van der Horst

Benelux Open Races: Nabeschouwing van de organisatoren

BE Trophy 2013
BE Trophy 2013
Na twee wedstrijden van 180 minuten, zagen we tweemaal dezelfde winnaar in Zandvoort: Colson Racing. Michel Simul, Eric Gressens en Philippe Crosset wonnen beide manches op de Nederlandse duinenomloop en zijn nu ook leider in het kampioenschap. Mooi was ook de dubbele sterke prestatie van de jongeren Benoît Visnovsky, Arthur Tanghe en Didier Van Dalen (Delahaye-Racing 4 All).
Na het zakspringen in Dijon, bepaalde nu een wedstrijd petanque de startorde van de eerste race van de Be Trophy in het kader van de Benelux Open Races in Zandvoort. McDonald’s Racing gooide het beste met de metalen ballen en de pole ging zo naar Philippe Thewissen, die in de Be Cox n°260 de eerste rijbeurt zou afwerken.

Waar de start vlekkeloos verliep voor de mannen in de voorste gelederen, ging het minder goed voor Cédric Bollen (Allure Team) die even rallycross ging rijden. Benoît Visnovsky (Delahaye Racing 4 All) startte op de derde startrij, maar nam meteen het commando in handen en bouwde een kloofje uit, ondanks inspanningen van Michel Simul (Colson Racing), Franck Radet (Allure Team), Pierre Piron (Astur Car) en Guillaume Mondron (Kronos), die van helemaal achteraan naar voren reed.

Twee uur lang zou er heel wat gebeuren in de voorste groep van de race. Delahaye Racing4All leek een beetje onaantastbaar, maar daarachter was het hevig bakkeleien tussen Simul-Crosset-Gressens (Colson Racing), André-De Vits-Radet (Allure Team), Piron-Nava-Delrez (Astur Car), Mondron-Mondron-Van Dalen-Mondron (Kronos) die enkel als guest meerijden, Weisshaupt-Krueger-Godart (AC Motorsport 1), Abrams-Hoogars (AC Motorsport 2) en Viron-Bordet-Engish (Rétrodor-Delahaye), leiders in de categorie Evo2 waar we de Be Cox met een TDI-krachtbron terugvinden.

Het voornaamste wapenfeit van de race was echter het gevolg van een enorme crash van Pierre Piron, goed een half uur voor het einde. Hij vernielde de Be Cox Evo3 n°129 helemaal: “Ik heb dit enkel aan mezelf te wijten, ik kwam te snel aan…”

Een interventie van de safety car drong zich op en zou de onderlinge verhoudingen veranderen. Bij de herstart lag Philippe Crosset (Colson Racing) nog op minder dan vier seconden van Didier Van Dalen (Delahaye Racing4All). De laatste ronden waren dan ook razend spannend, want tussen de beide kemphanen lag nog Franck Radet (Allure Team).

In de rol van jager zou Colson Racing tiende per tiende zijn achterstand verkleinen. Eerst ging de bolide voorbij aan Franck Radet, om in de laatste ronde vlak achter Didier Van Dalen te zitten. Die laatste deed uiteraard de deur dicht in de legendarische Tarzan-bocht, maar de Be Cox van Colson Racing vond een gaatje langs de buitenzijde en zo bleven ze honderden meters naast elkaar rijden! Pas helemaal op het einde zou de n°19 zich naar voren worstelen.

Philippe Crosset kon dus de eerste plaats veroveren, maar bovendien ook alle aanvallen nog afweren en over de meet rijden met een voorsprong van… 82/1000sten van een seconde op de achtervolger: “Wat een strijd, op het scherp van de snee, maar zeer fair, zoals het moet zijn”, glunderde de winnaar. “Een ronde te veel en de safety car doet ons de das om”, aldus de nummer 2…

Toch was er ook bij hen grote vreugde na de mooie prestatie van Arthur Tanghe en Benoît Visnovsky. De ereplaatsen waren voor André-De Vits-Radet (Allure Team), Viron-Bordet-Engisch (Retrodor-Delahaye) winnaars in Evo2 en Weisshaupt-Krueger-Godart (AC Motorsport 1). Volgden Mondron-Mondron-Van Dalen-Mondron (Kronos), Abrams-Hoogars (AC Motorsport 2) goed voor een leuke race, Bouillon-Thewissen-Van Oppens (McDonald’s Racing), Jaspers-Nulens (Jac Motors) en de laureaten in Be Twin, De Liedekerke-Jadot-De Liedekerke (TML Racing).

In Evo1 was er een mooie 13de plaats en een zege in de klasse voor Da Palma-Jacques Close-Rizzo (Race in Lux).

En we doen het allemaal over

Na een deugddoende nacht voor sommige teams, voorafgegaan door een leuke barbecue in de paddock op zaterdagavond, was het op zondag weer racen geblazen voor een race van 180 minuten. Michel Simul (Colson Racing) zag meteen Benoît Visnovsky (Delahaye-Racing4All) aan zich voorbijgaan en hijzelf moest de strijd aanbinden met Edouard Mondron (Kronos).

Net als 24 uur eerder, zou een neutralisatie de race mee beslissen. Iets na halverwege de race ging Gilles Hauwaerts (e-Race) in de fout en zijn Be Twin bleef gehavend op de piste achter. De safety-car verscheen, hetgeen de organisatie toeliet het wrak weg te takelen, maar om alle gevaar te vermijden, zette de wedstrijddirectie het licht van de pitlane op rood. De uitgang van de pitlane was immers gevaarlijk geworden en men geen onnodige risico’s nemen. De Be Cox Evo3 van de leiders, met op dat ogenblik Didier Van Dalen achter het stuur, zag het rode licht niet en uiteraard volgde er een straf: een stop & go van één minuut!

De leiding veranderde uiteraard van kamp: Michel Simul, Eric Gressens en Philippe Crosset (Colson Racing) namen de eerste plek in handen en sloten hun weekend schitterend af. De zilveren medaille was voor de famillie Mondron, met Thierry Van Dalen, voor de ongelukkige helden van de Benelux Open Races Visnovsky-Tanghe-Van Dalen (Delahaye Racing4All), Bouillon-Thewissen-Van Oppens (McDonald’s Racing), Viron-Bordet-Engisch (Rétrodor-Delahaye) opnieuw winnaar in Evo2, en Abrams-Hoogaars (AC Motorsport 2) die hun mooie prestatie van de eerste manche herhaalden. Volgden Ouassini-Willems-Gérard-Feron (Leader Racing Events), Debersaques-Debersaques-Mouton (DDS Racing) die een eerste winst in Evo1 pakten, de Italianen Cappelli-Zorza-Sordini (8ks Corse Team) en De Liedekerke-Jadot-De Liedekerke (TML Racing), goed voor de dubbel in Be Twin.

Race 1 : 1. Simul-Crosset-Gressens (Colson Racing), 82 ronden ; 2. D. Van Dalen –Visnovsky-Tanghe (Delahaye-Racing4All) op 00’’082 ; 3. André-De Vits-Bordet (Allure Team) op 1 ronde ; 4. Viron-Bordet-Engisch (Rétrodor Delahaye), winnaars in Evo2 ; 5. Weisshaupt-Krueger-Godart (AC Motorsports 1) ; 6. E. Mondron-G. Mondron-Th. Van Dalen-JP Mondron (Kronos), buiten-kampioenschap ; 7. Abrams-Hoogars (AC Motorsport 2) ; 8. Bouillon-Thewissen-Van Oppens (McDonald’s Racing) ; 9. Jaspers-Nulens (Jac Motors) op 2 ronden ; 10. De Liedekerke-Jadot-De Leidekerke (TML Racing) op 4 ronden, winnaars in Be Twin… 13. Da Palma-Jacques-Close-Rizzo (Race in Lux) op 7 ronden, winnaars in Evo1 ; enz.

Race 2 : 1. Simul-Crosset-Gressens (Simil Racing) 82 ronden ; 2. E.Mondron-G. Mondron-Th. Van Dalen-JP Mondron (Kronos) op 35’’596, buiten-kampioenschap ; 3. Visnovsky-Tanghe-D. Van Dalen (Delahaye-Racing 4 All) op 51’’799 ; 4. Bouillon-Thewissen-Van Oppens (McDonalnd’s Racing) op 1’44’’019 ; 5. Viron-Bordet-Engisch (Retrodor-Delahaye) op 1 ronden, winnaars in Evo2 ; 6. Abrams-Hoogaars (AC Motorsport 2) ; 7. Ouassini-Willems-Gérard-Feron (Leader Racing Events) op 2 ronden ;  8. Debersaques-Debersaques-Mouton (DDS Racing), winnaars in Evo1 ; 9. Cappelli-Zorza-Sordini (8ks Corse Team) ; 10. De Liedekerke-Jadot-De Liedekerke (TML Racing), winnaars in Be Twin ; enz.

Kampioenschap : 1. Simul-Crosset-Gressens (Colson Racing) 136 punten ; 2. Visnovsky-Tanghe-D. Van Dalen (Delahaye-Racing4All) 128 ; 3. Viron-Bordet-Chatin-Engisch (Rétrodor-Delahaye) 111,5 ; 4. Bouillon-Thewissen-Van Oppens-Vervisch (McDonald’s Racing) 103,5 ; 5. De Liedekerke-Jadot-De Liedekerke (TML Racing) 99,5 ; enz.

Kronos Events Press




  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons