van der Horst

Benelux RX: Zweden boven in Mettet, Enzo Ide strandt in halve finale

Podium 2023 Euro RX1 World RX of Benelux
Podium 2023 Euro RX1 World RX of Benelux
Het weekend zit er op in Mettet en de World RX of Benelux kende maar liefst twee Zweedse winnaars. In RX2e was het Johan Kristoffersson die met de winst ging lopen voor Mikaela Åhlin-Kottulinsky en Marko Muru. In Euro RX1 was het dan weer Anton Marklund die de wedstrijd achter zijn naam schreef, voor Ulrik Linnemann en Tamás Kárai. Voor Enzo Ide strandde de wedstrijd in de halve finale na een valse start.
Mikaela Åhlin-Kottulinsky
Mikaela Åhlin-Kottulinsky
De RX2e mocht de dag openen en daar kwamen op zich geen verrassingen uit. De derde heat werd zonder problemen gewonnen voor Kristoffersson, voor Nils Andersson en Kevin Hansen. Wel bewees Åhlin-Kottulinsky haar goede doen, nadat zij de dag daarvoor nog als tweede eindigde achter haar teamgenoot in Extreme E. De Zweedse was pas derde in haar ronde met Kristoffersson en Timmy Hansen na een herstart, gezien zij de muur in geduwd werd. Het werd nog beter voor de amazone wanneer zij haar ronde in heat vier wist te winnen op kop lag om nadien alleen maar geklopt te worden door Kristoffersson met 44/100 seconde. Het gaf haar wel de drie punten na de kwalificaties gezien de toppers in het veld geen punten konden scoren.

Enzo Ide - Audi S1
Enzo Ide - Audi S1
In Euro RX1 was de opdracht van Ide duidelijk: zo hoog mogelijk eindigen in elke heat om zijn startplaats in de halve finales te verbeteren. Dat deed de West-Vlaming met bravoure, want in de derde heat zette hij de snelste chrono van het veld op de tabellen. Ide was sneller dan grote rivalen Marklund en Janis Baumanis. In de vierde en laatste heat moest hij het opnemen tegen de andere titeljagers, aangevuld met Yury Belevskiy en Patrick O'Donovan. Daar hield de West Vlaming een derde plaats aan over en een achtste plaats in het klassement na de vier kwalificaties. Maar uiteindelijk was dit genoeg om een vijfde startpositie uit de brand te slepen. Groete rivaal Marklund was de snelste tijdens de kwalificaties en pakte de drie punten die daaraan zijn verbonden.

De wagen van Ole Christian Veiby
De wagen van Ole Christian Veiby
De halve finales in de RX2e zorgden voor het nodige spektakel. Terwijl Kristoffersson vooraan zonder problemen richting winst leek te rijden, werd de sessie even stilgelegd. Dit kwam door het feit dat ploegmaat Ole Christian Veiby zwaar crashte. De Noor raakte een paaltje en ging overkop. Een herstart drong zich op na de tweede halve finale. Uiteindelijk zouden zij maar met vier herstarten, nadat Pablo Suárez zijn ophanging brak na een aanrijding met Isak Sjökvist. Kristoffersson geraakte weer zonder veel problemen door naar de finale, met in zijn zog Muru en Åhlin-Kottulinsky. Ook Timmy Hansen kon zonder problemen door stoten, maar zijn broer Kevin eindigde buiten de top drie en mocht inladen. Andersson en Ole Henry Steinholt werden twee en drie en zo lag de finale daarmee vast.

Anton Marklund - Ford Fiesta
Anton Marklund - Ford Fiesta
Terwijl het allemaal vlotter liep in de laatste heats binnen RX1, werd de halve finale een nachtmerrie voor Ide. De West-Vlaming mocht vanaf de tweede startrij starten, maar hij kwam te vroeg uit de startblokken waardoor de start werd afgeblazen. Als straf hiervoor moest hij tweemaal door de joker. Eens de tweede start gegeven werd, verliep het allemaal wat chaotischer in de bochten na de jump, waardoor onze landgenoot nooit aanspraak kon maken op een goede eindplaats en kwam hij pas als vijfde over de meet. O'Donovan won de halve finale voor Marklund en Sivert Sverdal. Maar uiteindelijk zou de Brit niet mogen doorstoten. Hij werd bestraft nadat hij Marklund had geduwd en daarmee terreinwinst kon boeken. Hierdoor viel hij net buiten de top drie, waardoor Kárai mocht doorgaan naar de finale.

Ulrik Linnemann - Volkswagen Polo
Ulrik Linnemann - Volkswagen Polo
Ook de tweede halve finale bracht een aantal verrassende wendingen met zich mee. De start was rampzalig voor Belevskiy, die in de eerste bocht geraakt werd door Máte Benyó en in de bandenmuur belandde. De Rus met Zwitserse licentie vertrok wel terug en besloot na een ronde om de handdoek in de ring te gooien. Hetzelfde verhaal voor Benyó, die zijn wagen moest parkeren. Hiermee bleven er nog vier piloten over en daar haalde Linnemann het voor Baumanis en Zoltán Koncseg. Maar ook hier veranderde een penalty het klassement. Baumanis was ditmaal diegene die er eentje van tien seconden achter zijn naam kreeg na een voorval met Linnemann, waardoor hij ook buiten de top drie viel en zo Hans-Jøran Østreng gepromoveerd werd naar de finale.
Zodoende waren reeds twee titelstrijders Ide en Baumanis buiten strijd en konden zij geen vuist meer maken tegen een ontketende Marklund.

Het podium van de RX2e dat achteraf nog gewijzigd werd
Het podium van de RX2e dat achteraf nog gewijzigd werd
De finale in de RX2e werd een overduidelijk statement van Kristoffersson. De Zweedse wereldkampioen nam een denderende start en werd alleen bijgehouden door Timmy Hansen. Alleen kon de oudste van de broers niets maken tegenover de supprematie van zijn landgenoot. En dan liep het allemaal mis voor hem in de laatste ronde. Bij het nemen van de bochten na de jump, parkeerde hij zijn wagen in het decor en was het einde verhaal. Hier profiteerde Steinholt en Åhlin-Kottulinsky ten volste van om zo het podium te vervolledigen, al duurde het feestje niet lang voor de Noor. Steinholt kreeg namelijk twaalf seconden straftijd voor geregeld contact te hebben met Muru. Hierdoor promoveerde Åhlin-Kottulinsky naar de tweede plaats, maar won wel zo haar eerste manche. Muru werd door de straf van Steinholt naar de derde plaats gepromoveerd. Hiermee doet Åhlin-Kottulinsky een zeer goede zaak in het klassement. Met de afwezigheid van Viktor Vranckx en het slechte resultaat van Sjökvist, springt zij nu naar de tweede plaats in het tussenklassement met twee punten achterstand op Andersson en mengt zij zich volledig mee in de titeldebatten in de volgende manche in Duitsland.

Anton Marklund - Ford Fiesta
Anton Marklund - Ford Fiesta
Ook in de finale van het EK waren er weinig verrassingen. Marklund nam van bij de start met zijn Ford Fiesta de leiding, om die niet meer uit handen te geven. De enige die de Zweed kon volgen was Linnemann, die zo voor een tweede keer op rij op het podium mocht staan, weliswaar een trapje hoger dan in Zweden. Vier tellen verder kwam Kárai als derde over de streep. Hiermee ziet het er heel slecht uit voor Ide wat zijn titelkansen betreft, want met de winst van de Zweed loopt de achterstand op tot maar liefst twintig punten. Het enige wat hem nog de titel kan opleveren is dat hij de volle pot scoort in Duitsland en Marklund hoogstens twee punten behaalt. Erg onwaarschijnlijk, maar alles kan in de autosport, en zeker in de rallycross.

Foto's: Johnny en Frieda Loix - Thomas Smets



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in FIA World Rallycross Championship op maandag 7 augustus 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting World RX of Benelux.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons