van der Horst

Belgian Masters: Brussels Racing Aston Martin haalt de titel binnen

Verbergt/Redant/Ide - Brussels Racing Aston Martin Vantage
Verbergt/Redant/Ide - Brussels Racing Aston Martin Vantage
Na een spannende race ging de overwinning in de laatste BRCC race van het jaar naar de Brussels Racing Aston Martin Vantage van Verbergt/Redant/Ide. De beide andere kanshebbers op de titel, de Belgium Racing Porsche van Derdaele/Heyer/Maassen en de PK Carsport Audi van Kumpen/Longin/Beliën legden beslag op de tweede en derde positie, maar dankzij hun zege mogen Tim Verbergt en Bert Redant zich de BRCC kampioenen van 2014 noemen.
  • De Swert Opticiens
Kumpen/Longin/Belien - PK Carsport Audi R8 LMS ultra
Kumpen/Longin/Belien - PK Carsport Audi R8 LMS ultra
Op de grid ontbrak de snelle X-Bow van Kolfer/Fischer, naar een verantwoordelijke van het team omdat de startsleutel zoek was geraakt. In de pitstraat heerste er wanorde daar de wagens van de BSS nog niet geëvacueerd waren en verhinderden dat de deelnemers aan het BRCC vlot hun plaats konden innemen. De PK Carsport Audi ging de baan op wanneer het licht in de pitstraat al op rood gesprongen was, waarna de teamchef even langs moest bij de koersdirectie. Bij de start nam Longin de leiding maar Derdaele nestelde zich in het spoor van de Audi en bleef aandringen maar al na 2 ronden kwam de Porsche de pits binnen, klaarblijkelijk met remproblemen. Derdaele viel terug naar de vijftiende positie terwijl Longin op kop bleef voor de Aston Martin’s van Bouvy en Verbergt. Vervisch lag dan vierde en eerste in de GT Cup klasse met de Soenen Racing Ferrari.

Soenen Racing - Ferrari 458 Challenge
Soenen Racing - Ferrari 458 Challenge
Ook na de eerste pitstops veranderde er niet veel in het klassement, Kumpen die Longin afgelost had reed aan de leiding voor de Aston Martin’s. Daarna volgde het incident van de race, Ide die al een tijdje vlak achter Kumpen reed en daardoor de temperatuur van zijn remmen zag stijgen, remde heel laat voor de chicane, kwam naast de Audi en probeerde nog uit te wijken maar beide bolides raakten elkaar en gingen de kattenbak in. De safety car werd de baan opgestuurd en de beide wagens werden snel bevrijd uit hun netelige positie waardoor zij hun posities aan de kop van het klassement konden behouden. De Audi en de Aston bleken geen schade opgelopen te hebben en konden hun weg ongestoord verder zetten wat niet het geval was voor de Aston Martin #9. Schmetz bracht de wagen, die onbestuurbaar was geworden, de pits in, men vreesde voor een stukke motor maar verder bleek dat ook het rechter voorwiel was afgebroken.

Het einde van de race kende een rustiger verloop, de Audi #1 en de Aston Martin #100 bleven één en twee in dezelfde ronde. Soenen en Vervisch zagen hun mooie race teniet gedaan door een stop and go voor het overschrijden van track limits en vielen daarmee terug naar de negende positie en laatste in hun klasse. De reden dat ze de track limits overschreden lag aan de remproblemen waarmee de Ferrari te kampen had. De Audi verloor nog wat tijd bij de laatste pitstop en Beliën zag eerst de Aston Martin nog aan hem voorbij
Podium Belgian Masters
Podium Belgian Masters
gaan en moest daarna ook de Belgium Racing Porsche nog voor laten. Verbergt/Redant/Ide  wonnen de laatste race van het jaar en Verbergt en Redant mogen zich BRCC kampioen noemen. Derdaele/Heyer/Maassen (Belgium Racing Porsche 911 GT3 R) werden ondanks de remproblemen bij het begin van de race nog tweede en Kumpen/Longin/Beliën legden beslag op de laatste podiumplaats.

Van Haeren/Hoevenaers/Hoogaars - Belgium Racing Porsche 997 Cup
Van Haeren/Hoevenaers/Hoogaars - Belgium Racing Porsche 997 Cup
Bart Van Haeren, Pieter Hoevenaers en Yannick Hoogaars (Belgium Racing Porsche 997) kwamen na de drie GT3’s als vierde over de streep en wonnen de GT Cup klasse, Van Haeren en Hoevenaers pakten met dit resultaat ook de Cup titel, toch een troost voor Belgium Racing na de moeilijke race van de Porsche GT3. Op de vijfde plaats volgde de GT Cup Ferrari Challenge van Frank en Hans Thiers en de laatste podiumplek in de klasse was voor de MExT Porsche van Xavier Stevens en Kris Wauters. Winnaar in de Trophy categorie werd de KTM van Mezquita/Weisshaupt/Gulicher maar de titel was sinds de vorige race al voor Lequeux/Uebercken (Ginetta).


Foto's: Georges De Coster, Niels Vaeck, Arne Simons



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Belgian Racing Car Championship op zondag 19 oktober 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Belgian Masters.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons