van der Horst

Belgium Racing blikt terug op 24H Zolder en blikt vooruit op 600 km Spa BRCC

24H Zolder: Beelden van na het vallen van de vlag
“Het wordt David tegen Goliath”, blokletterde Patric Derdaele nog voor de wedstrijd. En na een slopende 24 Hours of Zolder bleek dat David de Filistijnse reus nog maar eens had verslagen. Na een eerdere tweede en derde plaats in 2010 en 2012 heeft Belgium Racing nu ook de overwinning in de zwaarste etmaalrace te pakken. Het had normaliter een ongelijke strijd moeten worden tussen de WRT Audi GT3 LMS Ultra en de snelste Porsche 997 Supercup uit het kamp van Belgium Racing. Maar in autosport telt niet altijd de wet van de sterkste en soms beslist de mechaniek er anders over. En om het in de stijl van David en Goliath te houden, ging de mechaniek van de WRT-Audi naar de Filistijnen.
24H Zolder: Beelden van na het vallen van de vlag
Het Limburgse team rond Patric Derdaele beschikte met Dylan Derdaele, Kenneth Heyer, Kuba Giermaziak, Frank Thiers en Bert Redant over een zeer homogeen team waarbij snelheid en ervaring in perfecte harmonie waren. Er waren kosten noch moeite gespaard om de beide Porsches in optima forma op de startgrid te parkeren. De tweede Porsche 997 Supercup is van een iets oudere generatie, maar ook deze was in topvorm om een knap resultaat te realiseren. Deze werd gemend door Chris Mattheus, Danny De Laet, Jochen Habets en het Zwitserse vader-dochter duo Kroll.

Tijdens de kwalificaties toonde de WRT Audi R8 GT3 van WRT reeds zijn spierballen en pakte autoritair de pole. Belgium Racing zette een schitterende 1min34sec630 op de tabellen en parkeerde zodoende de eerste Porsche op de tweede startrij. De tweede Porsche uit de Limburgse stal mocht vertrekken op de vijfde startrij.

De start van de etmaalrace verliep echter in mineur voor Belgium Racing.
Patric Derdaele: “We wilden nog wat extra publiciteit meepikken en zodoende onze wagens als laatste naar de startgrid laten rijden. Maar opeens ging het licht op rood en stonden we stil in de pitlane. We waren 10 seconden te laat. Amper 10 seconden, terwijl de rest van het peloton nog een half uur alle publiciteit naar zich trok op de startgrid. En dat na alles wat ik in het werk stelde om mee aan de kar te trekken van dit evenement. Ik was woedend, want dit heeft niets met de wedstrijd op zich te maken”.

Belgium Racing - Porsche 997 Supercup
Belgium Racing - Porsche 997 Supercup
Het gevolg was dat Dylan Derdaele en Chris Mattheus moesten starten vanuit de pitlane zonder de opwarmingsronde die cruciaal is voor de bandentemperatuur. Toen het veld de eerste maal doorkwam, ging Dylan er als een bezetene achteraan. Hij reed in geen tijd het gat dicht en nestelde zich in tweede positie na de ongenaakbare Audi R8 van WRT. In het achtste wedstrijduur moest de Audi de versnellingsbak wisselen en kwam Belgium Racing aan de leiding terwijl de zusterwagen van het team in een bijzonder knappe derde stelling reed.

Na 12 uren wedstrijd of half koers lagen beide wagens op een respectievelijke eerste en derde plaats met daartussen de BMW Silhouette van JR Motorsport. De Audi was ondertussen opgelapt en werkte aan een sterke remonte. Maar zes uren voor de geblokte vlag verloor deze opnieuw veel tijd met schade aan de ophanging.

Podium 24 uren van Zolder
Podium 24 uren van Zolder
Patrick Derdaele: “Ook wij kregen problemen met de versnellingsbak waardoor we het tempo moesten laten zakken. Maar we geloofden in onze kansen en de piloten hebben in deze moeilijke omstandigheden een schitterende job gedaan. Ook de piloten op de tweede wagen deden het fantastisch en we werden onverhoopt 1ste en 3de algemeen. Gehoopt, maar niet verwacht. Onze beide wagens en de tien piloten van Belgium Racing op het podium. Een kippenvel moment. Maar dit is niet alleen de verdienste van de tien piloten die afgelopen weekend de beide Porsches bemanden en het op een schitterende manier afmaakten. De ketting is maar zo sterk als de zwakste schakel en we hadden geen zwakke schakels binnen het team. Ik ga geen namen noemen om niemand te vergeten, maar vanaf de jongens die de wielen kuisen, over de catering, de meccano’s, de teamleiding, enz. Iedereen heeft zijn deel in het succes. We zijn één grote familie die tracht om autosport zo professioneel mogelijk te beoefenen zonder het familiale aspect te vergeten. We hebben de grote favoriet verslagen en de champagne smaakte achteraf zoet”.

Even vergelijken met vorig jaar toen Belgium Racing met Dylan & Patric Derdaele, Frank & Hans Thiers en Danny De Laet en dezelfde wagen derde algemeen werden na de GT3 wagens van WRT en ProSpeed Competition.

Kwalificatie 2013: 1’34”630
Kwalificatie 2012: 1’35”368
Snelste chrono in wedstrijd 2013: 1’36”646
Snelste chrono in wedstrijd 2012: 1’36”312
Aantal ronden 2013: 801 met 34 minuten in pitlane
Aantal ronden 2012: 800 met 30’46” minuten in pitlane

BRCC 600 km of Spa-Francorchamps

Belgium Racing - BRCC 2013
Belgium Racing - BRCC 2013
Veel tijd om op de lauweren te rusten is er niet bij Belgium Racing. Komend weekend is er reeds de volgende afspraak in BRCC tijdens de 600 km of Spa-Francorchamps. We schreven het reeds eerder dat 2013 het jaar is van Belgium Racing. Naast winst in de 35ste editie van de 24 Hours of Zolder doet het Limburgse team het ook schitterend in de BRCC of het Belgisch kampioenschap uithouding. Daarin staan ze na vier zeges op rij aan de leiding in de Klasse GT Cup en ook tweede in de algemene tussenstand. Rijders van dienst zijn Dylan Derdaele, Kenneth Heyer en Chris Mattheus. Zij kunnen zich reeds tijdens deze voorlaatste wedstrijd van het seizoen verzekeren van de titel in GT Cup, maar het trio heeft ook een tweede plaats algemeen te verdedigen tijdens deze wedstrijd over drie uren. Er is dus werk aan de winkel ten huize Belgium Racing om de Porsche 997 Supercup opnieuw in frisse omstandigheden richting Francorchamps te loodsen na de loodzware 24 Hours of Zolder. 

Foto's: Marnik Mouchaers - Martijn Wouters - Georges De Coster



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Nationaal op dinsdag 3 september 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • Powercars

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons