Beperkte Europese WTCR-kalender biedt nieuwe deelnamemogelijkheden
Om het spel eerlijk te spelen tegenover de ingeschreven teams, zullen teams die één wagen inzetten niet in aanmerking komen voor de FIA-teamklassering, al scoort de rijder in kwestie wél punten voor het rijdersklassement. Reeds ingeschreven teams krijgen bovendien de mogelijkheid om een bijkomende inschrijving aan te vragen, maar dan enkel voor een rijder die in aanmerking komt voor de rookieklassering. Het feit dat drie van de zes locaties nieuw zijn voor de serie, maakt het nieuwe teams ook makkelijker.
De mogelijkheid om ook op race-by-race-basis deel te nemen blijft bestaan. Deze piloten kunnen dan wel geen punten scoren maar zien hun 'entry fee' gereduceerd, terwijl ze ook het verplicht verhoogde compensatiegewicht gehalveerd weten.
Naast de kostenreducerende maatregelen die we hieronder meegeven beloofde seriepromotor Eurosport Events bovendien de marketing- en promotie-investeringen niet terug te schroeven, ook al werd het aantal meetings tot zes teruggebracht.
Volgende maatregelen moeten deelname aan WTCR alsnog aantrekkelijker maken:
*Eén enkele officiële testdag op de Salzburgring,voorafgaand aan de eigenlijke meeting aldaar.
*Het aantal teamleden wordt met 15% teruggeschroefd, met een maximum van zes per wagen.
*Het aantal ter beschikking gestelde banden wordt met 30% verminderd ( 16 nieuwe voor de eerste meeting, 12 voor de tweede en dan telkens weer 16 voor de volgende confrontaties).
*Ook de benzineprijs wordt tot €4 per liter teruggebracht (-30%)
*Per meeting slechts 2 free practice sessies, 1 qualifying en 2 of 3 races.
*De betrokken omlopen zijn slechts toegankelijk daags voor de dag waarop de scrutineering gebeurt.
Meer info: Fiona Rees WTCR Teams Coordinator - fiona.rees@fiawtcr.com.
Foto: FIA WTCR/DPPI
Tweet