van der Horst

Belgian Westhoek Classic: Ex-winnaars aan het woord (deel 5)

Het aftellen is begonnen! Hoewel zon, zee & strand nog even mag wachten om plaats te maken voor roadbook, modderige wegen en benzinegeuren begint het aftellen naar de tweede seizoenshelft nu reeds. Traditiegetrouw trekt Belgian Westhoek Classic die tweede seizoenshelft der regelmatigheidsrally’s op gang waarbij dit jaar net geen 100 voertuigen zich opstellen in het wagenpark op de Grote Markt van Ronse, het nieuwe wedstrijdcentrum na 13 jaar trouw te blijven aan onze vorige startlocaties op grondgebied Deerlijk, nabij Kortrijk. Om het aftellen in te zetten krijgen we iedere maandag een ex-BWC-winnaar aan het woord over zijn BWC-ervaringen, voorbereiding, ambitie en… zijn of haar gouden tip!
  • De Swert Opticiens
Van der Palen Giel – Van der Palen Arjan
“Nederlandse teams zullen alle troeven uitspelen tijdens de kaartleessecties”


Om de rubriek ‘ex-winnaars aan het woord’ af te sluiten trekken we de landsgrens over. Nederlands vader & zoon duo Giel & Arjan Van der Palen wisten in 2015 voor het eerst een buitenlands team op het BWC-palmares te plaatsen door met hun rode Porsche 911 een zéér sterke tweede wedstrijddag af te werken. Dit jaar komen ze voor de 6de maal aan de start en gezien de organisatoren dit jaar opnieuw een kaartleessectie met tijdcontroles op zaterdagmiddag inlassen moet een podiumplaats of zelfs een herhaling van hun resultaat in 2015 tot de mogelijkheden behoren, want net in het kaartlezen blinkt navigator Arjan uit! Aan competitieritme zullen ze geen gebrek hebben, want 2 weken voor de Belgian Westhoek Classic zullen ze actief zijn in de 5-daagse rally Spa-Luxemburg-Scheveningen, toevallig of niet een wedstrijd met een stevige portie kaartlezen…
 
Van der Palen Giel – Van der Palen Arjan over…
…de wedstrijd 

“Belgian Westhoek Classic staat voor ons synoniem voor een wedstrijd met een zeer competitief deelnemersveld en een schitterende route in een voor ons onbekend gebied. Daarenboven is de wedstrijd continu spannend en uitdagend, absoluut de reis waard!”
 
…de voorbereiding
“De Belgian Westhoek Classic valt ook dit jaar zo’n 2 weken na de SLS Rally (Spa-Luxemburg-Scheveningen) waarvoor de auto is klaargemaakt. Dus op technisch vlak zou alles 5 dagen lang zwaar op de proef gesteld zijn. De taak van de navigator bestaat er in om het reglement nog even door te nemen en vooral om de juiste schaallatjes mee te nemen naar België… Een SLS Rally op Michelinkaart zijn nu niet bepaald de grote schalen die gebruikt worden tijdens een Belgian Westhoek Classic.”
 
…de ambities
“We proberen elk jaar op het podium te eindigen maar daarvoor moet alles goed vallen, zoals in 2015. Met zo veel kanshebbers moet er aardig wat mis gaan bij de rest omdat we zelf op de vele regelmatigheidsproeven wat seconden laten liggen links & rechts. De aangekondigde kaartleessectie kan ons wel helpen om onze ambities waar te maken…”
 
…de tegenstand
“Elk jaar blijkt weer dat voorspellen lastig is. Zo vallen er ook opvallend vaak favorieten uit met pech. Kijk maar naar De Munck vorig jaar nog voor het goed & wel begonnen was. Ook dit jaar staan er weer veel topequipes aan de start. Het zou mooi zijn mochten we niet de enige buitenlandse winnaar blijven maar één van onze landgenoten er met de prijs van door gaat.”
 
…de gouden tip
“Focus vooral op de route en niet teveel op de secondes. Als je altijd direct goed rijdt kom je vanzelf bovendrijven in de stand. Die secondes komen dan later wel.“

Persbericht Belgian Westhoek Classic



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Rally Nationaal op dinsdag 4 september 2018.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons