van der Horst

Belgian Masters: Nabeschouwing Scuderia Monza

Nadat de broers Thiers vorig seizoen Belgisch kampioen werden in de BRCC Sprint trokken ze afgelopen jaar resoluut de kaart BRCC Endurance omdat een Ferrari niet meer paste in het sprintreglement van 2013. Na jarenlange trouw aan de Ferrari F430 GT3 maakten de kustbewoners afgelopen seizoen de keuze om over te schakelen richting een Ferrari 458 Challenge.
De Challenge is aan de basis minder snel dan een GT3-versie, maar veel betrouwbaarder en ook budgetvriendelijker. Dat het broederpaar geen vuist zou kunnen maken tegen de GT3-wagens voor het algemene kampioenschap was duidelijk, maar in de Klasse GT Cup was de ambitie groot. Ondanks het feit dat het team rond Scuderia Monza in het begin moest wennen aan het nieuwe speeltje en de Ferrari 458 ook zeer moeilijk de verplichte Michelins verteerde, werden ze tijdens de eerste twee wedstrijden telkens tweede na de Porsche Supercup van Belgium Racing. Na een gans seizoen zoeken en tasten kwam de Ferrari 458 Challenge uiteindelijk op bedrijfstemperatuur en tijdens de laatste wedstrijd werden Frank en Hans Thiers een van de te kloppen formaties in de Klasse GT Cup.

Frank Thiers: “We voelden reeds tijdens de kwalificatie dat het goed zat. We zouden meespelen voor de overwinning in de Klasse en ik gokte op een derde plaats algemeen gezien er vooraan hard zou gestreden worden voor de algemene titel en er enkele teams zich daarbij zouden verslikken. En ik kreeg gelijk achteraf. Alleen was de derde plaats niet voor ons, maar strandden we door een defecte wielnaaf op een kleine 20 seconden van de derde plaats algemeen en winst in de Klasse GT Cup”.

Het werd een spannende wedstrijd in GT Cup met in het begin van de wedstrijd een mooie strijd tussen Frank Thiers, Koen Wauters en Olivier van Oost. Een strijd waarin Frank de snelste chrono van 1’35”89 binnen de GT Cup op de tabellen zette. Na de eerste pitstop nam Hans Thiers het stuur van de Ferrari over en toen werd Belgium Racing de voornaamste concurrent voor de zege in GT Cup en de derde plaats algemeen.

“We zaten goed op schema en hadden de wedstrijd in handen”, gaat Frank Thiers verder. “Maar tijdens de tweede verplichte pitstop ging het mis toen de schroefdraad van de wielnaaf beschadigd bleek. Hierdoor duurde het langer dan voorzien om de wielen te wisselen. We hadden perfect de verplicht opgelegde stoptijd van 4min30sec. kunnen benaderen, maar door die wielnaaf kwamen we uit op 5min47 sec. of een verlies van 1min17sec. Bij Belgium Racing konden ze op 9 seconden na deze tijd wel benaderen waardoor we een verlies kenden van 1min8sec. tegenover de Porsche. Als je weet dat we uiteindelijk 2de worden in GT Cup op een 20-tal seconden van Belgium Racing, dan moet je geen rekenwonder zijn om te weten dat we deze wedstrijd hadden kunnen winnen. Maar anderzijds zijn we gelukkig met deze uitslag. Hierdoor schuiven we ook op naar de tweede plaats in de eindstand binnen de Klasse GT Cup en worden vice kampioen van België in GT Cup. We draaiden de snelste ronde in de wedstrijd en weten dat we op de goede weg zijn richting 2014. Anderzijds heb ik samen met Belgium Racing de 24 Hours of Zolder gewonnen en is de verstandhouding zeer goed. Ik ben blij voor hen dat ze uiteindelijk nog de derde plaats algemeen konden pakken in de eindstand na een schitterend seizoen”, besluit Frank Thiers die volgend seizoen opnieuw de titel viseert. 

Scuderia Monza Press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Racing Car Championship op donderdag 17 oktober 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Belgian Masters.
  • Heinz Performance

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons