van der Horst

België: Spa biedt alle ingrediënten voor een topwedstrijd

België: Beelden van de Grote Prijs editie 2013
De zomerpauze van de Formule 1 is over enkele dagen ten einde wanneer het F1 circus neerstrijkt in Spa, meteen ook de voorlaatste keer dat de koninginnenklasse in Europa te zien is. De omloop van Spa-Francorchamps is, met indrukwekkende bochten als Eau Rouge en Blanchimont, een favoriet onder de rijders en ook de wisselende weersomstandigheden zorgen in de Ardennen altijd voor een extra uitdaging.
Podium na de GP van België 2013
Podium na de GP van België 2013
Van het belabberde weer van de laatste dagen zijn we nog niet meteen af en de kans dat het komend weekend een "nat-droog-nat-droog"-bedoening wordt in Spa is dan ook meer dan ooit aanwezig. Tel daarbij dat de beide titelfavorieten Hamilton en Rosberg zich geen dure fouten kunnen veroorloven en de ingrediënten voor een niet-Mercedes gekleurde overwinning zijn aanwezig. Zo zou Daniel Ricciardo zich al voor een derde maal dit seizoen kunnen profileren maar schrijf ook zeker Fernando Alonso in de Ferrari niet af. Zijn teamgenoot Kimi Räikkönen is dan weer de meest succesvolle van de huidige rijders in Spa, hij schreef de wedstrijd maar liefst vier keer op zijn naam.

België: Beelden van de Grote Prijs editie 2013
Indien het toch droog blijft hebben de rijders en teams keuze uit zacht en medium-rubber, een gedurfde keuze van Pirelli dat de afgelopen twee jaar telkens de harde banden meebracht naar Spa. De laatste keer dat de zachte banden gebruikt werden was alweer in 2011, vele teams kloegen toen over de snelle slijtage daarvan maar Pirelli zelf zei dat diezelfde teams de voorgeschreven hellingsgraad ("camber") van de banden overschreden. Lange stints op zacht rubber lijken komende zondag dus alleszins niet de beste keuze.

België: Beelden van de Grote Prijs editie 2013
De omloop van Spa-Francorchamps zelf biedt, naast de eerder vernoemde supersnelle bochten Eau Rouge en Blanchimont, ook heel wat inhaalmogelijkheden. Rijders die perfect de Raidillon oprijden kunnen als ze vlak achter een concurrent rijden op de rechte lijn van Kemmel profiteren van de DRS-zone aldaar om vervolgens in de aanremzone van Les Combes een inhaalpoging uit te voeren. De voorgaande jaren kregen de toeschouwers op de rechte lijn van Kemmel zo altijd een mooie portie actie voorgeschoteld. Ook de sinds enkele jaren aangepaste Busstop-chicane is een mooi inhaalpunt, terwijl het bij de start van de race vooral letten is op de La Source-hairpin, luttele honderden meters verderop. Ook het korte rechte stuk van start-finish is voorzien van een DRS-zone waardoor we ook tijdens de race zelf uitremacties zullen gaan zien.

Foto's: Georges De Coster



  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons