van der Horst

Benelux Open Races Zandvoort - Nabeschouwing organisatoren

VW Fun Cup
VW Fun Cup
Dankzij een dubbele zege op het Circuit Park Zandvoort verstevigen Frédéric Caprasse en Cédric Bollen hun leidersplaats in de European VW Fun Cup. Voor de 25 Hours VW Fun Cup krijgen zij de versterking van Edouard en Guillaume Mondron en dat maakt dat het Allure Team 2 op 11 juli aan de start verschijnt als de grote favoriet in wat bekend staat als de extra lange etmaalrace !
  • STX Motorhomes
Met de Benelux Open Races was de European VW Fun Cup toe aan de derde afspraak van het seizoen. Na de regen in Dijon, was deze keer de zon van de partij op het Circuit Park Zandvoort en dat zorgde voor een aangename, relaxe sfeer. De 34 bemanningen werden er getrakteerd op twee races van telkens drie uur en… een super BBQ !

Op het ogenblik dat de teams de tenten mochten opplooien, kon er één formatie uitermate tevreden terugblikken op de verplaatsing naar het circuit aan de Nederlandse Noordzee. Nadat zij op zaterdag de eerste confrontatie wonnen met een verschil van liefst een volle minuut, deden Cédric Bollen en Frédéric Caprasse (Allure Team 2) die krachttoer nog eens over op zondag. Meteen een vierde succes op zes races. Afwezig in Zandvoort wegens examens, mag Guillaume Mondron alleszins fier zijn op zijn kameraden… Met Edouard Mondron als extra hulp, lijkt het erop dat het trio de grote favorieten zijn om zichzelf op te volgen in de met één uur… verlengde etmaalrace op 11 en 12 juli !

De eerste race op zaterdagavond was boeiend en bijna in elke ronde viel er iets te beleven. Talrijk waren evenwel de outsiders die vlug de pijp aan Maarten mochten geven. We denken dan aan  Poison Ivy-4 Race (Gilles en Bruno Debrus) die het slachtoffer werden van een breuk van de ophanging, maar ook AC Motorsport 2, de laureaten van de eerste race in Dijon. Sébastien Ryhon, die versterking kreeg van Rob Krüger en Arnaud Quédé, kwamen immers in aanrijding met de #18 van het Colson Racing (Gérald Delepine, David Doutrepont en Fabrice Van Outrive). De #44 van Jac Motors by MTE 1 (Laurent Jaspers, Nicolas Nulens en Stéphane Henry de Frahan) werd opgehouden door een lekke band en dat gold eveneens voor de #280 Socardenne van Christophe Nivarlet, Renaud Martin en Kevin Balthazar. Erger verging het uittredende kampioenenteam Colson Racing : de overbekende #19 van Philippe Crosset, Eric Gressens en Sébastien Jacquemin diende op te geven, na een aanrijding met de #287 ComToYou (Jean-Michel Baert en Dominique Bustin).

Met zicht op een 2de plaats kwam de #285 8KS Corse Team in contact met een tragere auto, waarbij de spoiler schade opliep en Ottorino Zorza, Federico Sordini en Claudio Cappelli vrede dienden te nemen met de 3de plaats. Martin Leburton, Stéphane Perrin en Didier Van Dalen keken niet om naar de ellende van de Zuiderlingen en brachten de #59 AC Motorsport 1 in 2de stelling over de eindmeet.

Manu Nava, Stéphane Charlier en Alain Delrez (#278 Acome Racing) gingen voor de 4de plaats en haalden het van Allure Team 1 (Fred Bouvy, Lorenzo Donniacuo, David Dermont en Franck Radet). Deze laatsten bekloegen zich over een auto die niet het volle pond gaf.

In tegenstelling tot de eerste confrontatie, verliep de tweede confrontatie bijna rimpeloos. Alleen Manu Nava (#278 Acome Racing) slaagde erin om de eerste ronde als leider af te haspelen, waarna Frédéric Caprasse orde op zaken stelde en ‘zijn’ plaatsje opeiste. Voorgoed zo zou blijken. Teammaat Cédric Bollen moest nog wel het onderste uit de kan halen, nadat hij een stop & go van zo’n 30 seconden kreeg aangesmeerd, voor een onregelmatigheid tijdens een eerdere pitstop. Maar toen hij de eindmeet bereikte, telde hij met meer dan 37 seconden verschil voldoende voorsprong om het Allure Team 2 een tweede triomf te schenken.

Geholpen door het knappe stuurwerk van Kevin Balthazar, slaagden hij en co’s Renaud Martin en Christophe Nivalet erin om de #280 Socardenne een eerste podium te bezorgen. Achter het stuur van de #59 bevestigden Martin Leburton, Stéphane Perrin en Didier Van Dalen hun op zaterdag behaalde 2de plaats en pakten deze keer de punten van een derde plaats. Manu Nava, Stéphane Charlier en Alain Delrez  hielden in een finaal sprintje Italianen Claudio Cappelli, Ottorino Zorza en Federico Sordini (#285 8KS Corse Team) achter zich. Gehandicapt in zuivere snelheid eindigden Bouvy-Donniacuo-Radet-Dermont (#274 Allure Team 1) in dezelfde ronde als hun maatjes bij Allure, zij het op een 6de plaats.

In het voorlopig klassement van het kampioenschap staat het Allure Team 2 (Bollen-Caprasse-Mondron) logischerwijze aan de leiding, met 15 punten voorsprong op Acome Racing (Nava-Charlier-Delrez) en bijna 20 op hun teammaats van de Allure Team 1 (Bouvy-Donniacuo-Radet-Dermont). Het geslaagde weekend van de formatie van AC Motorsport 1 (Leburton-Perrin-Van Dalen) levert  de ploeg van de #59 een 4de plaats op in de voorlopige rangorde, voor de #284 AC Motorsport 2 (Ryhon-Krüger-Quédé). Er is nog niets beslist, want na afloop van de 25 Hours en ook  de finale van de 10 Uur van Mettet zijn er dikke, dubbele punten te verdienen…

Tweezitters : volle pot voor CBRS/AC Motorsport en Trendy Foods

De « race in de race » in de tweezitters was zeer boeiend. In de race op zaterdag tekende de #360 CBRS/AC Motorsport (Alain Dupont-Michel Koning-Philippe Fisette) voor een perfect scenario en wonnen na 3 uur racen van de #365 Carpass LRE by DRT (Alain Vercammen-Karim Al Azhari-Miguel Coppieters) en de #371 van Team ComToYou (Stéphane Evrard-Pascal Henderick-Christophe Hooreman). Francis Plunus en Eric Jardon (#356 Trendy Foods), de leiders in de punten, kwamen daar niet verder dan een 5de plaats, nadat zij op het einde van de race onzacht in contact kwamen  met de vangrails. Eén dag later namen zij op passende wijze weerwraak door de tweede manche achter hun naam te schrijven en te winnen van CBRS/AC Motorsport, de mannen die op zaterdag aan het feest waren, en de Carpass LRE by DRT. Het eindpodium was een kopie van de posities in het kampioenschap.

Uitslagen :

Race 1 (3u) : 1. Allure Team 2 (Bollen-Caprasse), 78 ronden; 2. AC Motorsport 1 (Leburton-Perrin-Van Dalen) + 1.05.607; 3. 8Ks Corse Team (Cappelli-Zorza-Sordini) + 1.16.348; 4. Acome Racing (Nava-Charlier-Delrez) + 1.31.600; 5.  Allure Team 1 (Bouvy-Donniacuo-Dermont-Radet) + 1.43.864; 6. Jac Motors by MTE 2 (Galand-De Vits-Detry) + 1 ronde; 7. Revival Race Shop (McInerney-Thorpe) + 1 ronde; 8. DZ Racing (Dorkel-Zeghouani-Vandormael) + 1 ronde; 9. Socardenne (Nivarlet-Balthazar-Martin) + 1 ronde; 10. Xone Fun 301 (Horlait-Arnaudet-Lacroix) + 2 ronden; 23. CBRS-AC Motorsport (Dupont-Koning-Fisette) 1ste tweezitters; enz.


Race 2 (3u) : 1. Allure Team 2 (Bollen-Caprasse), 83 ronden; 2. Socardenne (Nivarlet-Balthazar-Martin) + 0.07.818; 3. AC Motorsport 1 (Leburton-Perrin-Van Dalen) + 0.23.080; 4. Acome Racing (Nava-Charlier-Delrez) + 0.56.362; 5. 8Ks Corse Team (Cappelli-Zorza-Sordini) + 0.56.973; 6.  Allure Team 1 (Bouvy-Donniacuo-Dermont-Radet) + 1.29.249; 7. Jac Motors by MTE 1 (Jaspers-Henry de Frahan-Nulens) + 1 ronde; 8. Poison Ivy-4 Race (Debrus-Debrus) + 1 ronde; 9. Colson Racing (Crosset-Gressens-Jacquemin) + 1 ronde; 10. Jac Motors by MTE 2 (Galand-De Vits-Detry) + 1 ronde; 25. Trendy Foods (Plunus-Jardon) 1ste tweezitters ; enz.

Voorlopig klassement Kampioenschap : 1. Allure Team 2, 186 punten; 2. Acome Racing, 170,5; 3. Allure Team 1, 168,5; 4. AC Motorsport 1, 164; 5. AC Motorsport 2, 149; enz.

Voorlopig klassement Kampioenschap Tweezitters: 1. Trendy Foods, 130 punten; 2. CBRS/AC Motorsport, 123,5; 3. Carpass LRE by DRT, 113; 4. Team ComToYou, 104,5; 5. DRM Motorsport 3, 99,5; enz.

VW Fun Cup Press




 



  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons