van der Horst

Benelux Open Race: Nabeschouwing van de organisatoren (Fun Cup)

VW Fun Cup
VW Fun Cup
De derde afspraak van de European VW Fun Cup, op Circuit Zandvoort, werd getekend door tropische temperaturen en een azuurblauwe hemel. Niet minder dan 34 teams namen het tegen elkaar op in optimale omstandigheden, tijdens twee races van drie uur op een circuit waar mannen van de jongens gescheiden worden. Aan wedstrijdfeiten geen gebrek, dat staat vast, met vooral een indrukwekkende aanrijding bij de start van Race 1, die uiteindelijk gewonnen werd door de #287 Comtoyou Racing van Mathieu Detry en Denis Dupont. Cédric Bollen, Sébastien Kluyskens en Guillaume Mondron, opgehouden door verschillende straffen op zaterdag, namen een knappe revanche door de race op zondag te domineren. De dubbele regerende kampioenen consolideren dus hun voorsprong in het kampioenschap, voor het hoogtepunt van het seizoen, de 25 Hours VW Fun Cup, van 6 tot 9 juli.
Race 1: Comtoyou Racing haalt de kastanjes uit het vuur
 
Zaterdagnamiddag aan de zonovergoten Nederlandse kust. Het asfalt van Circuit Zandvoort was bloedheet… net als sommige gemoederen. Nog voor de remzone voor de Tarzan-bocht waren vier wagens betrokken in een indrukwekkende crash. Voor de #274 van Flying Chicken by Allure en de #294 AC Motorsport 1 was het verhaal al voorbij. De #291 Comtoyou Racing zou even later de handdoek in de ring gooien, een gevolg van de zware carrosserieschade, terwijl de #280 Socardenne by Milo na iets minder dan een uur wedstrijd hevig van de baan ging, zonder erg evenwel voor Fred Caprasse.
 
Na de bijzonder spectaculaire beginfase, kunnen de drie uur van deze eerste manche samengevat worden in een duel tussen de #277 Allure Team (Guillaume Mondron-Sébastien Kluyskens-Cédric Bollen) en de #287 Comtoyou Racing (Mathieu Detry en Denis Dupont). Het trio van Allure Team was duidelijk sneller, maar stapelde de kleine foutjes op: een halve schuiver, inhalen onder gele vlag, te hoge snelheid in de pitlane bij het uitzitten van de straf, een nieuwe Stop & Go na een snelheidsovertreding tijdens de Full Course Yellow… Ondanks indrukwekkende chrono’s tijdens de twee laatste rijbeurten, kwam Cédric Bollen pas als derde voorbij de zwart-witgeblokte vlag. Voor hem veroverden Denis Dupont en Mathieu Detry hun eerste succes in de VW Fun Cup, met amper vijf seconden voorsprong op Michaël Leenders, Stéphane Henry de Frahan en Laurent Jaspers, tweede op de #44 Jac Motors 1 na een prachtige wedstrijd.
 
“We waren niet de snelsten, maar we bleven wel volledig foutloos”, legden Mathieu en Denis uit. “Zowel wij, de mecaniciens, als de strategen van Comtoyou Racing. Dit is echt een zege van het volledige team!”
 
Ook bij de outsiders waren onverwachte wendingen troef. Problemen met de brandstoftoevoer voor de #65 Conceptexpo by Leader (Marc Van Cutsem-David Doutrepont), een kapotte aandrijfas voor de #278 Acome Racing (Manu Nava-Pierre Piron-Stéphane Charlier-Benoit Philips), bestraffingen voor de #285 8Ks Corse Team (Claudio Cappelli-Gilles Debrus) wegens het niet respecteren van de minimumtijd tijdens de pitstop… Net daarom bestond de uitslag van deze eerste race uit talrijke verrassingen.
 
Na een indrukwekkend ongeval tijdens een testsessie op vrijdag besliste DRM Motorsport om ter vervanging een nieuwe auto in te schrijven. Een goede keuze! Matthieu de Robiano en Edouard Mondron reden naar de vierde plaats op de #373… die voor de gelegenheid gedoopt werd tot de #2.
 
Aangezien Pascal Raes door een blessure enkel als toeschouwer aanwezig kon zijn, deed Sébastien Incardona een beroep op Arnaud Quédé om hem bij te staan op de #417 van SP Racing. Het duo maakte aanspraak op een plek in de top 5, maar dat resultaat glipte door de vingers na een lekke band. Het was de #72 van Jac Motors 2 die de vijfde plaats greep, met Frank Wellens en Rober Romviel aan het stuur.
 
Race 2: de revanche van Allure Team
 
Het is een eufemisme om te stellen dat de drie rijders van Allure Team een bittere nasmaak overhielden na de race op zaterdag. Guillaume Mondron, Sébastien Kluyskens en Cédric Bollen, erg ontgoocheld door de zege die aan hun neus was voorbijgegaan, namen een fantastische revanche tijdens de tweede race op zondagochtend. De #277 had bijna de volledige wedstrijd van drie uur de leiding in handen en zegevierde met zo goed als een minuut voorsprong op de winnaars van zaterdag, Mathieu Detry en Denis Dupont met de #287 van Comtoyou Racing.
 
“Na de race van gisteren, de meest frustrerende uit mijn carrière, wouden we absoluut de puntjes op de i zetten”, legt Cédric Bollen uit, de auteur van een nieuw ronderecord in de slotfase van de wedstrijd. “In het kampioenschap doen we een goede zaak, vooral omdat verschillende rechtstreekse rivalen gisteren betrokken waren in de startcrash. Nu is het tijd voor de 25 Hours, waar we natuurlijk hopen op een derde succes!”
 
In tegenstelling tot een incidentrijke eerste confrontatie, verliep de tweede manche van het weekend net bijzonder rustig. Achter de #287 van Detry en Dupont stond de #44 Jac Motors van Laurent Jaspers, Stéphane Henry de Frahan en Michaël Leenders opnieuw op het podium. Een mooie manier om de… 44ste verjaardag van Laurent te vieren!
 
De #291 van Grégory Servais en David Dermont (Dominique Bustin was ziek…), helemaal achteraan vertrokken na het ongeval op zaterdag, realiseerde een sterke inhaalrace naar de vierde plek, voor de #258 van 8KS Corse Team met Federico Sordini, Ottorino Zorza, Andrea Portatadino en ex-GT-rijder Fabrizio Gollin, winnaar van de 24 uur van Spa 2004 aan het stuur van een Ferrari 550 Maranello.
 
Eens te meer behoorden de #65 Conceptexpo by Leader (Marc Van Cutsem en David Doutrepont), geveld door een kapotte velg in de Tarzan-bocht, en de #280 Socardenne by Milo (Kevin Balthazar, Lorenzo Donniacuo en Fred Caprasse), gecrasht na een breuk in de stuurinrichting, tot de pechvogels van de dag. Die twee teams verliezen dan ook de aansluiting in het kampioenschap, maar hopen de kloof te dichten tijdens de komende 25 Hours VW Fun Cup, van 6 tot 9 juli.
 
Tweezitters: succesvolle terugkeer voor Leader Racing, eerste zege voor Trendy Foods Monster
 
Wat een mooi verhaal. Philippe Willems, Baudouin Feron en Xavier Gérard, samen met Hakim Ouassini aan de basis van de deelname van Leader Racing in de VW Fun Cup, namen de beslissing om samen een weekend aan zee door te brengen. Op de nieuwe Tweezitter van het Luikse team kwamen de drie vrienden uitsluitend voor het plezier aan de start. Na afloop van de eerste drie uur waren ze nochtans de eerste Tweezitter die voorbij de zwart-witgeblokte vlag kwam!
 
Het trio had een duidelijke voorsprong op de #342 van Trendy Monster (Francis Plunus en Eric Jardon) en de #360 de CBRS by AC (Michel Koning-Philippe Fisette-Alain Dupont).
 
“Gezien de afwezigheid van de #260, normaal de auto van Xavier, bood de kans zich aan om elkaar terug te vinden aan het stuur”, legt Philippe Willems uit. “Maar de zege was zeker en vast niet verwacht!” repliceerden zijn twee teamgenoten met een brede glimlach.
 
Een dag later streden Leader Racing en Trendy Foods Monster voor de overwinning. Maar een probleem op het einde van de rit met de uitlaat van de #361 zou de situatie omgooien. Ondanks een laattijdige pitstop behaalde de #342 van Francis Plunus en Eric Jardon zijn eerste overwinning van het seizoen. “Dit succes doet echt deugd”, lachten de dubbele regerende kampioenen. “In Dijon konden we er om professionele redenen niet bij zijn en dus is het belangrijk om vanaf nu elke race punten te scoren. Nu is de ambitie ook meer dan ooit om onze categorie te winnen tijdens de 25 Hours VW Fun Cup, waar Jean-Pierre Vandewauwer en Sarah Bovy ons vervoegen. De zege ging vorig jaar maar net aan ons voorbij door een motorbreuk. Hopelijk staat het geluk nu wel aan onze zijde!”
 
Het podium van de tweede race werd vervolledigd door de #365 van CARPASS LRE by DRT (Gautier Engisch-Miguel Coppieters-Philippe Reynens-Philippe Wintgens) en door de #360 van CBRS by AC (Michel Koning-Philippe Fisette-Alain Dupont), opnieuw op het podium. Leader Racing (Philippe Willems-Baudouin Feron-Xavier Gérard), vierde ditmaal, deed beter dan de #371 Comtoyou Racing (Christophe Hooreman-Stéphane Evrard-Michel Nothomb), opnieuw vijfde.
 
Uitslagen :
 
Race 1: 1. ComToYou 77 ronden ; 2. JAC Motors 1 by MTE, 5.310 ; 3. Allure Team, 54.093 ; 4. DRM Motorsport 2, 1.01.113 ; 5. JAC Motors 2 by MTE, 1.36.031 ; 6. 8KS Corse Team 2, 1.50.568 ; 7. DZ Racing by Allure Team, 1.52.243 ; 8. Pharmarome, 1.59.874 ; 9. AC Motorsport 2, 2.03.825 ; 10. SP Racing, 1 ronde ; 11. Allure Team 2, 1 ronde ; 12. Acome Racing 2, 1 ronde ; 13. DRM 3 Panini Pains Beck, 1 ronde ; 14. Pitstop Racing Events, 2 ronden ; 15. DRM 1 Proxy Delhaize, 2 ronden ; 16. Eupener Karting by AC, 2 ronden ; 17. Revival Race Shop, 2 ronden ; 18. DDS Racing, 3 ronden ; 19. Leader Racing, 3 ronden ; 20. Leader Racing, 1ste Tweezitter, 4 ronden ; 21. Acome Racing 1, 5 ronden ; 22. Monster Trendy Foods, 5 ronden ; 23. CBRS by AC, 5 ronden ; 24. Carpass LRE by DRT, 6 ronden ; 25. DRM4 BOCIAN, 7 ronden ; 26. ComToYou Racing, 8 ronden ; 27. 149 by Milo, 9 ronden ; 28. Concept by Milo by Leader Racing, 13 ronden ; 29. 8KS Corse Team, 27 ronden ; 30. Socardenne by Milo, 58 ronden ; 31. ComToYou Racing, 70 ronden.
 
Race 2: 1. Allure Team, 83 ronden ; 2. ComToYou, 59.055 ; 3. JAC Motors 1 by MTE, 1.16.258; 4. ComToYou Racing, 1 ronde; 5. 8KS Corse Team 2, 1 ronde; 6. JAC Motors 2 by MTE, 1 ronde; 7. Pharmarome, 1 ronde; 8. AC Motorsport 2, 1 ronde; 9. 8 KS Corse Team, 1 ronde; 10. AC Motorsport 1, 1 ronde; 11. DRM Motorsport 2, 1 ronde; 12. SP Racing, 1 ronde; 13. DZ Racing by Allure, 1 ronde; 14. Flying Chicken by Allure, 1 ronde; 15. DRM3 Panini Pains Beck, 1 ronde; 16. Eupener Karting by AC, 2 ronden ; 17. Allure Team 2, 2 ronden ; 18. 149 by Milo, 2 ronden ; 19. DRM 1 Proxy Delhaize, 2 ronden; 20. Acome Racing 2, 3 ronden; 21. Pitstop Racing Events, 3 ronden; 22. DRM 4 BOCIAN, 3 ronden; 23. DDS Racing, 3 ronden; 24. Acome racing, 3 ronden; 25. Leader Racing, 4 ronden; 26. Monster Trendy, 1ste Tweezitter, 6 ronden; 27. Carpass LRE by DRT, 6 ronden; 28. CBRS by AC, 6 ronden; 29. Leader Racing, 8 ronden; 30. ComToYou Racing, 8 ronden; 31. Revival Race Shop, 10 ronden; 32. Concept Expo by Milo Racing, 60 ronden; 33. Socardenne by Milo, 74 ronden

Kronos Events Press
 



  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons