van der Horst

Benelux Open Races: Nabeschouwing van de 2CV Racing Cup

Niemand zal de derde afspraak van de 2CV Racing Cup 2019 snel vergeten. Op Circuit Zandvoort deelden de 2CV de piste met de C1 Racing Cup tijdens een race van vijf uur zaterdagnamiddag. Vijf uur lang verzorgden de deelnemers de show, met een verrassend scenario op de meet. “Iedereen is blij met deze afspraak op de kalender”, weet ook Robert Van Gysegem in naam van de 2CV Racing Teams. “Het circuit is echt top, het weer was perfect en de organisatie fantastisch. De race op zich was dan weer zeer verrassend.”
In het begin van de proef was er een trio dat zich afscheidde, met de #1 JMCE Racing 1 (Licops-Lacroix), de #14 The Golden Horse (Blaise-Blaise-Louys-Nopère) en de #129 FKR-M 1 (Van Gysegem-Abrahams), maar enkele race-incidenten en bestraffingen zouden de race doen kantelen. De #129, op het einde van de race in handen van Robert Van Gysegem leek het te gaan halen, terwijl de #42 BNLL 1 (Lacoste-Car) aan een schitterende remonte bezig was. Ze waren immers uit de pitlane gestart, als gevolg van een straf opgelopen in Magny-Cours, op het einde van de race. Door een panne met de radio, had de rijders van de #129 geen idee van de situatie en ook remproblemen maakten het hem niet makkelijker.

Op minder dan 20 minuten van het einde van de race, die 300 minuten lang was, ging de #42 voorbij aan de #129 op de rechte lijn en Van Gysegem deed nog wel een poging om de situatie recht te zetten, maar het waren Stéphane Lacoste en Benoît Car die de overwinning pakten, met minder dan een seconde bonus op ‘Poulidor’ Robert Van Gysegem, tot grote wanhoop van zijn teamgenoot Christopher Abrahams! Benoît Car deed ook een zeer goede zaak in de strijd om de titel.

Dezelfde strijd zagen we bovendien ook nog eens om de derde plaats, waar de #3 Mickey Racing van Michaël Berben, Philippe Marquet en Dominique Speleers een voorsprong had van 0,250 seconden op de #43 BNLL 3 van Philippe Courtois, Mathieu Devos en Rudy Coppieters! De sprints waren dus niet te tellen aan de Noordzee, wat meteen aangeeft hoe evenwichtig de competitie in de 2CV Racing Cup wel is.

De top 5 in Zandvoort werd vervolledigd door de #14 The Golden Horse van Blaise-Blaise-Louys-Nopère, voor de #65 BNLL 2 van Bernard Crespin, Claude Crespin en Christian Fosseur die de goede vorm van de equipe Benoît Car bevestigde! De #33 FKR-M 2 (Bouchereau-Bressan-Maes), de #17 Seventeen MCC HAFA (Bonnan-Hooreman), de #6 BNLL Team Miko (Mikulinski-Van Marsenille) en de #5 La Charbonnade van la Botte (Furlotti-Istas) pakten de rest van de ereplaatsen en scoorden dus nog behoorlijk wat punten in de optiek van het kampioenschap. Minder geluk was er voor de #34 Team 34 (Jamar-Renaud-Kluyskens), die na een te hoog toerental diende op te geven.

In de andere categorieën, waren er de #68 Team FG Passion van Thomas Lercher en Thierry Mazurier voor de #31 2PK Racing Team van Bart Willaert, Lorenzo Staelen en Matthias De Bel, maar ook de #90 2CV van Feu de Jean-Eric Brethenoux, Ségolène Brethenoux, Marc De Well en Bernard Rousse in ‘Améliorée’, terwijl de Nederlanders wonnen in ‘Classique’, met een mooie zege van de #123 Dutch Dyane Racing Team van Frank Van Koppen, Martijn Van der Goes, Rob Van der Voort en Erik Van der Voorst voor de #602 BKR van François Asselborn, Pierre-Yves Surel en Romuald Cadot.

Zandvoort ligt nu achter ons en dus is het tijd voor de 24 Heures 2CV in Spa-Francorchamps, het hoogtepunt van de discipline tijdens het weekend van 25, 26 en 27 oktober op het mooiste circuit van de wereld. En daar komen we nog op terug…

Persbericht 2CV Racing Cup



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op woensdag 18 september 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Benelux Open Races.
  • Curbstone

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons