Belgian Masters: Nabeschouwing Belgian Audi Club Team WRT


De kwalificaties verliepen eerder goed voor de WRT-jongens. Laurens Vanthoor liet de kans niet liggen om voor eigen publiek de pole neer te zetten (de derde dit seizoen) : 1.30.890! Rast zette knap de derde tijd neer, Lisowski de 10de en Ortelli 17de.
De kwalificatierace, gereden onder een stralend zonnetje, zou enkele verrassingen in petto hebben. In tegenstelling tot Rast, kende Vanthoor geen al te beste start en zou ter hoogte van het kanaal de leiding aan zijn Duitse teammaat moeten laten. De Audi’s leken de race onder controle te hebben, tot ze in de negende ronde, in de Jacky Icks chicane, elkaar licht raakten. Vanthoor probeerde zijn ploegmaat, die bij het uitkomen van de vorige bocht iets te wijd was gegaan, voorbij te gaan. Laurens slaagde dan wel in zijn opzet, Rast ging echter van de baan en kon ternauwernood uit de gravelbak blijven. Hij moest drie plaatsen inleveren. Vervolgens diepte César Ramos de kloof uit en loodste ook Ide zijn Audi #2 naar de eindmeet: een en vier! De stewards die na afloop van de race het incident tussen de ploegmaats onderzochten, beoordeelden dat beide rijders schuld troffen en ook binnen WRT werd het brandje snel geblust. “Toch wil ik me bij het team verontschuldigen”, aldus de jonge Belg. “Het had zo niet mogen lopen. René had in de vorige bocht een klein foutje gemaakt en richting Jacky Ickx zat ik echt onder zijn vleugel. Ik kwam al snel piepen en dacht dat hij me gezien had. Ik was niet van plan om bij het remmen iets gek te doen, ik remde gewoon net iets te laat. Toen ik naast hem lag, reed hij tegen me aan… Aangezien ik tweede lag, zal het dus wel mijn fout geweest zijn.” Ook René Rast kon leven met de uitleg van Laurens: “Dat hoort bij het racen !” en Sportief directeur Pierre Dieudonné kwam tot een zelfde conclusie. “Het gebeurt wel vaker dat er op de piste tussen teamgenoten wordt gevochten en dit was opnieuw het bewijs dat wanneer een piloot zijn helm opzet, een tegenstander… een tegenstander is! Het is iets wat je als team uiteraard liever niet te veel ziet gebeuren. We mogen van geluk spreken dat beide wagens de race zonder problemen konden verderzetten.”

Op zondag waren de verwachtingen in het Belgische Audi kamp hooggespannen, maar reeds bij de start zag Ramos twee Lambo’s voorbijkomen en werd zelfs even aangetikt. Honderd meter verder, in bocht 2 werd Ide dan weer van de baan getikt met een opgave tot gevolg. Tijdens een nerveus begin moest de safety-car trouwens tot twee maal toe uitrukken. Ondanks een uitstekend uitgevoerde pitstop, finishte Vanthoor als derde, na een HTP Mercedes en een van de Lambo’s. Na de pilotenwissel viel er trouwens niet veel meer te beleven. “In het begin ging ik best snel en ik realiseerde zelfs de snelste rondetijd, maar het was onmogelijk om Bleekemolen in te halen. Later kreeg ik problemen met de achterbanden”, vatte Laurens na afloop samen.
Ortelli-Richelmi finishten op een knappe 10de plaats, terwijl Richelmi zich niet echt beter voelde in vergelijk met zaterdag. Hij liet dan ook zijn oudere Monegaskische ploegmaat het woord voeren: “Punten pakken na als 23ste te zijn gestart, mag best als succes worden beschouwd. We doken de pits binnen op nauwelijks vijf seconden van het sluiten van de ‘pitstop window’ en dat bleek tactisch gezien de goede keuze. Richelmi deed het, ondanks zijn fysieke problemen, uitstekend en hield er een prima tempo op na. Het kostte hem uiteindelijk maar een weekend in een GT-wagen om competitief te zijn.”
Net achter de #9 finishten Vincent Abril en Mateusz Lisowski, maar vooral belangrijk was de zege in de Silver Cup. “De titel is nu dichtbij, het wordt in Baku vooral een kwestie van finishen. Voor Vincent en mezelf wordt het echter wel een totaal nieuwe ervaring”, aldus de Pool. “Hier in Zolder zorgden we wel voor ons beste resultaat in de kwalificaties maar tijdens de race hadden we het wel wat moeilijk en hadden wat probleempjes. Toch zijn we tevreden met het behaalde resultaat.”
De finale van de Blancpain Sprint Series vindt, net als vorig jaar, plaats in de straten van Baku, de hoofdstad van Azerbeidzjan, op 1 en 2 november.
Blancpain Sprint Series - Round 6
Zolder, België
18-19 oktober 2014
Resultaat Kwalificatierace
1. Vanthoor-Ramos (Audi R8 LMS ultra) 38 ronden in 1u01m22s719
2. Catsburg-Kox (Lambo FL II) + 15s940
3. Proczyk-Bleekemolen (Lambo FL II) + 21s715
4. Rast-Ide (Audi R8 LMS ultra) + 4s061
5. Soucek-Adam (Aston Martin Vantage) + 23s463
17. Lisowski-Abril (Audi R8 LMS ultra) + 1m08s532 (2. Siver Cup)
23. Richelmi-Ortelli (Audi R8 LMS ultra) + 2 ronden
Resultaat Kampioenschapsrace
1. Götz-Bukh (Mercedes SLS) 35 ronden in 1u00m00s027
2. Proczyk-Bleekemolen (Lambo FLII) + 2s895
3. Ramos-Vanthoor (Audi R8 LMS ultra) + 4s251
4. Dusseldorp-Asanafiev (Mercedes SLS) + 17s084
5. Soucez-Adam (Aston Martin Vantage) + 18s140
10. Ortelli-Richelmi (Audi R8 LMS ultra) + 26s407
11. Abril-Lisowski (Audi R8 LMS ultra) + 35s001
DNF. Ide-Rast (Audi R8 LMS ultra) + 35 ronden (ongeval)
Voorlopig klassement in de Blancpain Sprint Series Cup Drivers (6 van 7 rondes)
1. Götz (Mercedes SLS) 142 punten
2. Buhk (Mercedes SLS) 126
3. Prozyk-Bleekemolen (Lambo Gallardo) 115
4. Ide-Rast (Audi R8 LMS ultra) 68
5. Vanthoor-Ramos (Audi R8 LMS ultra) 67
6. Bueno-Jimenez (BMW Z4) 55
7. Baumann-Jäger (BMW Z4) 45
8. Ortelli (Audi R8 LMS ultra) 37
... Lisowski-Abril (Audi R8 LMS ultra) 28
Voorlopig klassement in de Blancpain Sprint Series Silver Cup (6 van 7 rondes)
1. Lisowski-Abril (Audi R8 LMS ultra) 162 punten
2. Colombo-Fumanelli (BMW Z4) 138
3. Toril (Mercedes SLS) 99
4. Wolf-Stolz (Mercedes SLS) 75
Voorlopig klassement in de Blancpain Sprint Series Cup Team (6 van de 7 rondes)
1. HTP Motorsport 144 punten
2. Belgian Audi Club Team WRT 134
3. Grasser Racing Team 121
4. BMW Sports Trophy Team Brasil 75
5. BMW Sports Trophy Team Schubert 55
Belgian Audi Club Team WRT
Tweet