van der Horst

Benelux Open Race: Nabeschouwing van de organisatoren (BGDC)

Belgian Gentlemen Drivers Club
Belgian Gentlemen Drivers Club
Voor de derde meeting van de Hundred Series by BGDC, trokken de troepen van de gentlemen drivers, jonge wolven en andere liefhebbers richting de Noordzeekust en ze kozen daar het perfecte weekend voor uit. Het was schitterend weer in Zandvoort, met een heerlijke zomerzon en amper wolken. 39 bolides waren op de afspraak op het circuit dat in het verleden meer dan eens de geschiedenis van de Formule 1 kleurde, met de Canadees Gilles Villeneuve op drie wielen in zijn Ferrari als meest onvergetelijke moment. En bij alle deelnemers klonk het in koor dat deze omloop van Zandvoort nog steeds een echte rijdersomloop is, die heel wat stuurmanskunsten vereist. Verhaeren-Redant (Porsche, D3), Koen De Wit (BMW, D2) en Dewalheyns-Dussoul (Peugeot, D1) toonden zich de beste rijders en mochten na afloop van de 200 minuten durende wedstrijd naar het hoogste podium.
De Hundred Series by BGDC kenden een quasi vlekkeloos weekend in Nederland, zonder zware incidenten en dat tekent de sfeer in het peloton van toerwagens, GT’s en silhouetten. Enkel het geluid speelde als wel vaker in Nederland een rol. “We hadden vooraf duidelijk gemaakt dat er een reglement inzake geluid was”, doet Patrick Van Billioen het verhaal van… het geluidsverhaal. “De teams kenden de beperkingen. Hier in Zandvoort wordt het geluid globaal over de hele meeting gemeten en dat wil dus zeggen met inbegrip van de andere wedstrijden. Er zijn ook individuele teams geweest die de race hebben moeten stopzetten omdat het Nederlandse systeem ook wagens kan ‘opmerken’ die over een zekere grens gaan. Dat heeft zo zijn gevolgen gehad.” 

In de Divisie 3 verloren we zo kort voor het einde de MARC BMW M2 V8 #340 van Qvick-Van Rompuy, die continu mee vooraan strijd leverden voor de zege. Zij hadden eerder hun bolide wel op de polepositie gezet. Onder meer de Porsche 991 Cup EMG #991 van Redant-Verhaeren waren opponenten van de BMW en zij zouden na 200 minuten dan ook als winnaar over de meet komen, voor de MARC Focus V8 VDS Racing Adventures van Dupont-van der Straten. De derde podiumplek was voor de Porsche 911 van Engelen-Verlinde.

BMW in D2

Wie BGDC zegt, kan gewoon niet buiten Koen De Wit (BMW M3 E46 #64) om. Hij kwam in Dijon terug, won er meteen en deed dat opnieuw in Zandvoort. Hij deed drie ronden beter dan de Seat Leon Supercopa #35 van Greg Vannetelbosch en Olivier Kirten (D2 klasse F) en de BMW 330i #90 van Kenny Boeykens en Kobe Wastiels, meteen ook de winnaars in de klasse E van de Divisie 2. Achter hen in de klasse E eindigde de BMW 120d van Claeys-Christiaens. Vermelden we ook nog de derde plek in Divisie 2 klasse F van Braun-Braekevelt in een Seat Supercopa MK2. De merkgenoten Lacroix-Lejeune kenden daarentegen pech.

Weer Peugeot in D1

Net als de BMW van Erik Qvick en de Domec van Jean-Marc Bourdouch, was de geluidsreglementering de oorzaak van het verdwijnen van de Peugeot RCZ Cup #188 van Jérôme Heinen en Gaëtan Hayot uit de race. Hun merkgenoten met het nummer 288, Eric Dewaelheyns en Damien Dussoul, haalden de winst binnen met twee ronden voorsprong op de Nederlanders Hoogwerf-Hoogwerf, in een Renault Clio, meteen ook de winnaars in de fel bevochten klasse B. Zij wonnen voor de Renault Clio #55 van Frère-Pasture en de Honda Civic #6 van De Laet-Van Billoen, zeer tevreden met hun podium in deze stevige competitie! Nicolas Delencre reed solo naar de vierde plek, ook in een Clio, voor Asnong-Bailly in een… Clio. Simon-Zahnen-Charlier en Franken-Santini werden in dezelfde Franse cupauto 6de en 7de!

Vermelden we nog dat in de BMW Racing Cups Buffet-Buffet het haalden in de BMW M235i Racing Cup, terwijl Donniacuo-Donniacuo-Claes de zege niet bepaald in hun schoot geworpen kregen in de BMW Clubsport Trophy.

Na deze uitstap naar Nederland vervolgt de Hundred Series by BGDC zijn bezoek aan Nederland en dat met de Assen 200 op 26 en 27 augustus. Fijne zomer alvast!

BGDC Press
 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op maandag 29 mei 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Benelux Open Races.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons