van der Horst

Belgian Westhoek Classic: voorbeschouwing van de organisatoren

Het seizoen is ondertussen op alle fronten op gang getrokken en september 2017 lijkt nog ver weg. Toch waren de organisatoren van Belgian Westhoek Classic de afgelopen weken reeds druk in de weer om de hoogmis der Vlaamse regelmatigheidsrally's -en voor velen de aftrap van de tweede seizoenshelft- goed voor te bereiden!
Het parcours ligt klaar, de aanvragen tot toelatingen naar maar liefst 40 (!) gemeentes kunnen voorbereid worden en parcoursuitzetters Jens & Bjorn Vanoverschelde staan te popelen om het parcours uitgebreid aan u voor te stellen.

Een goed gevuld programma voor de openingsetappe

De wedstrijd gaat van start op vrijdagavond 15 september vanaf ons wedstrijdcentrum te Deerlijk, nabij Kortrijk. Een wedstrijdcentrum dat lichtjes hertekend zal worden in functie van de ervaringen van vorig jaar en eveneens met een gewijzigd startpark/startpodium waarvan we de locatie nog even geheim houden...

De wedstrijd komt op gang met 3 korte openingsproeven, de RT van Heestert, de RT van Waarmaarde en de RT van Zulzeke. Meteen 3 bekende namen uit de voormalige 12 uren van Ronse zonder al te grote moeilijkheden al zal de piloot vooral op de regularityproef van Waarmaarde reeds de nodige bochten te verwerken krijgen. Na de 3 openingsproeven zullen de deelnemers de stempelcontrole op de Grote Markt van Ronse aandoen alvorens aan het echte werk te beginnen.

Het echte werk bevat ondermeer een regelmatigheidsproef van 25 kilometer waarvan de laatste 5 kilometer zich letterlijk tussen de velden en zonder bebouwing afspeelt, de regularityproef 'klimkoers Edelare', de regelmatigheidsrit van Ooike -nog zo'n klassieker uit de 12 uren van Ronse met een wel zéér technische passage- en enkele tijdcontroletrajecten.

Het parcours zal zéér zorgvuldig uitgestippeld zijn op de plateaus van de plaatselijke heuvels via verlaten betonwegen (die vooral gekend zijn uit de Haspengouwstreek) waar de kans op lekrijden groot is, de straatverlichting tot een minimum beperkt is en bij regenweer steeds modderig... Kortom, zelfs met een relatief eenvoudig roadbook zullen de uitdagingen er voor het rapen liggen! 

De openingsetappe eindigt na 150 kilometer in het Van der Valk Hotel Nazareth (nabij Gent) waarbij de organisatie dit jaar een bewaakt nachtpark voorziet.

Nog meer Oost-Vlaamse autosportnostalgie op zaterdagochtend

Wie aanspraak wil maken op de overwinning zal goed wakker moeten zijn om zoveel mogelijk strafseconden of -minuten te vermijden tijdens de openingsetappe van de tweede wedstrijddag. Vanaf het bewaakt nachtpark vertrekt de karavaan om 9u00 voor een lange tweede wedstrijddag, goed voor zo'n 450 km verdeeld over 20 regularityproeven en enkele 'time control sections'.

De openingsproef is die van Ooidonk, een korte proef rondom het gelijknamige kasteel van Ooidonk weliswaar meteen gevolgd door de langste regularityproef van de wedstrijd, goed voor zo'n 35 kilometer over wegen die ooit gebruikt werden door de '200 mijlen van het Meetjesland' en meteen de eerste scherprechter van de tweede wedstrijddag.

Even op adem komen kan tijdens een korte refueling om nadien de gravelstages aan te vatten in de polders op de grens met Nederland. De regularityproeven zullen elkaar snel opvolgen en het minste foutje zal meteen afgestraft worden! En alsof het nog niet genoeg is volgen daarop nog enkele tijdcontroletrajecten met onder andere een schitterende passage via een gravelweg langs een meer... Je zou haast denken dat we in Finland aan het rijden zijn.

Wie het goed verteerd heeft zal zeker & vast een goede zaak doen in het klassement, al is 'the road to victory' nog lang.

Op adem komen doen we opnieuw in Belgische bodem met een regroup te Westkapelle, deelgemeente van Knokke-Heist. De terreinen van 't Walletje zullen dienst doen als regrouplocatie met een netjes afgesloten wagenpark.

Een marathonetappe met mini-regroup bij Autostal Atlantic

De hoofdbrok van de tweede wedstrijddag volgt tijdens de zaterdagmiddag-etappe. Zo'n slordige 230 kilometer lang navigeren, al zal deze etappe zich in een compacter wedstrijdgebied afspelen zodat het aantal verbindingstrajecten tot een minimum herleid zal worden! We maken er echter een punt van dat we niet gaan inboeten aan afwisseling. Zo staan op zaterdagmiddag onder andere de kronkelende ten zuiden van de Belgische kustlijn op het programma alvorens, via de regularityproef van Oudenburg (die reeds 2 jaar initieel in het parcours telkens was verwerkt maar door het plaatsvinden van een ander evenement nooit effectief werd opgenomen in het tracé), het binnenland in te trekken en de typische gladde asfalt te gaan opzoeken rondom Koekelare & Staden.

De marathonetappe zal halverwege even onderbroken worden door een korte regroup in het clublokaal van Autostal Atlantic. Veel tijd om in te dommelen zal er echter niet zijn, want na de korte pauze en een doortocht nabij de Ruidenberg is deregelmatigheidsrit van Kortemark-Elle aan de beurt. Een uiterst technische passage met 18 bochten verspreid over 2130 meter... Dé 'place to be' op zaterdagmiddag voor menig historisch autosportliefhebber!

Vervolgens trekt de karavaan verder richting een refuelzone en... opnieuw afwisseling. We verlaten opnieuw het binnenland en begeven ons in de buurt van de Ijzer met diens wegen omringt door diepe grachten. Het ideaal speelterrein voor een lange en pittige regelmatigheidsproef  -goed voor opnieuw zo'n 25 km- en afsluitend nog enkele boeiende tijdcontroletrajecten.

Na 230 kilometer volgt nog een grotere refuel/servicezone om de wagens klaar te stomen voor de afsluitende avondetappe. Echter, voor we die aanvangen verwelkomt het dorpscentrum van Boezinge opnieuw de BWC-karavaan. Een traditie die steeds op de nodige publieke belangstelling kan rekenen! 

Een finale avondetappe in de Westhoek

Belgian Westhoek Classic zou uiteraard de benaming 'Westhoek' niet kennen zonder een passage in deze autosportgekke streek. Voor deze editie kozen we er opnieuw voor om de Westhoek op te nemen in de afsluitende avondetappe. De streek leent zich uitstekend om nog een laatste keer het klassement overhoop te gooien met onder andere de regelmatigheidsproeven van Boezinge, Sint-Juliaan en Reutelbos.

Gekende namen uit de Ieperse rally al hebben de parcoursuitzetters al hun streekkennis uit de kast gehaald om toch voor verrassingen te zorgen... Een time control section sluit de wedstrijd af en zoals de traditie het wil zullen we de winnaar pas met zekerheid kennen bij de allerlaatste tijdcontrole!

De wedstrijd eindigt met een slotdiner op anderhalve kilometer van onze startlocatie en zowel de Marathon-categorie als de Touring-categorie krijgen er elk hun afzonderlijk wagenpark! 

Reglement beschikbaar, inschrijven vanaf 1 juni om 20u

Routetechnisch zijn we er dus klaar voor en ondertussen kan u het officieel reglementenboek 2017 downloaden via onze website. Een reglementenboek met enkele markante wijzigingen want afgelopen wintermaanden hebben we onze wedstrijd organisatorisch grondig geëvalueerd. U kan de in het geel gemarkeerde wijzigingen ten opzichte van voorgaande edities nu reeds rustig nalezen, maar tijdens een volgend communiqué geven we graag wat meer tekst & uitleg.

Belgian Westhoek Classic Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Rallycross Nationaal op donderdag 30 maart 2017.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons