van der Horst

Benelux Open races: Voorbeschouwing van de organisatoren (VW Fun Cup)

VW Fun Cup
VW Fun Cup
Nog steeds in shock van het heengaan van Jean-Pierre Mondron, trekt de grote familie van de European VW Fun Cup dit weekend naar Zandvoort voor de derde ontmoeting van het seizoen 2016. Een veertigtal kevers maakt zijn opwachting op het Noordzeestrand om een eerbetoon te brengen aan de co-directeur van Kronos. “The show must go on”, zong Queen. Al zal iedereen dit weekend een zwaar gemoed hebben, we weten ook dat “Jipi” gewild zou hebben dat er een nieuwe bladzijde in het verhaal werd geschreven. De European VW Fun Cup zal bijgevolg zijn derde ontmoeting van het seizoen kennen, op Circuit Park Zandvoort met twee wedstrijden van telkens drie uur op het programma: één op zaterdag om 14u20 en de andere op zondag om 9h20.
Nadat het in Dijon bevestigde dat het succes in kader van de Trofee van de Hoge Venen niets met het toeval te maken had, trekt Bustin by DN’S als leider in het kampioenschap naar de Nederlandse duinen. Aan het stuur van de #291 hebben Dominique Bustin, Maxime Lieutenant en Sébastien Kluyskens zeker het plan om die positie te behouden alvorens ze de mythische 25 Hours VW Fun Cup aansnijden en om die intentie waar te maken, zullen ze nog een keer veel punten moeten pakken.
 
Maar de concurrentie is vastberaden: aan boord van de #289 van Concept Expo by Milo pakten Marc Van Cutsem en Lorenzo Donniacuo de zege in de eerste wedstrijd in Dijon. In Nederland treffen ze opnieuw hun teamgenoot Fred Bouvy, afwezig in de Bourgogne, aan en men hoopt dat die samenwerking opnieuw vuurwerk gaat opleveren. Oppassen geblazen ook voor het Italiaanse 8KS Corse Team, die op de #285 het te duchten duo Claudio Capuelli en Ottorino Zorza naar voor schuift. Wegens omstandigheden is het ook een duo dat de #277 de Netcom by Allure Team bemant. In gedachten bij hun teamgenoten Guillaume en Edouard Mondron, zullen Cédric Bollen en Fred Caprasse een extra motivatie hebben om een goed resultaat neer te zetten in de #277. Wetende dat ze vorig jaar de beide wedstrijden in Zandvoort op hun naam schreven, zal dat ook dit jaar hun enige doel zijn.
 
In normale omstandigheden zullen we deze teams zonder twijfel in de voorste gelederen van het klassement terugvinden. Maar ze zullen niet de enigen zijn die een plaats op het podium ambiëren. In de top vijf van het voorlopige klassement zet Credeco by Leader Racing de #65 in voor vaste rijders Hakim Ouassini, David Doutrepont en Loris Cencetti. Noteren we overigens ook dat laatstgenoemde van de gelegenheid gebruik zal maken om de volgende manche van de TCR Benelux voor te bereiden, net als de zeer jonge Benjamin Lessennes, die team vormt met de wederoptredende Jean-Jacques Smits (die we kennen van de prille beginjaren van de VW Fun Cup onder de vlag van Pharmarome…) op de #17 van Smits by DN’s. Ook al betwist hij het volledige seizoen VW Fun Cup, toch zal ook de jonge Fransman Amaury Richard van de gelegenheid gebruikmaken om ervaring op te doen op deze omloop. Hij vormt samen met zijn vader Laurent, Gautier Engisch en Maxime Salon de bemanning op de #264 van Retrodor by DRT.
 
Het zijn evenwel zonder twijfel zij die pech kenden in het begin van het seizoen die een drang naar revanche koesteren aan de Nederlandse kust. Na hun nederlaag in de Trofee van de Hoge Venen hebben Stéphane Perrin en Martin Leburton (#294 AC Motorsport 1) in Dijon bewezen dat ze kunnen vechten voor de zege. Indien ze tot het einde willen meestrijden voor de titel, moeten ze dit weekend sterke resultaten neerzetten. Net als het trio dat bestaat uit Christophe Nivarlet, Kevin Balthazar en Renaud Martin; de vice-kampioenen van 2015 kenden dit seizoensbegin nog niet veel succes. Dat wil evenwel geenszins zeggen dat we niet moeten rekenen op de #280 de Socardenne by Milo… Die opmerking geldt ook voor  Acome by DN’S met Manu Nava, Anthony Rosa en Alain Delrez die tot nu toe meer snelheid dan geluk aan de dag legden.
 
De lijst met outsiders is, nog maar eens, opvallend lang met voornamelijk de #287 van ComToYou op welke Mathieu Detry team zal vormen met… Abdulrahman Addas, inwoner van Dubaï. Ook in het oog te houden, zijn de rallymannen Cédric De Cecco, Cédric Cherain en Flori De Cecco (#149 Color Code by Milo), McDonald’s Racing van Marc-Olivier Van Oppens, François Bouillon en Xavier Gérard (#260) of ook de tweede wagen van AC Motorsport (de #281 met “baas” Arnaud Quédé en de Fransman Julien Vanoli).
 
Tweezitters : CBRS by AC wil bevestigen
 
Weinigen hadden CBRS by AC op kop van het kampioenschap tweezitters verwacht bij het aansnijden van de meeting in Zandvoort. Sinds het begin van het seizoen wisten Alain Dupont, Michel Koning en Philippe Fisette snelheid te koppelen aan regelmatigheid en een goede strategie; dankzij deze combinatie lacht het succes hen voorlopig toe. Als winnaars in Spa en van de eerste race in Dijon prijkt het trio op kop van de tussenstand in het kampioenschap met een comfortabele voorsprong. Maar deze kan wel eens smelten als sneeuw voor de zon aan de Nederlandse kustlijn. Niet echt gediend van het geluk in het begin van het seizoen, toonden Francis Plunus en Eric Jardon met hun zege in de tweede race in Dijon dat ze de te kloppen combinatie vormen om zichzelf op te volgen voor een nieuwe titel. De #342 van Trendy Foods Monster zal dus een wagen zijn om van nabij op te volgen…

Naast CBRS by AC, knokt ook een ander team regelmatig voor de koppositie. Voor hun eerste seizoen in de tweezitters, lijkt het Debersaques Racing Team wedstrijd na wedstrijd aan snelheid te winnen. Het bewijs is het feit dat ze tot tweemaal toe op het podium stonden in Dijon en ook de overwinning zou geen onrealistisch doel zijn voor Yves en Maxime Debersaques, opnieuw gekoppeld aan Charly De Munter. Eveneens debuterend in de klasse is de clan van Sotraplant TRS Racing (Manuel Martin, Xavier en Cloé Broers) die ook bij elke confrontatie vooruitgang boekt.
 
Noteren we ook de terugkeer in het peloton van twee afwezigen in Dijon: de #328 van Jac Motors by MTE met Nicolas Vandierendonck en zijn “leerlingen” Kevin Kenis en Manu de Ryse en de #341 van Creapub by ASC met Gaëtan Quinten, Jean-Pierre Vanderfeesten en Maxime Musin. Eveneens wederoptredend, Team Germany 1 bestaande uit de Duitsers Mike Dohmen, Marco Keller en Joerg Kurowski en de Belgische journalist Ronnie Jorquera.
 
Tot slot is er een eerbetoon voorzien voor Jean-Pierre Mondron: elke ingeschreven VW Fun Cup zal een tekening van de hand van Clovis dragen om de gedachte aan en het uitzonderlijke parcours van “Jipi” te eren. Het was het minste wat we konden doen….

Kronos Events Press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in VW Fun Cup op vrijdag 27 mei 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Noordzee Trophy.
  • Powercars

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons