Belgium Racing verlaat Dijon met gemengde gevoelens
Teammanager Jan Gabriëls: “We moeten gezien de omstandigheden tevreden zijn met deze derde plaats van de GT3-R. Ondanks het feit dat Patric Derdaele ervoor zorgde dat we met een toptrio het seizoen startten, blijven de resultaten uit. In Dijon hadden wij de beste strategie, maar de BoP was ons niet gunstig gezind. 1,7 seconde was het verschil tussen de snelste ronde van de andere wagens in GT Pro Evo tegenover onze Porsche GT3-R”.
In natte omstandigheden kon Maassen zich na de start nestelen in vierde positie. Toen het na 15 minuten wedstrijd begon op te drogen riep het team als eerste Maassen binnen om slicks te monteren. Een goede gok want Xavier kwam aan de leiding met een voorsprong van een dikke halve minuut op de Aston Martin van Schmetz en een minuut op het exemplaar van de latere winnaars. Deze voorsprong verkleinde, maar na de eerste pilotenwissel kon Heyer alsnog nipt als leider de baan op met nieuwe slicks. Even later begon het opnieuw te regen en kwam de safety car de baan op na een crash. Het Limburgse team deed als enige een bandenwissel onder de safety car en dat bracht opnieuw een ferme winst op.
Dylan Derdaele erfde de virtuele leiding aangezien de Porsche van Belgium Racing op dat moment de enige wagen was die de verplichte stoptijd had vervuld. Hij kwam dan ook effectief opnieuw aan de leiding na de laatste pitstops van de concurrentie. De Fransman Jousse met de Audi R8 LMS Ultra van WRT zat kortbij, maar Verbergt telde met de Aston Martin op 40 minuten van het einde nog een behoorlijke achterstand die hij in geen tijd dicht reed en tenslotte de Porsche ter plaatse liet. Dylan kon nog een aantal ronden de opzittende Jousse achter zich houden, maar ook deze rukte uiteindelijk op naar de tweede plaats.
Jan Gabriëls: “We pakten door een perfecte strategie met alle drie de piloten telkens de leiding, maar werden ook telkens opnieuw bijgebeend. Ik hoop dan ook dat men bij de RACB de zaken eens analyseert en herbekijkt richting Zandvoort dat een beetje te vergelijken is met Dijon met een lange rechte lijn en enkele zeer technische bochten. Anders blijven we achter de feiten aan hollen. We staan nu wel mooi tweede in het kampioenschap, maar dat is een vertekend beeld, gezien we het enige team zijn dat reeds tweemaal op het podium stond en dus zeer regelmatig scoort. Zonder de stop & go van de tweede Aston Martin hadden we misschien ook onze derde plaats verspeeld, terwijl ook Kumpen de kans niet had om te rijden in de Audi R8 LMS die ons klopte in Zolder. Deze mocht immers 1min45sec. minder lang in de pitlane staan. We verlaten inderdaad Dijon met gemengde gevoelens omdat we zowel in Zolder als in Dijon op geluk moesten rekenen om een podiumplaats te bemachtigen, laat staan te racen met gelijke wapens voor de zege.”
De tweede wagen binnen het team met Hoevenaars, Van Haeren en Corten deed het voortreffelijk. Ze waren iets minder snel dan de Ferrari van Thems Racing by Powercars, maar deze kreeg af te rekenen met pech en de weg naar de eerste zege lag open voor Belgium Racing. Het jonge trio bouwde een onoverbrugbare voorsprong uit van enkele ronden. Maar op een klein kwartier van het einde doorboorde een steen de radiator en het team had drie ronden nodig om het euvel te herstellen. Ze werden nog verdienstelijk tweede en pakken de leiding in de tussenstand het Belgisch kampioenschap Endurance Cup.
De Trophée de Bourgogne ging voor Belgium Racing Racing gepaard met een kleine volksverhuizing van 28 man vanuit Limburg richting de poort van de Bourgogne. Patrick Derdaele: “Ik denk dat iedereen zijn beste beentje heeft voorgezet. Niet alleen de piloten, maar ook de teamleiding, ingenieurs, meccano’s, de mensen van de catering, enz. De sfeer was fantastisch en er was geen zwakke schakel in de ketting. Ondanks de goede prestatie, maar een toch teleurstellend resultaat hebben we opnieuw een schitterend weekend beleefd. Langs deze weg wil ik alle medewerkers bedanken voor het knappe werk van afgelopen weekend.”
Belgium Racing Press
Tweet