van der Horst

Belgian Westhoek Classic: Winst voor Verstraete/Charlet (Expert) en Vanrolleghem/Vanrolleghem (Classic)

Verstraete/Charlet - Toyota MR2
Verstraete/Charlet - Toyota MR2
De Belgian Westhoek Classic 2025 heeft alle verwachtingen ingelost! Exact 113 teams gingen vrijdagavond vanaf de Grote Markt van Ronse van start. De 21ste editie bracht hen via Brugge richting de gravelstages in Zeeland. Onderweg stonden 14 regelmatigheidsproeven, 3 navigation tests en 4 spectaculaire driving tests op het programma. Het stormachtige weer maakte deze editie extra uitdagend.
  • Skylimit Events
𝘌𝘟𝘗𝘌𝘙𝘛: 𝘝𝘦𝘳𝘴𝘵𝘳𝘢𝘦𝘵𝘦-𝘊𝘩𝘢𝘳𝘭𝘦𝘵 𝘯𝘪𝘦𝘵 𝘻𝘰𝘯𝘥𝘦𝘳 𝘴𝘭𝘢𝘨 𝘰𝘧 𝘴𝘵𝘰𝘰𝘵

Op vrijdagavond, na de openingsetappe in de duisternis, bleven de verschillen klein. D’Huyvetter-D’Huyvetter ging aan de leiding, met een kleine marge op achtervolgers Buyse-Buyse, Decavele-Verte, Agten-Seynaeve en Verstraete-Charlet.

Legenne/Legenne - Opel Commodore GS
Legenne/Legenne - Opel Commodore GS
Op zaterdag, bij binnenkomst tijdens de middagregroup, zag het klassement er compleet anders uit. De twee runs over de driving test van Promove, 4 gravelstages en 1 navigation test zorgde voor verschillende positiewissels. Tijdens RT 9, de langste van de wedstrijd, gingen  D’Huyvetter-D’Huyvetter in de fout en zakten weg in de rangschikking. Best-performers van de gekruide ochtendetappe waren De Pau-Verdonckt en gingen door de sterke prestatie aan de leiding. Verstraete-Charlet reden een constante ochtendetappe en schoven door naar positie 2, net als de Franse equipe Legenne-Legenne die gingen postvatten op plaats 3. Het verschil tussen de top 3 was 7 seconden. Daarachter ontstond een tweede peloton met Decavele-Verte, Buyse-Buyse, Vancraeynest-Desmet en Verlinde-Dupan, auteurs van een sterke inhaalrace.

Vancraeynest/Desmet - Opel GT
Vancraeynest/Desmet - Opel GT
Na de lunch kon De Pau-Verdonckt niet lang van hun leiderspositie genieten. Tijdens ‘navigation test 2’ maakten ze een foutje en gingen naar plaats 3. Verstraete-Charlet en Legenne-Legenne schoven een positie omhoog. Het begin van een secondestrijd om de overwinning. Het onderling verschil bedroeg slechts 4 seconden. Ondertussen stootten Vancraeynest-Desmet en Verlinde-Dupan door naar respectievelijke positie 3 en 4.

Verlinde/Dupan - VW Golf II
Verlinde/Dupan - VW Golf II
Tijdens de finale werd de sterke inhaalrace van Verlinde-Dupan verstoord door een oponthoud. Ze eindigden uiteindelijk 6de algemeen, maar werden wel de ‘best performer’ op de driving tests en mochten de Steerwheel Trophy mee naar huis nemen. Buyse-Buyse verloren tijdens de zaterdagmiddag wat terrein, maar tijdens de finale wisten ze terug te vechten naar een 5de eindplaats.

Decavele/Verte - Triumph TR 4
Decavele/Verte - Triumph TR 4
Het venijn zat hem zoals wel vaak in de staart en dat zal Vancraeynest-Desmet geweten hebben. Ze incasseerden nog 15 strafseconden op het laatste ‘tijdpunt’ en wisten met slecht 0,6 seconden hun derde positie veilig te stellen, in het nadeel van Decavele-Verte die 4de eindigden.

Verstraete-Charlet bezweken in volle finale niet onder de druk en wisten Legenne-Legenne uiteindelijk met 7 seconden achter zich te houden. Verstraete-Charlet mogen dus eindelijk de Belgian Westhoek Classic toevoegen aan hun palmares! Legenne-Legenne, voor de derde keer aan de start, maakte alvast een afspraak voor volgend jaar om revanche te nemen!

𝘊𝘓𝘈𝘚𝘚𝘐𝘊: 𝘝𝘢𝘯𝘳𝘰𝘭𝘭𝘦𝘨𝘩𝘦𝘮-𝘝𝘢𝘯𝘳𝘰𝘭𝘭𝘦𝘨𝘩𝘦𝘮 𝘩𝘦𝘦𝘳 𝘦𝘯 𝘮𝘦𝘦𝘴𝘵𝘦𝘳

Belgian Westhoek Classic
Belgian Westhoek Classic
Het wedstrijdverloop in de Classic categorie zag er helemaal anders uit. Althans voor wat de strijd om de overwinning betreft. Op vrijdagavond bereikte Vanrolleghem-Vanrolleghem als leiders de etappeplaats te Brugge. Bouckaert-Bouckaert gingen als tweede slapen, voor Coppee-Robert.

In de sterk bezette Classic categorie bleven de verschillen weliswaar zéér klein. De complete top 20 werd op vrijdagavond slechts gescheiden door 10 seconden…

Het beloofde dus een meer dan boeiende zaterdagetappe te worden met ongezien veel positiewissels achter de ongenaakbare vader-zoon combinatie Vanrolleghem-Vanrolleghem. Gedurende de ganse dag wisten ze seconde per seconde uit te lopen op de achtervolgers om uiteindelijk met 15 seconden voorsprong met de winst te gaan lopen, desondanks een warm navigatiemoment op enkele meters voor de finishlijn!

Berloo/Doolaeghe - Austin Cooper
Berloo/Doolaeghe - Austin Cooper
Voor de overige posities in de top 5 waren het vooral RT 8 en RT 9 (twee gravelstages) die achteraf de scherprechter zouden blijken. Joos-Engels leverden een bijzonder knappe prestatie op de gladde ondergrond in combinatie met scherp navigeren. Ze nestelden zich op een tweede positie, gevolgd door trouwe podiumfinishers Berloo-Doolaeghe, Vanrobaeys-Vanrobaeys en Lacaille-Lahaye, reeds vorig jaar op weg naar een mooie eindpositie.

Quirijnen/Cracco - Citroën Dyane
Quirijnen/Cracco - Citroën Dyane
Het was echter in volle finale dat de posities binnen de top 5 nog eens door elkaar gehaald gingen worden. Vanrobaeys-Vanrobaeys verloren nog één positie en werden uiteindelijk 5de algemeen. Tijdens de allerlaatste RT wist de Citroën Dyane van Quirijnen-Cracco nog twee plaatsen goed te maken. Het bracht hen op plaats 4.

In de allerlaatste RT deed Joos-Engels dankzij een volledige 0-score nog een ultieme poging om plaats 2 die ze verloren hadden gedurende de marathonetappe opnieuw in te palmen. Ze strandden uiteindelijk op slechts 2,9 seconden… Joos-Engels op plaats 3 dus terwijl Berloo-Doolaeghe voor de derde keer in vier jaar tijd zich tevreden moeten stellen met een tweede eindpositie. Vanrolleghem-Vanrolleghem schrijven Belgian Westhoek Classic 2025 in de Classic categorie op hun naam. Yannick Piron werd de ‘best performer’ op de driving tests en mocht de Steerwheel Trophy mee naar huis nemen.

Persbericht Belgian Westhoek Classic
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Historic Rally op zondag 5 oktober 2025.
  • Crisartech

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons