van der Horst

Belgian Westhoek Classic: Ex-winnaars aan het woord (deel 1)

Het aftellen is begonnen! Hoewel zon, zee & strand nog even mag wachten om plaats te maken voor roadbook, modderige wegen en benzinegeuren begint het aftellen naar de tweede seizoenshelft nu reeds. Traditiegetrouw trekt Belgian Westhoek Classic die tweede seizoenshelft der regelmatigheidsrally’s op gang waarbij dit jaar net geen 100 voertuigen zich opstellen in het wagenpark op de Grote Markt van Ronse, het nieuwe wedstrijdcentrum na 13 jaar trouw te blijven aan onze vorige startlocaties op grondgebied Deerlijk, nabij Kortrijk. Om het aftellen in te zetten krijgen we iedere maandag een ex-BWC-winnaar aan het woord over zijn BWC-ervaringen, voorbereiding, ambitie en… zijn of haar gouden tip!
Vandoorn Karel – Mortelé Jürgen
“die verduivelde laatste regelmatigheidsproef”


In onze rubriek ‘ex-winnaars aan het woord’ steken we meteen van wal met de recente winnaar uit de Touring-categorie. Ook in deze categorie wordt er gereden op het scherpst van de snee en het is een ideale manier om kennis te maken met het evenement alvorens het op te nemen tegen de pretendenten der regelmatigheidsrally’s uit België, Nederland & Groot-Brittannië. Dat geldt ook voor Karel Vandoorn en Jürgen Mortelé. Piloot Karel stond in 2015, toen als navigator in de schitterende Audi Quattro van Mario Varrewaere, aan de leiding tot op de laatste regelmatigheidsproef waar het noodlot toesloeg. Een dubbele lekke band zag hen de overwinning uit handen glijden. Vorig jaar was het eindelijk raak. In combinatie met navigator Jürgen Mortelé zorgde opnieuw de allerlaatste regelmatigheidsproef voor de beslissende fase. Dit keer in positieve zin, want het team zette er de ‘besttijd’ neer met ruime voorsprong op de concurrentie en trokken het laken finaal naar zich toe. Door die overwinning volgt nu de overstap naar de categorie Marathon en we zijn uiteraard benieuwd naar hun ambities en prestaties.
 
Vandoorn Karel – Mortelé Jürgen over…
…de wedstrijd 

“Belgian Westhoek Classic staat voor ons synoniem voor een sportieve en spannende wedstrijd en daarenboven helemaal tot in de puntjes voorbereid. Het is dan ook ons hoogtepunt om onszelf elk jaar te bewijzen op vlak van het rijden van regelmatigheidsproeven op niet-afgesloten wegen.”
 
…de voorbereiding
“Onze voorbereiding ziet er eenvoudig uit: onze wagen, een immers betrouwbare Volvo opgebouwd en onderhouden door piloot Karel, hebben we nog enkele keren gaan testen tijdens wedstrijden in het Noorden van Frankrijk. Gezien de lengte van de wedstrijd gaan we ook uit van het principe ‘een gezonde geest in een gezond lichaam’, dus fysiek zorgen we ook dat we dik in orde zijn.”
 
…de ambities
“Na de winst vorig jaar in de Touring categorie is onze ambitie om top 10 te eindigen in de Marathon categorie. Maar we blijven nuchter en starten zonder verwachting in een ‘anonieme’ Volvo 940 turbo, in Franse wedstrijden al wel eens ‘taxi’ genaamd. Wij kunnen vooral het verschil maken door zeer constant te rijden. Een beetje à la Loix en TNNG, altijd het strakke tempo aanhouden zonder al te veel druk op jezelf te leggen en ontspannen iedere etappe te kunnen aanvatten.”
 
…de tegenstand
“Ook al starten we in de Marathon categorie, we blijven onze tegenstanders van voorgaande jaren uit de Touringcategorie van dichtbij volgen. Mario Varrewaere verdient er wat ons betreft eindelijk eens de overwinning en ik ben ervan overtuigd dat zijn navigator Bjorn Clauw hiervoor kan zorgen. Daarnaast is ook de broer van Karel Vandoor actief in de Touring categorie en hoopt hij hem op het podium te zien na enkele tegenslagen met de Porsche 911 en de Citroën 2CV van Rik Dumortier. In de categorie Marathon zetten we ons geld in op de teams uit de top 2 van vorig jaar:  Vanderspinnen-Dupan of Maes-Pyck.”
 
…de gouden tip
“Kijk niet naar wat de concurrentie doet, rij je eigen wedstrijd. Believe you can and you’re half way there!!”

Persbericht Belgian Westhoek Rally



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Rally Nationaal op vrijdag 17 augustus 2018.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons