuit Zolder. Onze titel in de GT Cup lag reeds vast, maar we konden nog een plaats veroveren binnen de top 3 algemeen”.

Chris Mattheus nam de start en net zoals alle andere races was de opdracht om de wagen heelhuids door te geven en de concurrentie op de hielen te blijven.

“Ik nam een goede start en kon even van de leiding genieten”, gaat Chris verder. “Maar ik kreeg iets later te kampen met haperingen in de motor en ik kon zodoende niet de chrono’s realiseren die ik in gedachte had. Ik moest de leiding uit handen geven, maar ik verloor niet echt de voeling met de kop. Ook Kenneth Heyer die het stuur van mij overnam ondervond hetzelfde probleem en kon niet meer doen dan zo goed mogelijk aanklampen. Achteraf bleek dat de vlotter in de benzinetank een eigen leven was gaan leiden. Net voor de stint van Dylan Derdaele begon het te regenen en dat was voor een groot stuk onze bondgenoot gezien de chrono’s dan stijgen en het verlies door die haperingen te verwaarlozen zijn”.

Deze wedstrijd was de kers op de taart van Belgium Racing met opnieuw een overwinning in GT Cup en een derde plaats algemeen na de ongenaakbare Aston Martin GT3 en de Audi R8 GT3 LMS. Zodoende kon Belgium Racing het seizoen afsluiten met een derde plaats algemeen en bij de teams in de eindstand, naast de titel in de Klasse GT Cup. Indrukwekkend met een Porsche 997 Supercup.

Chris Mattheus: “Hier kunnen we onmogelijk nog spreken van een lucky shot. Met een dergelijk palmares en niet te vergeten de overwinning en de derde plaats met de twee Porsches van Belgium Racing tijdens de afgelopen 24 Hours of Zolder, mag Patric Derdaele en het ganse team zich fier op de borst kloppen. Naast de professionele aanpak en de steeds goed doordachte strategie tijdens iedere wedstrijd, is er binnen Belgium Racing nog steeds die huiselijke en gemoedelijke sfeer die er rond hangt. Ik maakte opnieuw de goede keuze aan het begin van het seizoen en beleefde een topjaar. Nog beter doen met een Porsche Supercup en nog hoger eindigen in de ranking tussen snellere wagens is quasi onmogelijk. Ik ben in ieder geval een tevreden man en mijn dank gaat dan ook naast mijn sponsors uit naar de sterke ketting binnen het team van Belgium Racing. Want een ketting is maar zo sterk als de zwakste schakel, en een zwakke schakel heb ik afgelopen seizoen niet gezien.” 

Chris Mattheus Press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Racing Car Championship op donderdag 17 oktober 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Belgian Masters.
  • LTF

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons